Intervju med Gathering Of Kings: “Det måste kunna platsa på ett Rocky-soundtrack!”

Idag, fredag den 15:e Maj, släpper den svenska AOR-supergruppen Gathering Of Kings sitt eftertraktade andra album. Det är återigen en storslagen samling låtar som presenteras. Albumet har producerats av Victor Olsson, Ron Dahlgren och Nina Dahlgren, musiken har skrivits av Victor Olsson och texterna har Victor och Alexander Frisborg skrivit tillsammans. Rockbladet fick ett snack med bandets låtskrivare och co-producer Victor Olsson och en av bandets sångare Tobias Jansson, som båda även spelar tillsammans i Saffire. 

 

Med ett Gathering Of Kings-album i ryggen, var det enklare att göra Discovery jämfört med First Mission?

Victor (V): Ja, det tycker på ett sätt. First Mission var, för mig, i mångt och mycket ett litet personligt experiment i att skriva en typ av musik jag inte riktigt gjort innan.
Det var ett lite annat tänk helt enkelt! Efter den processen kändes det som att jag fått grepp om hur jag skulle tänka kring låtskrivandet och Discovery var på så vis
enklare att skriva.

Tobias (T): Det kändes lite mer hemvant nu såklart jämfört med första inspelningen. Det är alltid lite spänt när det är ett nytt sällskap som man aldrig har jobbat med förut, men nu är vi lite som en stor familj där allt känns tryggare. Jag hade ändå lite svårt att komma igång med sången med första låten jag gjorde, Lorelei. Jag fick problem och jag hittade inte rätt. När jag väl kom igång så rann det på, men jag hade lite bekymmer i början. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det var, men det var nåt i första låten som gjorde det svårt får mig. Den är väl kanske lite längre från mitt normala uttryck.

Ja , jag tycker att du fått fram ett mer känslosamt uttryck och stämma på Discovery, hur kom det sig att du tog dig an detta?

T: Ja, jag anpassar ju mig till den låt jag får och jag upplevde ju till exempel att Out Of My Life (reds anm: en kioskvältare från First Mission) där det hörs på titeln till och med att den kräver lite kött och lite balls så att säga. Därför blev ju den ganska fläskig i sitt uttryck medan kanske The One That Got Away är känslosam på ett helt annat sätt och som är en låt som tar upp en helt annan tematik som kräver lite mer känsla helt enkelt. Det är fantastiskt i Gathering Of Kings hur bortskämd man är när man blir serverad redan klara låtar för en skiva där ribban är satt och det är bara att spänna bågen och så skjuter man…så högt och långt man kan. Och så blir det förhoppningsvis en bra låt.

Var det några saker på First Mission som du kände kunde blivit bättre som du har fått till i o m Discovery, eller är det en naturlig organisk utveckling vi hör?

V: Jag tror varenda låtskrivare/producent känner att det finns grejer man ville göra bättre/annorlunda efter ett skivsläpp. Så ja, vissa saker på Discovery är ett resultat av lärdomar och slutsatser jag drog av First Mission, helt klart.

Hur gick tankarna angående soundet på Discovery, var det något man ville framhäva ytterligare eller addera jämfört med First Mission?

T: Ja det är ju ingen tvekan att det är Victor som ligger bakom ljudlandskapet. Victor har också byggt en egen studio och i och med den så tror jag att han fått mer fokus på att hitta sitt sound där och lekt med olika synt-ljud som har gjort att skivan har fått färgen som den har nu. Och jag tror att det är en liten nyfunnen nyfikenhet från Victor och vi har ju arbetat med keyboards och orgel i Saffire tidigare, men här tillåter man lite mer experimenterande. Speciellt 80-tals doftande keyboards som tillför rätt mycket färg och stämning till ljudbilden.

V: Tankarna vi hade var egentligen att fortsätta med samma sound, men den här gången skulle jag sköta i princip all keyboard också. Vilket gjorde lättare för mig att få en röd tråd med keyboardsoundet som är en stor del av Gathering Of Kings-soundet, jag ville gå all-in på 80-tals doftande keyboards, Yamaha DX7 och Roland Jupiter och sånt! Så jag la mycket tid på att få fram de rätta sounden jag ville ha redan i demostadiet.

Skulle du säga att det var samma sound-influenser ni siktade på för Discovery som med First Mission?

V: Ja, det tror jag nog. Kanske ännu tydligare influenser denna gången, i alla fall i mitt huvud. Första plattan var som sagt lite mer spretig i tänket, denna gång försökte jag tänka lite “Det måste kunna platsa på ett Rocky-soundtrack” haha!

Skriver Victor låtar med en sångare i åtanke, eller bestäms det efterhand vem som ska sjunga på vilket spår?

T: Det har inte varit riktigt uttalat. Jag tror att Victor skriver en låt till att börja med och nu med hjälp av Alexander, men jag kan tänka mig att de känner ganska snart vilken sångare som passar för vilken låt.

V: Men så är det. På Discovery har nästan alla låtar skrivits med en sångare i åtanke. Kanske inte direkt från första skrivna ton men man har de tankarna hela tiden ju längre man kommer på låten och efter ett tag brukar det kännas rätt självklart vem som ska sjunga den. Ett angenämt problem är ofta dock att Alex lägger otroligt bra demosång på låtarna att om man lyssnar för mycket på demon så blir det svårt att höra någon annan sångare än Alex. Men det är bra också, det ger alla sångare en hög ribba att försöka slå och det gör dom med den äran!

Tobias – ni är ju de flesta sångare med och lägger stämmor på låtarna, hur var den processen?

T: Jag kan ju bara utgå från mig själv och jag får ju en låt som Victor vill att jag lägger stämmor på och om nån redan lagt nån stämma redan så följer jag med där eller om inte så använder jag egna idéer som är passande för låten. Och jag brukar sjunga på ganska bra och så får Ron, Victor och Nina i slutändan avgöra vad som passar bäst i låten. Men för det mesta som jag gör brukar bli med faktiskt så det är jag glad för.

Har du nåt exempel på extra pålägg du tryckt in på Discovery?

T: Ja, i slutet på From A Whisper To A Scream så finns det en sångslinga som går upp som en alternativ mäss-del där som är mitt verk. Den är jag mycket nöjd över, den är fin och knyter ihop säcken bra tycker jag.

Var det några heta diskussioner med Victor, Ron och Nina eller var de alltid överens?

V: Jag har alltid fått stor kreativ frihet när det gäller musiken, och om det kommer nåt förslag kring det så är det alltid konstruktivt och genomtänkt. Ron och Nina har ju stor lyssnarexpertis i genren som inte jag riktigt har, så det gäller att vi gör det mesta av allas spetskunskaper! Vad gäller diskussioner om övriga ting kring albumet så tycker jag vi allt som oftast är helt i synk.

T: Går man på gatan nedanför Plecs studio där allt mixas så kan man ibland höra Ron skrika “MER KEYBOARDS!“, men annars går allt rätt lugnt till.

Är det något på plattan som ni är extra nöjda med?

T: Jag är väldigt nöjd överlag med min egen prestation och skivan som helhet tycker jag känns mer homogen och mer hemma än den förra skivan.

V: Jag tycker solot på “Riders Of The Light” är ganska fräsigt, det är allting i en tagning och spelades in till demon av låten. Så det är liksom inte perfekt nånstans men det har en skön rock ‘n’ roll-känsla som ibland kan vara svårnådd i de mer konstruerade solona.

Det känns som om Victor har vässat till gitarrsolona ytterligare på Discovery, är det något som skett medvetet?

T: Det är sån känsla i hans solon och han blandar liksom… jag kan egentligen inte säga exakt vad det är, men vissa solon känns som att det går från ett klassiskt hårdrockssolo och vända och bli nån countryinspirerad skön känsla på det. Jag tycker att det är… det är klass helt enkelt. Jag tror att Victor är väldigt medveten och noggrann med sina solon och det är inget som lämnas till slumpen utan han har en idé om att ett solo ska leda någonstans och ska ha en melodiös vikt och det tycker jag verkligen hörs.

V: Haha, tack! Inte riktigt medvetet kanske men visst försöker man nog alltid förbättra sig, både vad gäller låtar och utförande. Något annat vore konstigt!

Victor, jag har förstått att du gör en rätt grundlig pre-production, men var det något som dök upp under produktionen i studion som ni bara var tvungna att addera?

V: Det är alltid lite småsaker som tillkommer i studion! Små roliga effekter osv. Dessutom hade Jonas Källsbäck en GoK-älskande kompis som även spelade flöjt så vi fick förslaget om att få in lite flöjt på nåt parti. Det lite keltiskt klingande sticket på “Revelation” passade perfekt så det blev en kul addering där!

Det GOK jag hör känns som det siktar på ett nutida fräscht AOR sound, vilka AOR plattor skulle du säga ligger dig varmast om hjärtat?

T: Kanske inte så mycket influerad, men jag har ju skivor från förr som jag har lyssnat på utan att ha tänkt på att det är AOR men som jag tycker är riktigt bra. T ex kanadensiska Dare med plattan Out of the silence tycker jag är fantastiskt bra och den lyssnade jag på för många många år sedan när den kompis till mig hade den i sin skivsamling. Det är framför allt den som jag har som favorit.

V: Handen på hjärtat så ska jag villigt erkänna att jag inte lyssnar på särdeles mycket modern AOR. Jag älskar ju Night Flight Orchestra såklart och jag håller deras “Amber Galactic” som
klart bäst. Lyssnade även mycket på Brother Firetribes “Heart Full of Fire” när den kom, men det var ju några år sedan nu. Annars är ju lite tanken med GoK att ha ena benet i classic rock/AOR-soundet och det andra i en mer modern och fläskig hårdrock. Räknas Ghost?!

Haha, Ghost räknas definitivt, iallafall på delar av deras senaste skivor. Jag såg att ni har nytt med Saffire på gång också, men vill ju ha mer GOK redan trots att skivan inte är släppt också. Hur skulle det kännas att göra en 3:a finns några planer redan?

V: Det har varit hårt jobb med Discovery, och vars process dessutom vidtog precis efter First Mission släpptes, så just nu låter vi nog Discovery släppas så tar vi det därifrån. Men självklart, jag älskar att skriva GoK-låtar och att spela med de gubbarna, så att det blir fler grejer i framtiden det räknar jag med!

T: Vi hoppas ju på det såklart. Vi kan ju säga så här att det är osannolikt att det inte skulle komma en trea. Victors livsmål är ju nånstans att göra musik och det är väldigt tydligt att han är här för det, han är gjord för det. Han är oerhört kompetent.

Det känns lite torftigt så här i Corona-tider, med inställda gig och allt vad det för med sig. Vad är största förändringen för dig förutom gig-torkan då?

V: På ett personligt plan så är det såklart oerhört tråkigt att inte träffa familj och vänner i närheten av samma utsträckning som innan. Mina föräldrar tillhör dessutom riskgruppen så där får man vara extra försiktig. Och som fotbollsälskare jag är så saknar jag ju att få följa all rolig fotboll som skulle spelas under våren/sommaren. Men det finns ju de som har det betydligt värre, så jag ska verkligen inte klaga.

T: Jag är föräldraledig och jag kan inte påstå att jag märker så mycket av det. Det är inte så stor skillnad i och med att jag ändå befinner mig i hemmet, men det är ändå lite måndag-hela-veckan-känsla på det. Så jag uppskattar när jag får prata lite musik med dig och få lite möjligheter att stå i studion och sjunga litegrann, det piggar upp.

Blir det mer ny musik skapat?

V: Eftersom ens lediga tid har ökat så absolut, det talar mycket för att den lediga tiden används för att skriva nytt. Just nu är det mycket Saffire men håller även på med lite andra projekt, mixar och producerar osv. Det är väl den lilla tröst man har, att skapa musik kan inte nån Corona rå på.

T: Jag som har hört en del av det nya Saffire-materialet som Victor har gjort kan intyga att det låter jävligt bra.

Med allt de grymma gitarrerna på Discovery i färskt minne är man ju spänd på vad ni ska hitta på i Saffire.

V & T: Ja, det är kul att du känner så.

Hur håller ni isär Saffire och Gathering of Kings?

T: Det ter sig ganska naturligt eftersom det är Victor som skriver material för både Gathering Of Kings och Saffire så är det en tydlig skillnad mellan Saffire och Gathering Of Kings. Och det vi kör ju ett råare och hårdare sound i Saffire och då blir det att min sång följer med det soundet.

När jag pratade med er sist i somras så märker man att det är en gemytlig stämning där det är lätt att snacka med er och det finns inga divalater och ni är ett gäng sköna snubbar hela gänget.

T: Men tack så mycket, det är väl precis det som gör att det känns avslappnat och så otroligt kul att vara med i Gathering Of Kings. Vi saknar ju Björn, Jens, Chris och Nalle, men de som är med på skivan nu är de som är med live också. Och det känns kul, det är en familjär känsla i det att alla är med live också.

Jag jag önskar er all lycka och tack för ett skönt snack.

V: Stort tack.
T: Tack så mycket Tony.

LÄS RECENSION AV v.

 

SKRIBENT: Tony Asplund (tony.asplund@rockbladet.se)

 

BANDFAKTA – GATHERING OF KINGS

MEDLEMMAR

Rick Altzi – lead vocals, backing vocals
Jonny Lindkvist – lead vocals
Apollo Papathanasio – lead vocals, backing vocals
Tobias Jansson – lead vocals, backing vocals
Alexander Frisborg – lead vocals, backing vocals
Victor Olsson – guitars, bass, keyboards, backing vocals
Efraim Larsson – drums
Jonas Källsbäck – drums

DISKOGRAFI
2019 – First Mission
2020 – Discovery


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar