INTERVJU: Frode Glesnes från Einherjer

Det norska västkustbandet EINHERJER släpper genom Napalm Records deras åttonde studioalbum NORTH STAR. Musiken beskrivs som Viking Metal i en blandning av Black Metal och folkmusik. Bara det lät intressant så jag kontaktade sångaren, basisten och låtskrivaren FRODE GLESNES för att höra om plattan. Jag fick lära mig hur den sympatiske norrmannen har svenska influenser och att releasefesten av plattan faktiskt kan göras med publik.

Har du varit frisk?
Jadå, jag har varit helt friskt. Vi bor i Haugesund på västkusten och vi har faktiskt inte blivit drabbade så hårt så vi kan till och med fortfarande ha konserter för upp till 200 sittande personer. Så i jämförelse med resten av Europa har vi det rätt bra här. Vi har ju haft ett helt annat tillvägagångssätt än vad Sverige har haft.

Och ni har spelat in en ny platta. Hur påverkades det arbetet av pandemin?
I början påverkade den egentligen ingenting. Musiken var skriven innan pandemin och vi gick in i studion i februari 2020. Vi höll på några veckor med att få till trummorna och vi hade börjat med att lägga gitarrerna när allt började stängas ned så det blev en ofrivillig paus. Det kändes som att det var en mycket längre paus egentligen eftersom vi drevs från att befinna oss mitt i en kreativ process till att i flera veckor bara gå hemma och följa barnen till dagis och skola och allt det där. Jag trodde aldrig att det skulle hålla på så länge men det höll i sig cirka 8-10 veckor. Vi började istället att spela in i min studio som ligger bredvid mitt hus så det enda man behöver göra är att gå ut genom ena dörren för att gå in genom den andra som låg vägg-i-vägg. Det gjorde att releasen av skivan fick skjutas fram från oktober till nu i februari men allt i allt måste jag nog ändå säga att det gick rätt bra. En av oss satt här i studion och jobbade medan sologitarristen Ole (Ole Sønstabø) gjorde de flesta av sina solon hemma hos sig.

Bor Ole i närheten eller bor han i Oslo?
Nejdå, vi bor allihop i Haugesund och bara 10 minuter från varandra. På så sätt hade det varit super men på grund av restriktionerna så blev vi ändå tvungna till att jobba en del ensamma. Vi gjorde hela produktionen med inspelning och mixning i min studio så det blev ganska mycket jobb på egen hand. Det är nog den ensammaste skiva som jag har gjort haha. Annars har man ju alla omkring sig. Men man skickade filer hela tiden och alla var ju uppdaterade med vad som skedde under alla nivåer av mixningen. Men ändå lyckades vi få en väldigt bra ”vibe” av allting. Så återigen tycker jag att allt fungerade väldigt bra och jag är väldigt nöjd med resultatet. Det hade såklart varit mycket trevligare om processen hade varit lite annorlunda men så är det och resultatet är trots allt det viktigaste och det är vi väldigt nöjda med.

Jag har lyssnat på nya skivan och jämfört den med er backkatalog och tycker att ni har fått ett mycket fläskigare och maffigare ljud denna gång. Är det något ni lyckades arbeta med tack vare att ni hade mer tid i studion i pandemins tecken eller gjorde ni något annat för att få till den fetare ljudbilden?
haha tack! Vi har egentligen gjort precis samma sak som vi gjorde vid inspelningen av förra plattan som var den första platta där vi tog över hela produktionen med mixning och allt. Jag är kanske inte helt nöjd med allt på den skivan men de sakerna korrigerade vi nu på nya skivan. Annars har processen varit helt den samma med här skivan och den är “mastrad” på samma ställe. Men jag tror att trots att inspelningsförhållandena, som förstärkare, mickar, trumset och så vidare var helt identiska, så var det lätt att lära sig av de saker som vi inte var helt nöjda med på förra skivan och inte göra samma misstag igen. På så sätt tror jag att det var bra att vi gjorde allt på samma sätt som vi hade gjort tidigare.

Berätta lite om North Star. Vad betyder titeln för er?
Det handlar egentligen om oss som band och som personer med all personlig utveckling som man gör som musiker, som låtskrivare och som band. North Star slog mig egentligen som en bra helhetstitel för att leda dig på den väg som du har valt. På en personlig nivå kan det översättas till något av en inre kompass och en inre polstjärna som guidar dig i livet. Det var det som låg i bakhuvudet på mig när jag tog fram titeln. Det blir behandlat lite utförligare i några av låtarna som till exempel Stars. Den hade arbetstiteln North Star från början men vi ändrade den på grund av att vi inte ville ha ett titelspår och jag tycker fortfarande att det var helt rätt i att inte ha ett titelspår.

Vad står bandnamnet Einherjer för?
Det är en vikings liv efter döden. När de dör i strid och kommer till Valhall blir de einhärjar. Jag snubblade egentligen över ordet för säkert trettio år sedan och kände omedelbart att det var ett givet bandnamn. Det är ett helt fantastiskt tufft bandnamn och det fungerar jättebra i Norge och i Sverige men säkert ingen annanstans på hela jorden haha.

När jag har läst om er så har jag sett bland annat Viking Metal och melodisk Black Metal men jag hör även en hel del vanlig Heavy Metal i er musik. Listen to the Graves och Chasing the Serpents är ju rena Heavy Metal låtar.
Det har du helt rätt i. Jag är glad att du tycker det. Vi är säkert cirka 95 % Heavy Metal men så har vi de där 5 % kvar där vi tar inspiration från källor som inte alls är Heavy Metal. Det kan vara inspiration från folkmusik eller från kompositörer som Edvard Grieg och Ole Bull som vi sedan använder som krydda vår musik för att försöka få till en Norrkänsla och att musiken får lite av en känsla av en svunnen tid. Det är lite av den stämningen som vi är ute efter men basen i musiken är definitivt Heavy Metal. Tidigare inspirerades vi en hel del av Black Metal eftersom vi kom från samma scen under tidigt 90-tal.

Berätta lite om singellåtarna Stars och The Blood and the Iron och hur ni valde dessa som singlar.
Stars var den sista låten som vi skrev till skivan. Jag och Gerhard (Gerhard Storesund – Trummor, keyboard) skrev den tillsammans. Vi brukar sätta oss ned och tillsammans skriva 1-2 låtar per skiva och Stars blev en sådan låt. Vi behövde en låt till och det första som slog oss var egentligen Dio-eran av Black Sabbath och det är rätt lätt att höra.

Och The Blood and the Iron?
Den har en helt annan “vibe” över sig. Man skulle nog kunna säga att det är in inspiration av Black Metal men jag skulle nog snarare kalla det Thrash Metal från sent 80-tal. Vi försökte att få in lite ”catchy hooks” här och där. Till exempel gjorde vi refrängen lite ”catchy” medan verserna har lite mer aggression i sig. Sedan har vi såklart den uppenbara flörten med Bathory och den är såklart helt medveten. Det är ju inte så att man inte känner till låten Blood and Iron med Bathory direkt. Det är min absolut största favoritlåt någonsin och titeln blev vald på grund av att Bathory har en sådan låt, mer än något annat egentligen.

Hur är det att inte kunna spela skivan live när ni släpper den?
Vi kommer faktiskt att spela den live på vårt releaseparty när skivan släpps. Vi får ju spela för 200 sittande personer men sedan kan ju självklart smittsituationen ändra sig från en dag till en annan så vi får hålla tummarna för att det kan bli av. Det är helt utsålt och jag är riktigt spänd på det. Den senaste konserten vi gjorde var på kryssningen 70 000 ton of Metal i januari förra året.

Tillägg: Strax innan vi publicerade den här intervjun dubbelkollade jag med Frode om hur läget såg ut inför releasefesten och fick följande svar tillbaks: “Releasefesten blir av men vi har fått dela upp den på två dagar med endast 100 personer per dag.”

Ja, det är en riktigt konstig situation som vi befinner oss i.
Ja, nu måste vaccinet bara komma ut och folk måste bara ta det. Det är den enda lösningen.

Du nämnde tidigare att ni kom fram under samma tid som Black Metal slog igenom. Vad gjorde Mayhems intåg i musikvärlden och dess historia för norsk extremmusik?
Allt egentligen. Det finns inget viktigare band än Mayhem. Det tog ju en evighet från det att den spelades in tills att De Mysteriis Dom Satanas faktiskt kom ut. Det cirkulerade så många myter kring den där skivan och alla visste vad som var inspelat. Det fanns en råmix på kassett i cirkulation men utan sång. Jag kommer ihåg att man satt och lyssnade på den och tyckte att den var helt jävla fantastisk. Allt det extrema som hände på den tiden förstärkte bara myten kring Mayhem. Sedan var det såklart en hel del som skulle prova att göra samma grej men det fungerade ju inte helt.

Var det viktigt att vara ”true”?
Ja, allt var så ”true” att det inte var sant haha Det var rena galenskapen egentligen.

Jag tycker ändå att Black Metal sedan den tiden fick bättre produktion blev lättare att ta till sig medan andra tycker att den förlorade lite av sin själ. 
Nja, kanske det men det är så att 90-talets ”mind-set” inte på något sätt är kompatibelt med dagens Black Metal. Oavsett om man vill det eller ej så sitter en del av det ”mind-setet” kvar. Att man blev miljöskadad är det inget som helst tvivel om. Jag tycker att jag följer med rätt bra av vad som händer i rörelsen idag men det som verkligen är Black Metal för min del är Darkthrones första skivor och just Mayhems De Mysteriis Dom Satanas och det är framför allt sakerna från den tiden. Jag tycker att det är helt omöjligt att hitta samma stämning idag.

Är det viktigt att tillhöra en genre?
Nej, det är det inte. Jag tycker inte det i alla fall. Vi kan ta Viking Metal som utgångspunkt och man blev mer eller mindre inkastad in det och man bär i mångt och mycket skulden själv sedan 90-talet. Men det som var Viking Metal på 90-talet är inte samma sak som det är nu. Då var det Bathory-skolan i stort sätt i allt. Idag är det liksom mer pälskläder, dricka öl ur horn, allsång och lite mer ”jolly”. Jag känner mig inte helt komfortabel med att bli placerad i samma fack som det utan det jag håller på med är något helt annat.

Då är det alltså lika viktigt att var true där också?
True och true, det är bara det att det är något helt annat. Det låter helt annorlunda. Man kan för min del kalla det true .

Hur är de med dina egna influenser? Du nämnde Bathory och Mayhem, är det de som präglade dina tonår? Var kommer du från rent musikaliskt?
Jag kommer från KISS och Status Quo. De var mina två första stora favoritband. Jag flyttade 1981 som sexåring in i huset bredvid Gerhard och sedan dess har han och jag hängt ihop och vi har utvecklat våra musiksmaker tillsammans. Det började med KISS som var en riktig godispåse som alla kids bara ville ha. Det var ju en superbra PR, helt fantastisk. Det var så det började. Plötsligt upptäckte vi andra saker som Dios Holy Diver, den första skivan från W.A.S.P. och Iron Maidens Powerslave. Det var jävligt mycket saker som hände på en gång. Helt plötsligt bara exploderade det med fantastiska saker. Efter det gick vi den vanliga skolan där vi upptäckte Metallica, Slayer och dessa saker. Till slut upptäckte vi att det fanns en ondare sida av allt, något som var helt annorlunda från egentligen allt annat och det var helt fantastiskt att upptäcka. Entombed och deras saker var ju helt enorma och sedan kom de norska sakerna när allt satte igång med Mayhem och Immortal. Alla dessa saker upptäckte jag och Gerhard tillsammans och allt har satt sin prägel på oss och vi har en unik musikalisk förståelse sinsemellan. Vi har följt varandra hela livet och vi skriver musik ihop så vi kompletterar varandra otroligt bra.

Köper du skivor?
Jag gör det men jag köper i stort sätt bara skivor som jag redan har så jag köper nya versioner av dem.

Vinyl eller CD
Vinyl. KISS, Iron Maiden, Rainbow och alla dessa saker som jag samlade på som barn. Och nu har det ju kommit finare versioner av i stort sätt allt och jag älskar alla dessa boxar. Ju äldre du blir desto viktigare blir nostalgi.

Definitivt. Jag fick en nyutgåva av Motörheads On Parole med extramaterial för kort tid sedan som jag bara avgudar!
Helt fantastiskt. Jag var självklart tvungen att köpa Ace of Spades-boxen. Det slog mig att det kommer att komma en sådan box om året nu när alla skivor fyller 40 år haha. Och då har vi bara pratat Motörhead, sedan släpper ju alla de andra banden som man också följer liknande boxar. Men det är helt underbart när det är så fantastiska förpackningar och härligt innehåll.

Kommer du ihåg den allra första skivan du köpte för dina egna pengar?
Det måste ha varit något med KISS eller Status Quo. Jag har fått den frågan tidigare men jag är inte helt säker. Det måste ha varit Just Supposin’ (1980) med Status Quo eller Creatures of the Night (1982) med KISS.

Kommer du ihåg den första stora eller internationella konserten som du besökte?
Jag var egentligen rätt sent ute med att gå på konserter eftersom jag bor på Västkusten. Absolut inga band spelade på Västkusten utan man var tvungen att åka till Oslo istället. Den första konsert som jag var på när jag var 18 år var på Manowar på Rockafeller. Det var skithögt men jag älskade det.

Jättetack för samtalet och stort lycka till med skivan och releasefesten nu. Den är verkligen bra.
Stort tack, det var en rolig intervju.

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fredrik.brolin@rockbladet.se)
ARTIST: Frode Gresnes
BAND: Einherjer
AKTUELLA: Nya skivan North Star
RELEASEDATUM: 2021-02-26
SKIVBOLAG: Napalm Records


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Relaterade artiklar