
man.machine.industry, bandet som går sin egen väg genom Industriell Punk-Metal, bandet som har sina anor så långt bak i tiden som år 2000. Det andas tung rökig Industri, med en tydlig idé och ett budskap genom sina låtar.
Söndagen den 18:e mars körde jag ut mot Ropsten/Hjorthagen för att träffa man.machine.industry i deras replokal. När jag väl hittat fram, så slås jag verkligen av känslan att grabbarna hittat helt rätt "spot-on" för sin replokal, gamla industrilokaler, i gammalt industriområde. Vad passar bättre än sådan atmosfär när kreativiteten ska alstras genom den starka, arga och hårda "Industriella 'alternativ' Punk Metalrocken" som man.machine.industry står för.
Berättelsen om man.machine.industry börjar redan så långt tillbaka som till år 2000. J.B tog steget fullt ut för att göra ett soloprojekt, vilket renderade i en platta som kom ut 2001. Första plattan är nästan helt en elektroniskt Industri Metalplatta. J.B berättar om sin tidigare karriär där han har ett förflutet som trummis i tidigare band som Slapdash & Rosicrucian. (Det finns ju faktiskt fler hjältar som gått från trummis till sång & gitarr storstilat, exempelvis Foo Fighters, Dave Grohl, där resultatet verkligen blivit storstilat #reds anmärkning). Vilket han under den senare delen av sin karriär kände inte var hans personliga mål med livet som musiker, det saknades edge, och framförallt var det "för mycket" av stream-line liknande band redan innan. Industrialistisk hårdförd Metal var mer i J.B:s filosofi och anda. Vilket helt man.machine.industry till fullo står för.
Det skulle dröja fram till 2003 som man.machine.industry blev ett "riktigt" band, då medlemmarna Nail (bas) och DNA (trummor) blev fullvärdiga medlemmar i bandet. 2004 släpper man.machine.industry sin andra platta, som nu hade en mer distinkt Industry Metalsound och alla delar börjar falla på plats. Under åren som gick, hade aldrig bandet någon fast medlem i bandet som spelade gitarr, utan den platsen fylldes alltid av inhyrd/inlånad girarrist inför live gig m.m.
Ett stort steg för man.machine.industry skulle tas i samband med att bandet fick en förfrågan om att leverera en låt till ett XBOX360/PS3 spel, "The Darkness", låten som levererades och blev stor succé var "The Hunt". I och med samarbetet med speltillverkaren och man.machine.industry, så lossnade äntligen möjligheterna till att faktiskt få stå på scen, där man.machine.industry själva helst ser sig framföra sina alster för en galen publik.
Idag har bandet formaliserats och formats till ett starkt varumärke, och samtliga bandmedlemmar jobbar verkligen hårt för att få man.machine.industry placerad på Metalkartan fullt ut. Bandet är nu ett komplett band, med alla delar ett rockband ska ha.
J.B på Sång & Gitarr, Car Crash Jim på Gitarr, 13 på Bas och inte minst (verkligen bildligt INTE minst) Bennich på trummor.
Grabbarna lyser av förväntan och spänning inför skivsläppet. De lever, andas, äter, skiter och sover man.machine.industry, samtidigt som alla fyra har sina "vanliga" 8-17 jobb, (ja alla utom Bennich då, som har ett 7-16 jobb *doohh*). Det är otroligt kul att höra alla fyra bubbla av svar, frågor och idéer. Ju mer tiden går, och desto mer vi glider från ämnena, så sjuder atmosfären av en enorm energi och framtidstro.
RB: Hur länge har ni hållit på med produktionen av nya plattan.
MMI: Alldeles för länge, svarar J.B snabbt. *stort garv utlöses*
RB: Hehe, vad är alldeles för länge?
MMI: Vi har jobbat med plattan i 6-7 månader, vilket kan kännas alldeles för länge. Men faktum är ju att vi skriver en hel del av materialet under tiden vi står i studion. Vi gick in i studion i september någonstans. Oftast har vi en grundidé till låtarna, men det slutgiltiga resultatet kommer i studion, vi skriver med andra ord mycket av våra låtar i studion.
MMI: Vi hade vid ett visst läge plattan mer eller mindre färdig, men skivbolaget tyckte att det skulle finnas med ett par radio hits på skivan också, så då skrev vi ihop 2 låtar extra, och samtidigt plockade vi bort ett par låtar.
MMI: Vi kommer senare i år släppa en DVD, där vi kommer ta med ett par bonuslåtar.
RB: Radio hits pratade ni om just, vilka låtar klassar ni in som radio hits?
MMI: Ja, Eighties är en given låt, sen har vi två låtar till. Men vi håller nog lite på den information ett tag till, och låter er vänta med den informationen till lite senare.
RB: Hur bygger ni upp låtarna då? Via sång, melodislinga eller ett starkt riff?
MMI: Oftast är det ett riff, med en bestämd takt som startar upp låten, melodislingorna och sången är oftast det vi får fram sist av allt.
RB: Ni måste ha ett grymt bra samarbete med skivbolaget, för när ni väl har spelat in skivan klart, och fått den mastrad så har det gått riktigt snabbt till release
MMI: O ja, det gick blixtsnabbt, vi lämnade över det färdiga materialet till GMR, sen sattes ett releasedatum och skivan kommer ut då.
RB: Ni går ju lite mot strömmen, om jag jämför med andra band så släpper ni inte någon singel eller liknande innan plattan.
MMI: (J.B.) Hahaha, nä, bolaget ville det egentligen, de ville att vi skulle dragit ut "To a Blood Red Sky", kanske inte som singel, men en aptitretare inför skivan. Läcka ut den lite, men vi kom fram tillsammans med GMR att vi var så nära, att vi skickar ut hela plattan direkt istället.
MMI: Vi ser mer våra videos som singlar, och promotar skivan den vägen mer istället.
RB: Personligen gillar jag just soundet hos er, där var och en av instrumenten har en egen del i låtarna.
MMI: Hur menar du?
RB: Ja, exempelvis så hörs det tydligt att basen har sina egna basgångar, trummorna och basen har en synnergi med varandra, gittarerna kompleterar varandra, och sången fyller upp allt tillsammans via syntar m.m.
MMI: Fan vad kul att du säger så, det är precis det vi vill uppnå, och det är just det vi jobbar efter. Alla i bandet har sin viktiga roll i bandet.
MMI (13): Hahaha! Shit mannen, det är verkligen grymt kul att du lyfter fram basen och alla andra, det är precis så som du säger, och det är nu i man.machine.industry som jag känner att jag verkligen lirar bas fullt ut.
RB: När är releasedatum för "Lean back, Relax and watch the world burn"?
MMI: Den 13:e april, men vi har release party redan den 5:e april på Pub Anchor, se till att komma dit.
(RB note: release av plattan kommer ske den 16:e och inte den 13:e, bekräftat datum via GMR Music Media)
Valet av Pub Anchor var helt naturligt för MMI berättar J.B, då bandet haft en "så sjukt bra" samarbete genom åren, de har stöttat oss, och vi gillar atmosfären på Pub Anchor. Sen vill vi att ett releaseparty ska vara intimt, vilket helt klart är en faktor till Pub Anchors fördel.
"Räkna med att Rockbladet.se är på plats, det kommer vi inte missa."
RB: Vilken scen tycker ni absolut bäst om i Stockholms livet?
MMI: (J.B.) Jag personligen gillar nog Debaser Slussen absolut bäst, bra scen, gott om utrymme, och riktigt schysst atmosfär.
RB: Personligen så slår jag nog en stöt för Göta Källare
MMI: Ja, va fasen, den är grym den med, men är det inte de som bryter vid 11 rycket på kvällen, och helt plötsligt är det en nattklubb med disco som aktivitet?
RB: Ingen aning om den saken, vet bara att de har grymma temakvällar med enbart hårdrock eller liknande.
MMI: Jo, för vi var där och lirade med Dr Midnight och Mercy Cult, och då helt plötsligt var spelningen slut, och disco aktiviteterna drog igång, där stod vi med våran merchandise och försökte sälja, det var inte lätt det kan jag lova. (stort garv utrbyter.)
RB: För att titta tillbaka lite historiskt, så fick ni chansen att vara med på spelet "The Darkness" och eran låt "The Hunt", var det ni som kontaktade de eller kontaktade de er?
MMI: Nä, det var faktiskt en polare som jobbade på det företaget just då, som frågade oss om vi hade någon passande låt och video till spelet.
RB: Vad kände ni att det gav för respons?
MMI: Det var ju just innan vi hade något kontrakt, och absolut att det gav oss en bra skjuts framåt, eftersom spelet slöptes "World Wide". Vilket gav oss otroligt bra ringar på vattnet. Och vi kunde ju sen rida lite på den vågen, genom att peka på just att vi är med i ett PS3 spel. (Spelet finns till XBOX360 & PC också, reds anmärkning)
RB: Har ni sett någon marknad där ni är större än andra?
MMI: Nä, det är ungefär jämt mellan alla länder, Sverige är vi kanske störst just nu i.
RB: Den här plattan, den kommer släppas i hela världen nu samtidigt eller?
MMI: Yes, den här gången så blir det verkligen, vi kommer gå via distributionskanal som finns och aggerar över hela världen. Förra skivan blev det en miss på grund av distributionen, som inte ville släppa ett "nytt oprövat" band på stor marknad som Tyskland.
MMI: (JIM) Jo men 2007 där, så hade vi otroligt stor träffbild från Tyskland på våran MySpacesida, så vi hade väldigt många fans där. (J.B) Jo, men va tusan, de fick ju inte tag i plattan då, så det var en grym miss, men den missen gör vi inte den här gången.
Vi diskuterar vidare kring spelets effekter på spridningen av musiken, och vi är riktigt bra överens om att det har en bra och viktig funktion för att nå nya lyssnare. Tack vare spelets framfart, fick man.machine.industry väldigt många nya fans runt om i världen, som anslöt sig till deras då mer aktuella MySpace sida (länk finns sist i artikeln). Och att musiken i spelen verkligen lockar fram nya lyssnare visar sig snabbt, då vi är flera som faktiskt hittat annan bra musik genom andra spel. Där musiken ofta kopplas ihop med särskillda händelser i ett spel, vilket ger mer än väl en bra bild och minneskoppling till låtarna.
RB: Lyssningsparty inför skivan, det har blivit lite en grej nu på senare tid?
MMI: Jo, det är väl så, men det är ju lite för att skapa ett bredare intresse för skivorna som släpps. Och det är dessutom ett grymt bra tillfälle att faktiskt få visa upp sig i samband med skivsläppet samt att hänga med fansen. Det har ju blivit svårare och svårare på senare tid att nå ut med skivor, så releaseparty är bara en grymt schyst grej.
RB: Problemen med att sälja skivorna, har det något med elektroniska kanalerna som MySpace, Spotify m.m. att göra, och vad tycker ni om Spotify som sådant?
MMI: Ja, det är ju både bra och dåligt, man använder det ju själv så, vad f-n, man kan ju inte säga att det är skit. Det är ju bara att gilla läget, man måste hänga med, det handlar ju om att synas och verka. Sen går det absolut inte att stoppa, det har ju kommit och finns, man måste ju finnas där med och sen gilla läget. Men förhoppningsvis så ger det ju mersmak, så att fansen köper skivorna efter att de lyssnat på Spotify. Det är ju bara att se till att man åker med på tåget helt enkelt.
Vi sitter och småsnackar igenom fenomenet Spotify, där vi lyfter saker som att man kan lägga upp egna låtar utan några som helst restriktioner, och gemensamt inom man.machine.industry tycker alla att det är lite synd, där Spotify verkligen borde se över en separering mellan demoband och band med kontrakt. Inte för att ta bort möjligheten för osignade band, utan mer enklare kunna hitta signade likväl osignade band. Exempelvis via sökkriteria eller helt enkelt via olika kanaler.
RB: Just kring fenomenet Spotify, hur är det med "cash back" via Spotify, får banden över huvudtaget något tillbaka på sin musik via Spotify?
MMI: Vi får normalt via Stim, men jag (J.B) är osäker på ifall vi får på royalties den vägen, jag tror inte vi får det. Och det är absolut inga stora pengar inblandade i Spotify för något band, exempelvis ger omring 1milj lyssnare av en låt eller platta ca 2000-3000kr till artisten, jämför det med att sälja en skiva, då artisten får tillbaka mellan 6-16 kr.
RB: Ja, ekonomin är inte det lättaste för banden. Hur gör ni just nu? Civila jobb på vardagarna?
MMI: JA, alla jobbar "vanliga" jobb 8-17. Vi alla försöker verkligen få tiden att gå helt ihop med jobbet och MMI.
MMI: (J.B) Jag personligen är väl kanske den som har det mest förspänt då, eftersom jag jobbar på en skola på vardagarna, jag har visserligen 4 timmars resa till och från jobbet varje dag, men det tar jag eftersom senare har jag 14v ledigt. Vilket passar mig utmärkt och kan jobba med MMI på min lediga tid till 100%.
RB: Tillbaka till skivan, men ni nämnde att det kommer släppas 4 st videos till plattan?
MMI: Ja, det stämmer helt rätt.
RB: Är alla klara redan, eller har ni produktion kvar att göra?
MMI: Nja, det är väl egentligen bara en som är i stort sett färdig, och det är till låten "Eighties" som Jens Westin (Corroded) gästsjunger på, de andra videos är absolut inte klara, och inte ens "Eighties" videon är helt klar. Men det är den snart.
RB: Ja hur var det här med samarbetet med Jens W?
MMI: Ja, det har funkat sjukt bra. Han la sången på plattan hemma i sin egna studio i Ånge, för att han skulle slippa behöva åka ner till Stockholm för den saken. Men sen kom han ner till att spela in Video tillsammans med oss, och var med oss under hela inspelningen. Vi frågade om han var sugen på att skjuta en video med oss, då han svarade direkt "Ja för fan". Han kommer ner laddad som tusan, och sen fick han slita "räv" en hel dag. Det är ju aldrig kul att spela i en video, det är så otroligt mycket mer jobb med den saken än folk kanske tror. Dessutom så sköt vi den videon utomhus, och det var inte varmt den dagen.
RB: Vi kom ju just nu in på "gästspelare" på plattan, Jens är en, vem eller vilka fler har ni med er?
MMI: Japp, Jens är med i Eighties, men sen är även Ronnie (Nyman) från "Always War", hoppar in och skriker på "To a Blood Red Sky", vi hade ju även på förra plattan två stycken gästspelare med. Jag (J.B) vet egentligen inte varför vi har gjort så här, men det är ju bara roligt att få med sig någon annan på plattan. Det ger om inte annat en extra edge till skivan, förutom att det är jävligt skoj.
MMI: Har väl aldrig direkt funderat på varför folk faktiskt åker med oss på tåget, men kanske beror det på vårt unika sound, det finns en del Industriband, men ingen av de låter som vi gör. (man.machine.industry sounds just like man.machine.industry, RB kommentar)
Och det kanske är så att våra gästartister tycker det är en rolig grej dem med.
RB: Vad är roligast då, göra plattor eller lira live?
MMI: L I V E!!! Finns ingen tvekan om den saken.
RB: Leva ut Rock'n'Roll drömmen?
MMI: Ja, alltså, vi trivs och görs bäst på scenen.
RB: Bokningar för 2012? Hur ser det ut?
MMI: Vi har ett par småsaker på gång, men inget helt bestämt ännu. De flesta festivalerna bokar ju så sjukt tidigt numera, och framförallt så jobbar dem mest med stora bokningsbolag. Det blir bara tidigare för varje år, festivalerna hinner inte mer än andas ut innan de börjar boka artister till nästa år. Och kanske har det en del med att göra att vi släpper skivan nu till april, vilket har varit vårt fokus nu med.
MMI: Vi har förvisso en del andra förfrågningar, där vi kan ställa upp som supporting, vi får återkomma i den här saken helt enkelt.
RB: Vad har varit bästa spelningen än så länge?
MMI: När vi var supporting till Death Star på Sticky Fingers var helt sjukt bra, där märkte vi väl riktigt vilka som var våran publik, det var en helt galen spelning.
MMI: Ja, sen måste vi väl lyfta fram när vi var supporting till Corroded också, på Debaser bl.a. Det var en grym spelning. Och att vi dessutom fick 9/10 av CloseUP som betyg. Det kändes ju riktigt jävligt gött. Bästa av allt var att Corroded lirade med våran Backdrop, allt var sjukt stressigt direkt efter våran spelning, vi riggade av, och helt plötsligt stod Corroded på scenen, så vi glömde helt bort våran Backdrop, eftersom vi hade våran framför deras, så blev det som det blev.
RB: Vad har ni för planer till sommaren då?
MMI: Eftersom vi inte har något direkt och exakt spikat för sommaren, så kommer vi jobba mycket med promotion av nya plattan, förutom eventuella festivaler som vi kan tänkas bokas upp på.
(RB kommentar, här hör ni festivalhövdingar runt om i landet, MMI har flera hål i sin kalender, bara att boka på.)
Vi fortsätter prata vidare rent generellt om festivaler m.m. och kommer fram till att det finns ju oerhört många mindre festivaler, och det krockar väldigt mycket mellan festivalerna heller. MMI som band känner iofs inte att det spelar någon roll om det är 100 eller 1000 personer som står och lyssnar, det viktiga är att spela med fullt ös, och ge allt man vill ge.
RB: Fullsatt Globen, eller fullsatt Pub Anchor?
MMI: Hahaha! Vi har ju aldrig spelat i Globen, så det vet vi ju inte, men misstänker att båda har sin egna unika charm var för sig. Skulle ju vara grymt mäktigt att stå framför 10000-20000 vilt hoppande fans, samtidigt är det enormt starkt att lira framför en mindre tightare publik som på Pub Anchor. Det är ju trots allt en rätt stor kostym man ska ha på sig om man lirar på stora scener, och det är inte alla förunnat.
RB: Sitter ni på några dolda talanger?
MMI: (J.B) Jag kan teckenspråket. (13) Film & Foto, började bara för ett par år sen, och då med en billig skitkamera, men kul som fan var det, och nu har det utvecklats mycket mycket mer. (Car Crash Jim) Jim, du kan ju vissla i näsan (Bennich) Styrketräning, bänkpress tryckar han runda slängar 150 pannor, och en jävel på att dricka mjölk.
RB: Energi urladdning, gör ni det på scen? Jag har ju personligen inte än fått se er live
MMI: Jo, det är 110% koncentration på giget, och det är fullt ös uppe på scenen, tidigare var jag (J.B) ju enbart sångare, och då var det inte helt ovanligt med att jag klev av scenen med blod i pannan eller liknande för att jag helt enkelt knockat micken.
RB: Som avslutning, har ni något särskillt att hälsa till Rockbladet.se läsare.
MMI: (JIM) Kom på Releasepartyt den 5 april, det kommer bli grymt. (J.B) Kolla in nya plattan, den är riktigt bred.
Och absolut viktigast, Köp Skivan!! Du kommer inte ångra dig!
man.machine.industry
- J.B – Sång & Gitarr
- Car Crash Jim – Gitarr
- 13 – Bas
- Bennich – Trummor
Aktuellt: Release på albumet "Lean back, relax and watch the world burn"
Skivbolag: GMR Music Group
Managementbolag: KMP Management
Hemsida Facebook Youtube MySpace
Läs även recensionen på skivan "Lean Back, Relax and Watch the World Burn"
- REENACT Släpper nytt - 2015-07-18
- Fearless – Hillbilly for Life - 2015-03-11
- DEGRADEAD Live at Wacken 2014 - 2014-11-16