RECENSION: Spiders – Flash Point

Ett band från Göteborg. Har vi hört den förr? Jag vill inte på något sätt nedskriva några andra svenska städer, men det är otroligt mycket bra musik som kommer från Götet. SPIDERS bildades där år 2010 och släpper i oktober sin första fullängds skiva; FLASH POINT. ROCKBLADET har fått varit med och lyssnat på den.

Bandets inriktning är väldigt mycket retro i modern tappning, om det nu går att uttrycka sig så. Känslan som infinner sig, när man lyssnar på Spiders är att det lika gärna skulle kunna ha varit ett av dessa bra Hard Rock band från 70-talet som inte riktigt lyckades stanna kvar i samtalen genom de decenier som sedan dess har tickats igenom. Oftast kommer ungdomar i kontakt med dem nu i form av att ett nyare band framför en cover av deras låtar. Jag tänker på MC5, Grand Funk Railroad, Budgie, Humble Pie m.m. Dessa band har jag vuxit upp med och är fortfarande lika barnsligt förtjust i dem. Spiders tar vid, där Hellacopters slutade och tar denna era av fantastisk musik vidare in i 2010-talet och kommer att lyfta fram sig själva och alla dessa band som en gång i tiden satte formeln till den musik vi lyssnar till idag.

Spiders har lyckats få fram ett skönt sound av varje instrument och Ann-Sofie Hoyles användade av sin röst känns helt rätt i denna omgivning. Spiders är tung, bluesig och omväxlande hård rock. Omslaget  skulle kunna återfinnas i en skivback på vilken skivmässa som helst. Är det inte lite Steppenwolf vibbar som jag känner i det? Flash Point har ingen mainstream hit, men det är just det som tilltalar mig. Above the Sky har Led Zeppelins glansdagar i sig och Rules of the game har just det i sig som gjorde att jag en gång i tiden fastnade för den hårdare grenen av musikens trädkrona. Den riviga Fraction känner vi sedan tidigare, då den släpptes som singel med medföljande video i slutet av 2011.

Det som tilltalar mig mest med Flash Point är att önskan att få höra dessa låtar framföras live. Det kan bli ett jäkla åka av. Spiders får mina två tummar upp och jag ser fram mot att höra mer av bandet både live och i framtida studioproduktioner.

Band: Spiders
Album: Flash Point
Realease date: 05 oktober 2012
Rate: 8/10
Bästa låt: Above The Sky

Låtlista

Weekend Nights
Hang Man
Love Me
Loss & Trouble
Fraction
Above The Sky
Rules Of The Game
Hard To Keep True
Stencec

Bandfakta – Spiders

Medlemmar:
Ann-Sofie Hoyles – Sång
John Hoyles – Gitarr
Matteo Gambacorta – Bas
Ricard Harryson – Trummor

Hemsida
T
witter
F
acebook

Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik egentligen, som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Nu för tiden lyssnar jag massor på dödsen och blacken. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.