SKIVRECENSION: Pathology – The Time Of Great Purification

Brutal dödsmetal. Korta låtar. Mycket dubbelkaggar, nedstämda gitarrer och mycket låg sång. Låter det som en mysig stund, så är detta skivan för dig.

PATHOLOGY släpper sitt sjätte album, THE TIME OF GREAT PURIFICATION. Det här är arga snubbar. Precis som på de två senaste skivorna Legacy of the Ancients (2010) och Awaken to the Suffering (2011) så ger grabbarna från Californien järnet för att låta dig komma så nära avgrunden som möjligt. Plattan blir den tredje på nuvarande skivbolaget Victory Records.

Det är svårt att utmärka sig i den här metalgrenen. Många har försökt och många har misslyckats. I ärlighetens namn hör grenen inte till min yttersta favorit. Jag förstår inte riktigt grejen med den låga sången. Tydligen kan dock även en gammal hund lära sig att sitta, då på något sätt finns dock ett samband mellan sång och musik som gör att de passar hänger ihop. Soundet är skönt och jag gillar domedagskänslan man får av att lyssna på musiken riktigt högt. Jag är inte helt inbiten men jag förstår den stora skara att metalhuvuden som utan att tveka skulle följa grenens band in i avgrunden. Pathology har med de tre senaste skivorna gått från klarhet till klarhet. De har även varit ute på åtskilliga turnéer med bland andra Obituary, Immolation och Blood Red Throne. På just sången har Pathology arbetat och har sedan 2011 bytt sångare till Jonathan Huber. Det har gjort mycket för Pathology

The Time of great Purification ligger låtarnas längd på cirka 2,5 minut. Skivan blandas med tunga riff och taktbyten. Även om jag inte kan tyda orden så går jag runt och grymtar med till musiken. Öppningen med Imprisoned By Fear ger dig ingen chans att andas, utan den drar igång direkt. Det blytunga öppningsriffet med dubbelkaggarna i Tyrannical Decay är klockrent och det följs sedan upp av rätt passande taktändringar. Varje öppning av "let's give it 110% from the start" känsla. Taktändringen från snabbt till mycket tungt i Remnants Of Freedom efter halva låten hör till en av höjdpunkterna på skivan. Distored Consciuos kommer dock inte upp i samma nivå, tyvärr. Taktändringen i Cultivvating Humanity är snarlik Remnants of Freedom men något saknas liksom. Avslutningen med The Everlasting Plague är en helt ok käftsmäll till den som tvivlade från starten.

Sammanfattningsvis är jag rätt sen in i en gammal metalgren, som jag egentligen inte har lagt hela min själ in i. Jag är inte helt där än, så förslag om band mottages vänligen. Pathology växer med varje skiva och det är inte bara jag som anser det, utan framför allt den växande skara av fans som följer deras konserter.

BAND: PATHOLOGY
ALBUM: THE TIME OF GREAT PURIFICATION
RELEASEDATUM: 25/9 2012
BETYG: 5,5/10 (skivan växer dock med varje spelning)
BÄSTA LÅT: Remnants Of Freedom

1. Imprisoned By Fear
2. Tyrannical Decay
3. Corporate Harvest
4. Torment In Salvation
5. Asphyxiation Through Consumption
6. Remnats Of Freedom
7. Dissection Of Origins
8. Distorted Consciuos
9. A Bleak Future
10. Oppression By Faith
11. Cultivating Humanity
12. Earth's Downfall
13. The Everlasting Plague

BANDFAKTA

Jonathan Huber  – Sång
Dave Astor  – Trummor
Oscar Ramirez – Bas
Kevin Schwartz – Gitarr

HEMSIDA
FACEBOOK

Skivbolag: Victory Records

Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik egentligen, som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Nu för tiden lyssnar jag massor på dödsen och blacken. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.