SKIVRECENSION: Roughnecks – Sex, Trucks & Rock ‘n’ Roll

"One, two. One, two Fuck you" inleder ROUGHNECKS första skiva SEX, TRUCKS & ROCK 'N' ROLL. Gott uppförande hålls så långt bort som möjligt. Supa, ligga och spela musik är vad ROUGHNECKS sjunger om i en enorm blandning av Oi, Rock 'n Roll och country/western.

(Roughnecks Sex, Trucks & Rock 'n' Roll cover)

Omslaget till Sex, Trucks & Rock  'n Roll ger en rätt bra bild av vad man kan förvänta sig. Man kan tycka att det är väldigt Eddie Meduza och South Park att sjunga om dessa ämnen. Det skiter Roughnecks fullständigt i. De gör det också med glimten i ögat. Musiken är punkbaserat men en stor injektion av gammal hederlig rock 'n roll. Bandmottot lyder brutal och sjuk och det handlar och sex, schnaps och Rock 'n' roll.

Roughnecks hamnar inte på min 10-i-topp lista men ju mer jag lyssnar på deras låtar har de en tendens att fastna i skallen på mig. Jag märker själv att jag kan gå och nynna på några refränger medan låtarna strömmar ur min spelare. Ganz Allein och den avslutande Joe Letscho riktigt bra och Sex, Schnaps und Rock 'n Roll är sådär crazy att man måste tycka att det är lite småroligt. Några av de punkigare låtarna, som Spiel des Lebens och Brutal und Krank är det bra ös i.

Plattan är bra producerad och har alla förutsättningar att ta Roughnecks så långt som deras inriktning kan ta dem. Den kommer garanterat att ta bandet till en del festivaler nästa sommar. Om du hamnar på någon av de som jag själv kommer att besöker kommer jag givetvis att se dem. Gillar du Social Distortion eller The Generators är detta band något för dig.

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fb@rockbladet.se)

BAND: Roughnecks
ALBUM: Sex, Trucks & Rock 'n' Roll
SKIVBOLAG: Spirit of the street records/Bandworm
RELEASEDATUM: 2012-10-12
BETYG: 5/10
BÄSTA LÅTEN: Joe Letscho

1. Roughnecks Ode
2. Schöne Welt
3. Sex, Schaps & Rock'n'Roll
4. Meine Stadt
5. Tanz mit mir
6. The naked Truck Driver
7. Punkrock Love
8. Ganz allein
9. Spiel des Lebens
10. Sonntagmorgen
11. Brutal und krank
12. Joe Letscho

BANDFAKTA – Roughnecks

FACEBOOK |

Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik egentligen, som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Nu för tiden lyssnar jag massor på dödsen och blacken. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.