SKIVRECENSION: Paperback Freud – Hard Rock City

Sverige och huvudstaden levererar igen. Stockholmsbandet PAPERBACK FREUD är genom Longfellow Deeds tillbaka med ett nytt alster, HARDROCK CITY. Bara det titelnamnet ger en indikering av vad som komma skall. ROCKBLADET har tagit del av en fantastisk blandning av retrorock från 70-talet och från 80-talet. Man känner igen sig, men ändå doftar det nytt och fräscht. Historien återskrivs om och om igen och denna gång är det PAPERBACK FREUD, som har det starkaste bläcket i pennan.

Hard_Rock_CIty
(Paperback Freud – Hard Rock city, CD)

Retrorock är kul, retrorock är bra. Jag älskar The Rolling Stones, Free, Led Zeppelin, Aerosmith, The Faces, AC/DC, Guns N Roses, Black Crowes  osv och alla de banden som målade om musikhimlen till den färg vi ser den i idag. Paperback Freud’s Hard Rock City får mig att minnas, och den får mig att se framåt. För även om musiken innehåller sandkorn från så många bra band och musikalster, så har Paperback Freud ändå tagit med rätt mängd av varje ingrediens för att sedan, när smeten är klar, smaksätta den med lite 2010-talet.

Bara öppningslåten och tillika titelspåret Hard Rock City samt andralåten Shakin’ återspeglar allt, som jag nämner ovan. Mycket AC/DC rock (ala Bon Scott eran) men med en moderniserad touch. Mycket inspirerande. Om du tittar på typsnittet på skivtiteln, så ser du mycket riktigt en hyllning till just AC/DC. Mer vinyl åt folket! Den lite släpiga men ändå rockiga Soul Eaters är mycket stämningsfull. Too Drunk (to tell) ger mig vibbar av tidiga Motörhead, vilket är fantastiskt. En tidig favorit är den stämningsfulla och lugnare The Wild Ones, bra vers, brygga och klassisk refräng. Avslutningslåten Rock and Roll Star är fantastiskt rivig. Jag gillar verkligen de stämningsfulla gitarrerna i verserna. Jag är övertygad om att den kommer att bli en återkommande avslutning på bandets shower.

Paperback Freud levererar en skiva med genomtänkta låtar, bra arrangemang och bra produktion. Den utstrålar framför allt den spelglädje och kreativitet som fanns hos många band från den eran, som Paperback Freud nu återskapar. Jag är såld och är övertygad om att de kommer att fängsla många nya fans framöver.

BAND: Paperback Freud
ALBUM: Hard Rock City
SKIVBOLAG: Longfellow Deeds
RELEASEDATUM: Januari 2013
BÄSTA LÅT: The Wild Ones

LÅTLISTA – Hard Rock City

1.  Hard Rock City
2. Shakin’
3. Soul Eaters
4. The Boy Is Bleeding Out
5. Writings On The Wall
6. This Ain’t No Discotheque
7. Too Drunk (To Tell)
8. The Street
9. The Wild Ones
10. Bully Killer
11. Rock And Roll Star

Paperback Freud Promobild
(Paperback Freud – Promobild)

BANDFAKTA – PAPERBACK FREUD

MEDLEMMAR (info från Facebook)
Jocke J
Kalle W
Jens S
Micke T
Jens G

| HEMSIDA | FACEBOOK |

Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik faktiskt som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men fastar mer och mer för dödsen och blacken nu för tiden. Även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.