SKIVRECENSION: Brutal Unrest – Nemesis

BRUTAL UNREST släpper genom Aural Attack Records sitt tredje alster; NEMESIS. ROCKBLADET har bankat liv i dödsmetallnerven och lyssnat på vad den nya plattan ger för känslor.

Brutal Unrest - Nemesis cd
(Brutal Unrest – Nemesis, CD)

Brutal Unrest bilades i Tyskland år 2002 med en gemensam önskan, att spela dödsmetall. Det gör de också vill jag lova. Jag har aldrig varit sådär överdrivet insatt i dödsmetallens ädla konst, men har samtidigt heller inte varit helt oberörd av genren. Andra stilar har bara lockat mig mer. De senaste tio till tjugo åren har jag dock vidgat mina vyer väsentligt, och bland det första det medförde var att just denna musikstil faktiskt väckte mitt intresse vilket sedan dess har hållit i sig. En vis gammal dam gav mig en gång under 80-talets mitt ett utlåtande om Metallicas Fight Fire With Fire. Hon menade att det låter precis som om sångaren är mitt emellan en obekväm harkling och en rap. Det var med den fantastiska formuleringen som utgångspunkt som jag tio år senare tog mig an dödsmetallen. Jag undrar vilka poetiska rader som skulle komma ut hur den damens mun under en lyssning av denna platta. När jag spelade S.O.A.D.’s Prison Song i bakgrunden under ett samtal med henne bad hon mig att stänga av dammsugaren. Det är verkligen sjukt mycket humor i det.

Vad levererar Brutal Unrest då, förutom ett brutalt skivomslag och tolv stycken ”vi-kommer-alla-att-dö”-titlar? Omslaget ger mig rätt mycket Terminator-känsla, vilket så även är fallet med musiken i sig. Man får smattrande dubbelkaggar rakt igenom hela plattan. Bara det är en fjäder i hatten. Man får även feta gitarrer, en avgrundssång och en mycket bra produktion. Jag gillar det verkligen rakt igenom och vill särskilt lyfta på hatten åt deras grymma sammansättning av låtar som enligt mig följer en röd tråd. Taktändringarna är ruskigt medryckande och Brutal Unrest kan verkligen sin sak; att spela dödsmetall. Öppningslåten Heretic Revenge är just en sådan låt. Det går bara inte att inte ryckas med. Jag hade skivan i lurarna under en löprunda och det är fantastiskt hur domedagsmusik kan ge en sådan energi som den verkligen gör. Den kompromisslösa helheten av denna platta gör att den, åtminstone för mig, hamnar mycket högt upp i dödsmetallens ädlaste krona. Det enda som kan tänkas vara lite nedslående är att sångaren Tommys sångstil är densamma plattan igenom, vilket kan kännas lite monotont. Men vad gör väl det när plattan som helhet ändå ger mig massor av energi?

BAND: Brutal Unrest
ALBUM: Nemesis
SKIVBOLAG: Aural Attack Records
RELEASEDATUM: 2012-11-02
BETYG: 6/10, det är ändå inte min huvudgengre
BÄSTA LÅT: Nemesis

LÅTLISTA – Nemesis

1. Intro
2. Heretic Revenge
3. Death to all
4. Eden’s Desectration
5. Desiderium Mortis
6. Stranger Of Mine
7. Exsistence in Obscurity
8. Nemesis
9. Priest of Profanation
10. Lunatic Hate
11. Outro
12. World Eater (bonus)

BANDFAKTA – BRUTAL UNREST

Tommy Sonnenburg – sång
Christoph Zacharowski – bas
David Schneider – trummor
Alex Hilla – gitarr

| HEMSIDA | FACEBOOK |

Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik faktiskt som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men fastar mer och mer för dödsen och blacken nu för tiden. Även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.