SKIVRECENSION: SPITFIRE – Devil’s Dance

SPITFIRE har tidigare figurerat hos ROCKBLADET och då jämförts med Stockholmsbandet Junkstars. Nu släpper SPITFIRE genom skivbolaget Rookies & Kings sitt debutalbum DEVIL’S DANCE och ROCKBLADET har tagit del av vad trion från München har att framföra.

Spitfire_DevilsDance_CD
(Spitfire-Devil’s Dance CD)

SPITFIRE visar redan vid öppningslåten Go! upp sig som ett klassiskt exempel på att man inte ska döma boken efter omslaget. De finkammade och polerade pojkarna på bilderna får verkligen två horn i pannan så fort musiken sätter igång. Ta bara namnen på medlemmarna; Dick Dropkick, Johnny Jailbreak och Nikk Nitro – hur mycket Rock ‘n Roll är inte det på en skala från ett till en miljard?

Gitarristen och sångaren Dick Dropkick har lyssnat en hel del på Zakk Wyldes sätt att spela gitarr. De karakteristiska gnisseltonerna finns där i ett flertal av riffen. Låtar som snabbt blev favoriter hos mig är Kings of Rock ‘n Roll och Burn in Hell, vilka även fanns med på bandets EP som släpptes i slutet av förra året. Det går bara inte att inte ryckas med i dessa rockbaserade tongångar.

Som sångare har Dick Dropkick en sådan där raspig röst som lämpar sig helt fantastiskt för denna riviga typ av rock. My Way är en annan sådan låt där en medryckande refräng gör att den fastnar väldigt snabbt och man kommer på sig själv med att gå och nynna på melodin redan efter första lyssningen. När jag själv såg Spitfire live i Berlin i höstas slogs jag av den energi som bandet utstrålade på scenen. Den energin tycker jag att de lyckas få fram även i studion. När man hör hur bandet levererar både live och i studion är det mycket svårt att förstå att de bara för något år sedan hoppade in som lokalt förband till ett tyskt punkband (Serum 114). Det inhoppet slutade med ett skivkontrakt. Ibland är det just prinsen som finner Askungens tappade sko på ett av trappstegen även i verkligheten.

Helheten av skivan tycker jag är bra. Produktionen är klockren och låtvalen är grymma. Alla låtar träffar dock inte mitt i prick utan ett par av dem förblir en rocklåt bland ett dussin andra. Det är förvisso rätt lätt inom deras stil/genre. Spitfire har dock tillräckligt med bra material för att jag ska längta efter nästa livegig eller till och med nästa CD.

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fb@rockbladet.se)
BAND: SpitFire
ALBUM: Devil’s Dance
SKIVBOLAG: Rookies & Kings
RELEASEDATUM: 2013-04-19
BETYG: 7/10
BÄSTA LÅT: Kings of Rock ‘n Roll

BANDFAKTA – SPITFIRE

Dick Dropkick – Gitarr och Sång
Johnny Jailbreak – Bas
Nikk Nitro – Trummor

| HEMSIDA | FACEBOOKMER OM SPITFIRE PÅ ROCKBLADET |

Lyssna på Kings of Rock ‘n Roll

The YouTube ID of </span><span>VejDc6qtxtg</span><span> is invalid.

Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik egentligen, som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Nu för tiden lyssnar jag massor på dödsen och blacken. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.