SKIVRECENSION: CARCASS – SURGICAL STEEL

Det är 17 långa år sedan CARCASS släppte skivan Swansong (1996). Nu har de sverigeaktuella britterna i CARCASS återigen gett oss lite nytt att lyssna på. I SURGICAL STEEL får vi 11 nya låtar och ROCKBLADET har med spänning tagit del av det som presenteras.

Carcass - Surgical Steel - Artwork
(Carcass – Surgical Steel CD 2013)

För mig personligen infann sig en stor förväntan på hur detta skulle låta. Skivan Swansong (1996) var ju inte riktigt min grej utan lät mest som titeln på skivan sade; bandets svanesång och det är ju verkligen långt ifrån alla återföreningsplattor som lever upp till ens förväntningar. Samtidigt gav mig framträdandet på årets Metaltownfestival en mersmak som fick mig att längta efter plattan. Så det var med en blandning av rädsla och spänning som jag slängde mig in i havet av titlar med termer från obduktionssalen. Under tiden jag lyssnar på Surgical Steel slog det mig dock återigen hur mångsidiga detta splatterband från Liverpool verkligen är. Jag togs med på en resa genom mäktiga riff, sköna tvåstämmiga solon, taktändringar, genomtänkta arrangemang och en bra produktion. Carcass är inte bara dödsmetall utan man hör snabbt att de även hanterar NWOBHM på ett fantastiskt sätt. Det nya albumet Surgical Steel ger dig visserligen ingen ny musikgren eller något banbrytande inom äldre grenar men det letar jag samtidigt inte heller efter i Carcass.

Carcass är inte längre de äventyrssökande tonåringar från 1980-talet som gjorde dem till pionjärer och banbrytare inom extremmetallen men man känner verkligen att de letar sig tillbaks till sina rötter. De medicinska termerna finns där som sig bör och ska man förstå vad texterna betyder krävs lexikon i alla fall för mig. Bandet vill dessutom visa att de kan hantera sina gitarrer på ett helt annat sätt än för några decenier sedan så de behåller det bästa av det sista som de gjorde under 1990-talet. Istället för att visa resultaten av en obduktion som förr prydde omslagen visar man nu istället upp verktygen som används för att nå dit. Det är en salig blandning av intryck och influenser som bandet trycker in i låtarna på Surgical Steel med de lyckas ändå på ett snyggt sätt lappa ihop ingredienserna till något som i alla fall jag får en otrolig mersmak av. Jag hör stänk som lätt skulle ha kunnat funnits med på skivor från tidiga Iron Maiden, Metallica, Slayer och såklart Carcass själva. När allt kommer omkring så är det ju det som jag växte upp med.

Här kommer några exempel på vad jag menar. Redan under öppningslåten (om jag bortser från det stämningsfulla tvåstämmiga introt 1985) Thrasher’s Abbatoir infinner sig känslan av att detta kan bli något. I Cadaver Pouch Conveyor System hör jag tydliga från tidiga Iron Maiden och Metallica som blandas med Carcass. Galet bra mix om du frågar mig. Känslan av Slayers toner startar A Congealed Clot Of Blood och influenserna från Metallica hörs The Master Butcher’s Apron. Men oavsett influenser eller ej så är det fantastiskt att höra Carcass leverera bra grejer igen. Taktändringen i Unfit For Human Consumption föll mig omedelbart i smaken.

Det som slår mig är framför allt känslan av att Surgical Steel är bara början på en ny epok i bandets historia och att deras kommande tidslinje inte bara kommer att ta oss genom flertalet konserter utan även genom fler nya plattor. Den känslan gillar jag verkligen att få när jag lyssnar på musik. Precis det kände jag under Carcass spelning på Metaltown i somras. Bandet känns mycket motiverat och inte alls som ett trött band på dekis som gör ett sista försök till att mjölka ur sina gamla meriter. Jag har svårt att tänka mig att gamla Carcass fans kommer att bli besvikna när de lyssnar på Surgical Steel och dessutom kommer Carcass att vinna många nya fans med den här skivan. I december kommer Carcass att spela i Sverige igen och Rockbladet kommer att vara där, var så säkra.

Band: Carcass
Album: Surgical Steel
Releasedatum: 2013-09-13
Skivbolag: Nuclear Blast
Betyg: 7/10
Bäst: Känslan av att gamla band kan fortfarande göra riktigt bra musik.

LÅTLISTA – SURGICAL STELL

1. "1985"
2. "Thrasher's Abattoir"
3. "Cadaver Pouch Conveyor System"
4. "A Congealed Clot of Blood"
5. "The Master Butcher's Apron"
6. "Noncompliance to ASTM F 899-12 Standard"
7. "The Granulating Dark Satanic Mills"
8. "Unfit for Human Consumption"
9. "316 L Grade Surgical Steel"
10. "Captive Bolt Pistol"
11. "Mount of Execution"

BANDFAKTA – CARCASS

Bill Steer – Guitars
Jeff Walker – Bass / Vocals
Daniel Wilding – Drums
Ben Ash – Guitars

Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik egentligen, som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Nu för tiden lyssnar jag massor på dödsen och blacken. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.