KONCERTRECENSION: MASS MURDER AGENDA – ROCKBITCH BOAT 2013

Natten innan hade Östersjön visat sig från sin stormiga sida. Den andra kvällen ombord på ROCKBITCH BOAT 2013 hade hittills varit lugn. Plats på Sky Bar scenen tar Mass Murder Agenda. Nu kan det bli åka av. ROCKBLADET tar plats framför scenen.

Jag började ana oråd när golvet dekorerades med svart plast. Mass Murder Agenda skulle göra entré och då kan ju allt hända. Karaktärerna och helgfyllona Lennart och Robert ur dansbandsfilmen Black Jack (1990) hänvisade i en scen till den där sminkade jäveln från Norrsundet. Dessa sminkade djävular från Stockholm är något helt annat. Mass Murder Agenda med frontmannen Tristan Agdler ser arga och brutala ut. På Rockbitch Boat 2013 lyckades de med konststycket att få till bra med folk framför scenen och dessutom få till ett bra röj. De skulle inte gå därifrån besvikna.

På scenen visade Mass Murder Agenda upp sig på sin bästa sida med ett tajt, bestämt och piggt framträdande. Personligen hade jag redan sett bandet spela live flera gånger tidigare och har aldrig blivit besviken. Detta gig är dock det bästa och tajtaste jag har sett med bandet. Nyskrivet material som öppningslåt gav direkt mersmak och jag stod mest och njöt av stämningen under hela giget. Shockbrudarna fanns också med under ett inslag. De är trevliga att se på och jag gillar provokationen men spyorna i Kolingsborg inte är min pryl. Giget igenom visade Mass Murder Agenda hur lyckliga de var över att stå på scenen och de låg på gränsen till överladd. En sådan energi överförs lätt till en hängiven publik. Jag var efter konserten mycket nöjd och väntar med spänning på vad ban det kommer att släppa i skivväg härnäst.

KOLLA IN BILDSERIEN – MASS MURDER AGENDA

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fredrik.brolin@rockbladet.se
FOTOGRAF: Camilla Gradin (camilla.gradin@rockbladet.se)
EVENT: Rockbitch Boat 2013
ARENA: Sky Bar, Rockbitch Boat.
DATUM: 2013-11-10

Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik egentligen, som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Nu för tiden lyssnar jag massor på dödsen och blacken. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.