
Les Big Byrd består av de svenska musikveteranerna Joakim Åhlund (Teddybears STHLM, Caesars), Nino Keller (Caesars, The Slaves) Frans Johansson (Fireside) och Martin Enhrencrona. Under de år Les Big Byrd har funnits har de endast gjort ett fåtal spelningar och då huvudsakligen i sin hemstad Stockholm. I februari i år kom singeln ”Back to Bagarmossen” som är inspelad i Berlin tillsammans med Anton Newcombe från The Brian Jonestown Massacre.
Musiken är cool, annorlunda, skickligt framförd (speciellt Joakims effektdränkta gitarrpartier från en lysdiod-klädd gitarr) och alldeles omöjlig (på ett charmigt sätt) att sjunga med till. Här gungas det lätt med huvudet mycket till hjälp av en tajt rytmsektion där basisten är stiligt klädd, men trummisen har samma skelettsminkning som frontmannen, plus en blinkande reflexväst. Här klappas i takt när den frontmannen Joakim ber om det, men annars är det mer en show som måste ses live än musik du visar vännerna på Spotify.
Min generation är lite för ung för att veta vilka The Brian Jonestown Massacre (BJM) är. Det var inte förrän dokumentären Dig! kom ut 2004 som bandet sattes på kartan för mig och många andra tidiga 90-talister. I denna prisbelönta dokumentär skildras rivaliteten mellan frontmannen i BJM Anton Newcome, och Courtney Taylor i det rivaliserande bandet The Dandy Warhols. Fantastisk dokumentär, se den.
Oktetten BJM grundades i San Francisco, en av världens mest liberala städer, år 1990. Trots att bandet haft det svajigt till och från med olika uppsättningar, vilket man lätt har det då och då genom mer än 20 år som band, så finns den kraftfulla essensen kvar. Jag hade förväntat mig att se ett trött BJM med ett gäng 40+ som sedan länge passerat sin storhetstid – Det jag fick se var raka motsatsen: De var hungriga som ett ungt nytt band med något att bevisa, men lugna, sansade och stilsäkra som bara ett veteran-band kan vara. Ledorden för soundet är psykedelisk pop, shoegaze (Blint stirrande på massa effektpedaler på golvet) och pop. Jag tänker inte beskriva BJM vidare inom genrer, för detta band är inte som vilket annat band som helst som man kan säga en genre och en influens så vet man ”typ” hur de låter som. Gällande BJM skulle jag säga att de låter lite som The Velvet Underground om man la till en orkester, fast dessa är bara lösa otydliga definitioner.
BJM spelar klassiker som Anemone med en precision och säkerhet som endast bör vara möjligt i en studio. Det är avslappnad, kaxig och snyggt framförd konsert rakt igenom, utan att vara tråkigt även i de mest utdragna och sega låtarna. Det är fantastiskt att låtarna hållit en väldigt jämn och hög klass i mer än 20 år och setlistan som är varierad med gammalt och nytt smälter sömlöst ihop. Det sägs att Newcombe aldrig skrivit ner en enda not på papper, utan har allt på huvudet. Jag är benägen att tro detta då det bidrar till det mytiska med bandet.
Konserten avrundas med att Joakim från Les Big Byrd gästsjunger på låten Vad Hände Med Dem? från BJM:s senaste album Revelation från i maj och låten lägger i ytterligare än växel jämfört med studioversionen. Versionen blir kraftfull, rivig, men ändå intim och rundar av allt på en fin not.
Utan att knappt rört berusningsmedel hela kvällen kan jag inte låta bli att sugas in i BJM:s psykedeliska bubbla. Där stannar jag länge och ofta.
TEXT och FOTO: Philip Almén (philip.almen@rockbladet.se)
EVENT: Les Big Byrd + The Brian Jonestown Massacre
ARENA: Debaser Medis / Stockholm
DATUM: 2014-06-17
BÄSTA LÅT: Vad Hände Med Dem?
BETYG:
- Wolf Alice – En ensamvarg på scen - 2022-07-07
- Pearl Jam – Ständigt inaktuella eller tidlöst aktuella - 2022-07-06
- Post Malone – En klass för sig - 2022-07-04