
Svenska Amaranthe har haft stora framgångar i Japan redan med sina två första plattor. I samband med att deras tredje platta, “Massive Addictive”, nyligen släpptes gjorde Amaranthe en avstickare från sin pågående Nordamerikaturné för sitt fjärde besök i soluppgångens land för att göra promotion och en festivalspelning. Rockbladets man i Tokyo, Stefan Nilsson, fanns naturligtvis på plats och satte sig ned med Elize Ryd, Olof Mörck och Jake E från Amaranthe dagen innan deras spelning på Loud Park-festivalen.
Nya plattan “Massive Addictive” släpptes några dagar innan bandet kom på sitt fjärde besök och fick ett mycket bra mottagande i Japan. “Vi gick direkt in på sjundeplatsen på den japanska försäljningslistan på releasedagen,” säger sångaren Jake E med ett stort leende. “Och på andraplats på den internationella försäljningslistan i Japan efter Slipknot,” lägger sångerskan Elize Ryd till. “Naturligtvis är det här en väldigt viktig marknad för oss. Det är Japan som betalar vår hyra,” konstaterar Jake när vi träffas på skivbolaget Universal Musics kontor i Tokyo.
Redan sommaren 2011, kort efter att debutplattan släppts, spelade Amaranthe i Japan. Jag var på plats på legendariska Astro Hall i Tokyo för deras första showcase-spelning för japanskt branschfolk, media och fans. Redan där och då var det klart att detta var början på någonting mycket intressant. Några månader senare var de tillbaka för att spela på den stora japanska hårdrocksfestivalen Loud Park. Efter att platta nummer två släppts våren 2013 var bandet tillbaka i Japan för en rad klubbspelningar. Nu har bandets tredje album släppts och Amaranthes japanska segertåg fortsätter. Japanerna har älskat bandet från första stund och förhållandet håller i sig.
“Alla recensioner har varit fantastiska. Vi fick 91 av 100 i Burrn! (legendarisk japansk hårdrockstidning),” säger Jake stolt och fortsätter: “Vi har kvar så jäkla mycket av Amaranthe-soundet. När jag lyssnar på nya skivan så tycker jag inte att det är någon jättestor skillnad mer än ljudbilden. Syntharna låter annorlunda. Det är ju inte så att vi helt plötsligt har fem minuters intro, tre minuters growlsång, en nyckelharpa som kommer in och låter som en kanin… Allting är ju fortfarande enligt Amaranthe-manus.”
Amaranthe har bra minnen från tidigare besök i Japan. “Det största minnet var nog att spela på Loud Park för första gången 2011. Det var andra gången vi var här med Amaranthe, vilket var hur mäktigt som helst. Det var första gången som jag spelade på en inomhusarena, tjugotusen pers, totalt galen publik. Det var fantastiskt!” minns gitarristen Olof Mörck som även spelat i Japan med sitt förra band, Dragonland.
Till sin hjälp har Amaranthe redan från början haft rejäl uppbackning i Japan av både skivbolaget Universal Music och promotorn Creativeman. “De verkligen gillar vår stil. Vi är väldigt udda om man jämför med andra band. De gillar vår musik, det melodiösa. De tycker att det är coolt att jag är tjej-tjejig, vilket japanerna uppskattar. De såg väl en potential hos oss helt enkelt från början. Fansen har ju köpt skivorna också,” säger Elize. “Vi måste tacka Nobby Okumura på Universal här som är en väldigt viktig person. Han är väldigt kräsen. När han ger tummen upp blir det en stämpel för andra, som t.ex. Creativeman, promotorer, spelställen, skivaffärer, allting sånt. Om han har satt sitt godkännande på saker och ting så blir det mycket lättare med allting helt plötsligt. Han spelar en väldigt stor roll i alltihopa,” förklarar Jake hur Amaranthe har lyckats i Japan.
Vad är det mest annorlunda med att turnéra i Japan jämfört med andra delar av världen?
“Man känner sig väldigt säker och det är så himla organiserat. Det finns inget annat runt omkring som oroar en. Det är jätteskönt att kunna bara fokusera på typ intervjuer och spelningen,” säger Elize. Olof fortsätter: “Har man en rider med saker som ska finnas i logen eller på scen och man spelar i Italien så finns det ingenting av dessa saker utan det är tvärtemot, lite allt möjligt. I Japan är det 100% exakt som du har specificerat. Vi fick två stycken Yamaha-gitarrer som vi ska använda imorgon. Då är de nysträngade, perfekt polerade och helt ospelade. Det är alltid grymt organiserat och bästa tänkbara behandling.”
Amaranthe har spelat på många av världens viktiga rock- och hårdrocksfestivaler och har därmed många chanser att visa upp sig och vinna nya fans som kanske inte annars skulle ha kommit till ett Amaranthe-gig.
“Ja, absolut men så är ju alla spelningar,” säger Jake. “Det är väldigt vanligt idag att om du säljer tusen biljetter på ett ställe så kanske åtminstone 20% av det är kompisar till någon som faktiskt är fan till bandet. Det handlar ju väldigt mycket om att man ska övertyga nya lyssnare att hitta en så att säga. Festivaler är en väldigt bra inkörsport när man spelar på någon stor festival där det faktiskt står 15.000 pers och lyssnar. Men anledningen till att det inte är 7.500 är att hälften av dem står och väntar på nästa band som ska spela efter dig.” Elize fyller i: “Varje dag hör jag folk som kommer fram och säger: ‘Jag kände inte till er alls innan. Det var första gången jag hörde er och jag tycker ni är skitbra’. Vi är ju inte ett sådant band som alla känner till än så länge. Vi är fortfarande upptäcksbara. Målet är ju att kunna vara Amaranthe och så vet alla vilka vi är. Som Iron Maiden.” Olof fortsätter: “Festivalspelningen här på Loud Park är ju lite annorlunda jämfört med t.ex. Wacken eller Nova Rock. I Japan vet nog de flesta i publiken vilka Amaranthe är. Det märker man på responsen. Här är vi ett mycket större band än vad vi är i Tyskland.”
Amaranthes spelning på Loud Park (“the heaviest metal festival in Japan”) blev ännu en succé för bandet som därefter flög tillbaka till USA för fortsatt turnérande i Nordamerika, inklusive deras allra första spelning i Mexiko. Turnérandet fortsätter sedan i Europa innan de återvänder till Japan för en turné till våren. Japans och Amaranthes kärleksrelation lär inte ta slut än på ett tag.
TEXT & FOTO: Stefan Nilsson (stefan.nilsson@hfcadvisory.com)
(Foto: Patric Ullaeus)
BANDFAKTA – AMARANTHE
MEDLEMMAR
Jake E – sång
Elize Ryd – sång
Henrik Englund Wilhelmsson – Growlsång
Olof Mörck – gitarr & keyboards
Johan Andreassen – bas
Morten Løwe Sørensen – trummor
DISKOGRAFI
Amaranthe (2011)
The Nexus (2013)
Massive Addictive (2014)
| HEMSIDA | FACEBOOK | SPOTIFY | ITUNES |