
Intervju: När Rockbladets man i Tokyo, Stefan Nilsson, träffar Joey Tempest backstage på klassiska Club Citta i Kawasaki är Sveriges största rockstjärna på ett synnerligen gott humör. Förutom att bandet är mitt i ännu en framgångsrik turné i Japan är det den kommande plattan “War of Kings” som gör att Joey har svårt att hålla sig lugn. “Det kanske är den bästa platta vi gjort!” säger Joey stolt om Europes tionde studioplatta som släpps i mars.
Joey Tempest och de andra i Europe är ännu en gång på turné i Japan. Här i Japan har de en trogen skara fans och har haft det länge. Joey kom till Japan för första gången 1984 när han var 21 år gammal och var ute och gjorde promotion. Japan hade redan upptäckt Europe. Den japanske rockjournalisten Masa Ito hade hört debutplattan “Europe” (“han tyckte att den var ascool”) och tog med sig en fotograf och åkte till Sverige för att intervjua bandet. “Sen åkte de tillbaka och lanserade oss här,” minns Joey om hur Europe slog igenom i Japan när “Seven Doors Hotel” blev en stor hit.
Europe blev alltså stora i Japan redan innan “The Final Countdown” och det är därför bandet inleder 2015 med en Japanturné där man på några av konserterna kör hela “Wings of Tomorrow”-plattan. “Det är lite annorlunda. Det kommer vi aldrig göra igen. Vi gjorde en kort sväng i Sverige förra våren och sen så blev vi tillfrågade i Japan. Det är egentligen bara i Sverige och Japan som vi kan göra ‘Wings’ med det intresset som finns. Resten av världen hoppade ju på med ‘The Final Countdown’. Det finns ju många fans som gillar de gamla låtarna men i Sverige och Japan, där går det att göra ‘Wings of Tomorrow’. Det är kul,” säger Joey och fortsätter att förklara tanken bakom dessa speciella “Wings”-gig: “Vi har aldrig gjort något sådant här. Det skulle vara kul att göra något annorlunda. Vi turnérar mycket så ibland är det skönt att shake it up och göra något. Det var egentligen ett engångstillfälle. Men som sagt, Japan är det enda andra land som kan fråga efter det och vi gör det.”
Kommande plattan “War of Kings” är Europes tionde studioalbum. Bandet har spelat in plattan i Sverige med amerikanen Dave Cobb som producent och mixat den i Nashville. Europe hade lyssnat en hel del på Rival Sons som jobbat med Dave Cobb som producent och när det var dags att börja jobba med en ny platta så bad Europe sin manager att kolla om Cobb var intresserad av att jobba med dem. Det var han.
Hur låter då resultatet? “War of Kings är mer classic rock och majestätisk än bluesig. Lite mer keyboards. Vi använder mellotron väldigt mycket för att göra en atmosfär på plattan. Det finns mycket dynamik i ‘War of Kings’. John Norum spelar med mindre dist och mer bara ren känsla på några låtar som är helt underbart. Den är ganska heavy, kanske till och med hårdare än ‘Bag of Bones’ men den är inte så bluesig, mer classic rock skulle jag vilja säga. Fast ändå med så där lite modernt tänk. Det kanske är den bästa platta vi gjort. ‘Last Look at Eden’, ‘Bag of Bones’ och ‘War of Kings’ är en riktig trilogy – det är härliga plattor. Det började hända lite på ‘Last Look at Eden’ i texter, låtskriverier, produktion och grejer och det har kommit med oss. Dave Cobb har hjälpt oss och lyft det här bandet ytterligare. Det är helt otroligt. Tionde plattan. Vi fattar inte hur vi lyckats att åstadkomma den här,” förklarar Joey. “Jag bara väntar till att den kommer ut så att folk får höra den. Hoppas att de känner som vi: Är det här ett svenskt band? Hur gick det här till? Det här är coolt.”
Som yrkesmusiker har Joey förståelse för att en del gamla rockband rullar på med en massa nya medlemmar och bara kör gamla hits (“Man måste ju betala hyran”), men det är inget för Europe. “Vi är ju lyckligt lottade som har kunnat ha samma set up, samma killar som är dedikerade och kunna åka runt. Alla är inne på att tänka nytt och göra nya plattor. Vi är lyckligt lottade men många band är ju inte det. Men man förstår att de vill lira, att de vill tjäna pengar. Det är klart, ibland blir det väl lite…Det känns inte på riktigt ibland. Det kanske inte är så många medlemmar kvar, det är inga nya plattor. Det kan bli lite stelt då liksom, men samtidigt så är det ju ett gäng folk som måste jobba…Hahaha!” Nostalgi har dock sin plats tycker Joey: “Det finns lite plats för nostalgi i en liveshow. Jag tycker inte det finns plats för nostalgi på LP-skivor.”
Den kommersiella verkligheten för rockband har förändrats radikalt från hur det var på 80-talet. “Branschen är ju annorlunda. Skivorna är viktiga fortfarande för att visa att man håller på, man visar att man går framåt. De är mer som ett visitkort, skivorna. Det räknar man inte att dra in en massa pengar på men det är ett väldigt viktigt instrument fortfarande, det får man aldrig glömma bort. Man kan sitta och säga att man ska inte göra plattor. Kiss sa det: ‘Vi kommer aldrig göra nya plattor’, Def Leppard sa det…. De gör det! För att det är viktigt fortfarande. Du talar om för alla promoters, alla publicists, alla journalister, alla fans, vad du håller på med. Är det bra så lyfter du liveshowen så kommer det mer folk live. Så det finns ett värde i plattorna, men inkomst… Vi har ju startat vårt eget bolag nu så nu kör vi ju själva och vi licensierar vår musik. Inkomsterna som är störst är ju merchandise och livekonserter. Är man ett hyfsat liveband så går det ju att överleva.”
Japanturnén var startskottet på ännu ett intensivt år för Europe. Efter att plattan släpps i mars blir det en gemensam turné med Black Star Riders i Storbritannien och Irland. “Det blir ett intressant paket för att vi släpper båda nya plattor samtidigt i samma veva som turnén. Vi gillar Scott Gorham, vi gillar bandet. Det här är ett kul paket så det är en rolig grej att göra,” konstaterar Joey. Black Star Riders följer även med på en del av den Amerikaturné som Europe gör i april-maj. I sommar blir det sedan fler spelningar, bl.a. en del festivalspelningar. Året avslutas med att Europe följer med som special guests på en del av Scorpions stora 50-årsjubileumsturné i Europa.
2016 är det 30 år sedan “The Final Countdown” släpptes. Kanske finns det fans som drömmer om en speciell “The Final Countdown”-show nästa år för att fira. Europe planerar att fira på något sätt men kanske inte med spandex-brallor och hårspray som på 80-talet. “Nej, men vi kommer att fira det på något sätt. Vi kommer nog att ta ett segment av nästa år… Men vi har ju nya planer och nya plattor. Vi har en helt ny resa men vi ska ju inte låta det gå förbi. Några exklusiva idéer har vi börjat fundera på. Men det kommer inte att bli någon längre grej. Då gör man något exklusivt och firar och sen så jobbar vi på nästa platta. Vi har ju lyckats att etablera oss igen. Vi är ju ett av de få banden som börjat skaka av sig 80-talet. Och med fem plattor, det tog tid alltså. Fan vad det tog tid! Men det är också nu när vi lyckats få en producent som Dave Cobb som är riktigt duktig och riktigt het. Då börjar folk titta på en: “Va? Europe och Dave Cobb? Fan. Det här är ju nytt. Det här är inte 80-tal, det här ju ett nytt band. Så vi är ett nytt band.”
Skribent: Stefan Nilsson (stefan.nilsson@rockbladet.se)
Intervju: Joey Tempest, Europe
Aktuella med: Evigt turnérande och nya plattan “War of Kings” som släpps i mars.
Bandmedlemmar – Europe
Joey Tempest – sång, gitarr
John Norum – gitarr
John Levén – bas
Mic Michaeli – keyboards
Ian Haugland – trummor
Diskografi
Europe (1983)
Wings of Tomorrow (1984)
The Final Countdown (1986)
Out of This World (1988)
Prisoners in Paradise (1991)
Start from the Dark (2004)
Secret Society (2006)
Last Look at Eden (2009)
Bag of Bones (2012)
War of Kings (2015)
- HÖGAKTUELLA DIRTY HONEY ÅTERVÄNDER TILL SVERIGE I SOMMAR - 2023-04-12
- Bildgalleri: Karnivool på Nalen, 2023-01-23 - 2023-02-12
- Bildgalleri – Alestorm på Fryshuset i Stockholm, 2022 - 2023-01-27