Lorraine Cross – Army Of Shadows (Skivrecension)

När ett band gör sin debut har de två val, att antingen göra ett riktigt bra album som gör lyssnaren till ett fan av musiken och fortsätter följa dem. Eller så gör de tvärtom och faller redan innan de har nått mållinjen. Lorraine Cross är ett av de band som lyckas redan på första försöket.

Klassisk speed metal/heavy metal får ett helt nytt sound i form av Lorraine Cross från Frankrike. Bakom deras debutalbum Army Of Shadows står ingen mindre än Francois Merle (Manigance) och Tommy Hansen (Helloween, Gamma Ray, Pretty Maids), albumet spelades in tidigare under 2016 och släpptes den 26e augusti. Med influenser som Iron Maiden, Mötley Crüe, Judas Priest och Helloween blir det sällan fel och det gäller även detta album. Lorraine Cross sätter ribban högt redan vid debuten och levererar en härlig mix av intensiv metal i form av Sharpshooter och lite hårdare metal i skepnad av Target Locked.

Die In Your Arms som är lite lugnare skapar en skön känsla och påminner starkt om ett ungt King Dimond. Låten ger lyssnaren en välbehövlig paus från de tidigare spårens höga tempo med ett tryck som går rakt in likt en pilspets. Efteråt återupptas det högra tempot och när Go To Hell inleds finns det ingen tvekan om att detta är ett nytt band vars utveckling jag vetgirigt kommer att följa. Fräckt nog har bandet döpt ett av spåren efter sig själva, Lorraine Cross. Men trots att låten bär samma namn som bandet är den utan tvekan präglad av den sanna historien bakom benämningen. Det är nämligen en symbol för de Fria Franska styrkorna under andra världskriget och det märks. Hela låten genomsyras av en kampglädje och texten berättar en historia som jag inte riktigt vet om jag ska försöka få ett grepp om eller låta passera obemärkt förbi.

Variationen mellan låtarnas tempon, men också trycket i dem och de instrumentala förändringarna som svagt färgar av sig på sången håller en fin balans rakt igenom albumet. Inget av spåren är det andra likt och tack vare omväxlingen varje låt för med sig är det lätt att följa med på resan som Lorraine Cross tar med lyssnaren på.

Personligen tycker jag att det ska bli mycket intressant att se om nästa album håller samma höga nivå, eller till och med lyckas slå högre.

SKRIBENT: Gabi Mattsson (gabi.mattsson@rockbladet.se)
BAND: