
När ett band eller en musiker står på scen är det viktigt att personen som sköter deras ljud och ljus vet vad den gör. Johan Rapp är en frilansande ljudtekniker och med en egen karriär som musiker faller det sig naturligt för honom att följa musiken.
– Vanligtvis jobbar jag som Kulturkonsulent på Studieförbundet Bilda här i Linköping, men jag har också ett eget företag, JR Music Sweden, som frilansande musiker och ljudtekniker. Om killarna som vanligtvis sköter ljus och ljud på Palatset har fått förhinder brukar jag hoppa in och hjälpa till.
Utbildningen inom yrket började på gymnasiet när han studerade estetisk inriktning och utvecklade sitt intresse för andra delar av musiken, som ljud och ljus. Skolad i den klassiska skolan och med en erfarenhet av att spela cello föredrar Johan att gå efter ljudbilden som örat återger och inte vad mixerbordet visar.
– Det som är relevant är hur musiken låter, jag lyssnar alltid in mig på ett band innan för att veta hur deras ljudbild ser ut. Sedan finns det såklart dom tekniker som är motsträviga och inte lyssnar på bandet. Men eftersom jag själv är musiker och har stött på dom själv, så försöker jag att hjälpa banden så gott det går med att hitta rätt ljud och ljus som passar deras musik. Vissa band träffar jag bara en kväll, om vi skulle stöta på varandra igen, då vill jag att dom ska ha bra minnen från spelningen.
Eftersom Johan själv är musiker tycker han det är inspirerande att se andra spela, detta eftersom att det enligt honom inte finns några gränser. Många av de banden han träffar beskriver han som personer som är aktiva i nuet.
– Ibland måste man testa sig fram för att förstå vad det är som händer, det finns en viss nyfikenhet i allt som har med musik att göra och gränser suddas ut. Visst har det uppstått konflikter ibland mellan mig och band när jag ljudar, men då har jag fått lägga mig. Musikern har alltid rätt, det är så det är helt enkelt, och vill dom låta på ett speciellt sätt, då måste jag anpassa mig efter det. Saken är den att alla har olika sätt att lyssna på, jag skulle aldrig kunna säga till någon annan musiker att det här är rätt och det du säger är fel. Om jag ska arbeta med någon så är det mitt jobb att göra dem bekväma, de ska bara kunna gå upp på scenen och göra sin grej, inte oroa sig över nya ljudtekniker på det nya stället.
Att träda in i olika karaktärer är inga problem för Johan, enligt egen utsago ifrågasätter han aldrig sig själv, utan förlitar sig på sin magkänsla. Med anledning av att det går snabbt att avgöra huruvida någon vet vad de sysslar med eller inte, kan det ibland skapa en oro.
– När jag är ute och spelar är jag bara musiker, inte tekniker, men visst kan det skapa en känsla av orolighet om någon inte verkar ha koll på vad de gör. Alla jobbar på olika sätt och lyssnar på olika sätt, men om jag märker att det inte kommer bli bra, så försöker jag på mitt allra vänligaste och ödmjukaste tillvägagångssätt hjälpa till. Genom att förklara att om du gör så här istället så kanske det blir bättre, undviker jag samtidigt att trampa dem på tårna, då det är en känslig punkt för många. Men har man en bra dialog och kan hjälpas åt, då brukar det alltid bli ett bra gig och resulterar oftast i att jag har fått en ny bekantskap.
Som ljud- och ljustekniker har man ett visst ansvar att förmedla känslorna i melodierna och texterna på rätt sätt. Genom att bolla med sig själv och lyssna in sig på bandet försöker Johan återskapa ljudbilden genom ljuset.
– Som ljustekniker anser jag mig själv vara helt okej, utan tvekan är jag bättre på ljud, så det är dom enklaste medlen som används när jag ska sköta ljus. För mig är det en tavla, eftersom man alltid måste börja någonstans och veta vad du ska göra. Det är viktigt att inte rusa in i något, utan ta det steg för steg eftersom att alla instrumenten ska ha sin plats. Sedan finns det dom band som inte låter likadant som på plattan, och då får man anpassa sig efter det och komma på något nytt. Men för mig är det viktigare att det låter bra än att det ser bra ut. Så ljudet är det jag lägger störst fokus på, sen när det gäller ljuset så freestylar jag mycket, men oftast är det förprogrammerade inställningar som hjälper mig, det vill säga om det är ett band jag har kört för tidigare.
På grund av mycket arbete som äger rum främst under helger, men även arbete som kulturkonsulent på heltid tar en stor del av hans tid. En ledig kväll brukar han oftast vid mån av tid gå ner till Palatset för att se ett band spela.
– Om jag ska vara helt ärlig så är det lokala band och mindre band jag brinner mest för, dom gör nämligen det omöjliga. Med minst verktyg till att lyckas och inga bolag eller management till hjälp, så har de oftast begränsade förutsättningar. Det är viktigt för mig att visa dem att jag stöttar dem, förmodligen eftersom jag vet hur svårt det är.
– Förr i tiden var band mycket bättre på att marknadsföra sig, då stod det i tidningen att just den gruppen skulle komma och spela på klubben i stan. Men eftersom det är farligt att säga att man inte har några planer för dagen. enligt normen i dagens samhälle så är dagarna oftast fullbokade. Det enklaste du kan göra som ljus- och ljudtekniker är att åka på en världsturné, då ställer du bara in allting och överbevakar allt så inget går fel. Till skillnad från dom som jobbar på klubbar och liknande med band som kanske inte har alla förutsättningar att lyckas. Det är när jag stöter på ett sådant band som jag blir besviken över att dom inte finns på Spotify, för oftast är dom så bra att man ställer sig frågan om hur det kan komma sig att dom inte har slagit igenom.
Johan har fått chansen att jobbat med många artister under de två åren som han har frilansat inom branschen. Bland dem återfinns bland annat band och artister som Quire Boys, Pretty Maids, Lillasyster, Thundermother, Sator, Dead Soul, Patrik Isaksson, Uno Svenningsson, Tommy Nilsson och Smash Into Pieces.
Även om Johan har en stor passion och brinner för sitt yrke, så finns där en nackdel.
– Jag kan inte gå på spelningar själv, om det är en helg fri från jobb så brukar jag umgås med min sambo eller jobba med musik. Men är du involverad i branschen, då kommer du alltid kunna se något som kunde gjorts annorlunda, men jag ser inte det som något negativt, tvärtom. Tankarna på hur man själv skulle kunna göra det ser jag mest som fördelar, för det hjälper mig att utvecklas och inspireras.
Skribent: Gabi Mattsson (gabi.mattsson@rockbladet.se)
Fotograf: Johan Rapp (jrmusicsweden@gmail.se)