
Mellan julbestyr, leveransbråk med postnord och inhandlande av nya studiolurar fick jag tag på Snowy Shaw, den evigt unga 48-åringen som är en ikon inom svensk metal. Efter meriter i band som, King Diamond, Mercyful Fate och Therion står han nu på egna ben, och han trivs.
– Det är helt jävla underbart! Nja, det har så klart sina för och nackdelar, men övervägande är det bara positivt faktiskt. Hela mitt liv, sedan jag mer eller mindre tvingade några skolkamrater att starta ett rockband i 12-13 års åldern har jag ju velat sätta ihop världens tuffaste band liksom. Tyvärr är folk väldigt sällan lika hängivna och drivna som jag är. Så efter oräkneliga försök och tusen misslyckade projekt och konstellationer har jag med åren förstått att jag är ganska mycket annorlunda än vad folk är mest men jag är svinnöjd med hela upplägget av mitt nuvarande liveband som består av ruggigt kompetenta musiker. Det är en inte helt enkel uppgift att bemästra alla dessa olika stilar av metall som jag framför under mina konserter, det har skiftats musiker ganska frekvent tidigare men jag hoppas denna besättning skall bestå.
Även om Snowy talar varmt om sina livemusiker så har han tagit saken i egna händer när det gäller nya plattan.
– Alltså, när jag nu valt att gå solo så betyder det solo i dess rätta bemärkelse. Jag sjunger, spelar och producerar det mesta. Med undantag för ett par speciellt inbjudna gästspel, som t.ex på Nachtgeist där min gamla hjälte Arthur Brown pratar i introt. På just denna hade jag även ett trevligt trade-off solo mellan några av mina favoriter, nämligen Lasse Johansson från Candelmass och Mike Wead från Memento Mori och King Diamond vars solo-stil jag alltid älskat och tyckte det skulle passa låten perfekt att sammanföra just dessa två på samma låt.
Men ingenting är hugget i sten och känner han för att skriva ihop med någon, dela på sången eller låta någon duktig pianist lägga en slinga istället för honom så gör han det.
– Det enda som är viktigt är att slutresultatet blir så bra som det bara är möjligt. Det är ingen som ger mig den konstnärliga friheten, så den tar jag. Jag kan lova att det kommer att bli ett par väldigt coola gästspel framöver men jag tänker inte avslöja mer en så i detta skede.
Tillsammans med Arnold Lindberg på Sound Industry och Fredrik Nordström i Studio Fredman, mixar han låtarna vilket har känts mycket bra.
– Vi har en bra dialog, ömsesidig respekt och ett samarbete befriat från prestige och en massa förutfattade meningar om tillvägagångsätt.
Även om Snowy inte beskriver sig som en "julmänniska" så är senaste släppet Krampus, kanske inte en jullåt i traditionell mening, men ändå en jullåt.
– Bortsett från Snövit/Snowy har jag även kallats Tomten sedan barnsben och visst älskade jag väl julen som liten men nu som vuxen kan jag inte påstå att jag bryr mig nämnvärt. Jag fascineras av folksagor, myter och sägner. Krampus som har sitt ursprung i länder som Österrike, tyska Bavaria, Kroatien osv är ju en jävligt häftig tradition. Som en ond motsvarighet till våran Tomte som istället för att belöna dom snälla barnen med presenter rövar bort dom som varit stygga och typ dräper dom.
Tillsammans med dessa sogoinspererande låtar så är det teateralistiska viktigt för Snowy och han har som många andra en gemensam nämnare när det gäller influens till detta.
-Jo du, när det kommer till liveshower så är nog Alice Cooper den som influerat allra mest och då i synnerhet Welcome to my Nightmare från 1975. Det gäller nog med största säkerhet dom allra flesta av oss skräckrocksutövare som t.ex King Diamond, Rob Zombie, Marilyn Manson, W.A.S.P med flera. Det har sedan gått i arv från generation till generation. Jag var med ett ex till mig på Alice, nån gång i början av 2000-talet då jag fortfarande körde Notre Dame, då hon plötsligt säger "Jaha, det är alltså härifrån du har fått allt". Jag hade själv inte tänkt på det så noga, men jag var ju tvungen att medge att så ju faktiskt var fallet.
Den svenska musikscenen är något han ser blomstra i världen och han uppskattar att jag frågar om musikscenen generellt och inte metalscenen som brukar vara den vanliga frågan.
– Även om jag lite på distans betraktar, läser av och analyserar musiklivet och hur trender och tendenser kommer och går så påverkas jag inte nämnvärt själv av den enkla anledningen att jag skiter fullkomligt i vad andra gör och inte. Jag tror att svensk musik ur ett internationellt perspektiv blomstrar som aldrig förr och är kanske t.o.m är världsledande vad gäller export, vilket ju är helt sagolikt med tanke på vilket litet land vi är med ca 10 miljoner medborgare. När det kommer till just hårdrock så tror jag att per capita endast våra grannar i Finland ligger före oss i världen. Jag har tidigare headlinat Prog Power Festival i Atlanta, USA vid 2 tillfällen med Therion och senare med Sabaton men 2017 skall jag lira där under eget flagg och samma dag som vi lirar tror jag att av 7 band som uppträder, är 5 eller 6 Svenska band, Pain, Amaranthe etc. Hur är detta ens möjligt? Bara i staden Atlanta som ligger i delstaten Georgia bor det cirka 6,5 miljoner människor och festivalen verkar i huvudsak fokusera på svenska och norska band. Det om något säger väl en hel del om den svenska musikscenen, som export om inte annat.
Utöver Prog Power Festival 2017 så finns det många intressenter när det gäller den erfarne Snowy Shaw.
– Jag har fått in en hel del förfrågningar på senaste tiden faktiskt som jag och mina bokare tittar närmare på och förhandlar villkoren. Allt från riktigt coola grejer runtom i världen men även egna gig. Men eftersom inga gig i nuläget är 100% påskrivna och bekräftade kan jag inte gå in närmare på dem. Planen är att i den mån det går försöka komprimera och förlägga gigen och turnéerna under samma period. Festivaler i Europa under sommaren och sen USA och Syd/Latin Amerika under hösten/vintern. Jag tackade nyligen nej till en lite mindre festival i New York i februari 2017 och försöker nu tillsammans med den arrangören att planera in något i samband med Prog Power kring september istället.
Hur skönt det än må vara att få bestämma allt själv så visst finns det erbjudanden man inte kan tacka nej till.
– Jag har sedan jag slutade i Sabaton varit fast besluten att inte haka på något mer band inom överskådlig framtid om ens någonsin igen. Jag är liksom klar med den delen av mitt liv efter att lirat med så många olika band under 30 år. Det handlar i mitt fall om att avsätta tid och fokusera. Annars tenderar det lätt att tiden bara flyter iväg och jag aldrig får tid att göra mitt eget. Jag lite skämtsamt säga att det finns bara ett band i hela världen jag inte skulle backa på och det är AC/DC. Och då på vilken position som helst, bara jag får rocka till världens bästa kött å potatis rock n´roll. Sen handlar det så klart också om villkoren. Får jag t.ex nån miljon eller så för att lira under en bestämd tidsperiod så skulle det ju vara värt det. På så sätt skulle jag köpa mig själv friheten efteråt och inte behöva oroa mig för degen som måste in.
Och i dessa juletider så har Snowy en liten hälsning till er alla.
"Hej å Ho ho ho alla läsare, om det är nån som är sugen så har jag en begagnad saxofon till försäljning.. Nä, men ha en God Jul och glöm nu för inget i världen att kolla in och sprida vidare mina nya musikvideor, kanske i synnerhet Krampus i nuläget som ni kan skrämma både barnbarn och farmor med i Jul. Jag hoppas vi syns på mina festivalgig i sommar men innan dess syns vi på dom sociala medierna. Min officiella FB förslagsvis.
Ha D näst bäst (efter mig såklart) Mvh Snowy"
SKRIBENT: Rikard Snaxx Lantz (rikard.lantz@rockbladet.se)
FOTO: Rikard Snaxx Lantz (rikard.lantz@rockbladet.se)
Kolla in nya musikvideon KRAMPUS här:
The YouTube ID of </span>UBCOgZYZPK0 is invalid.
- (NYHETER) Alfahanne släpper första singeln från kommande albumet. - 2019-08-25
- Bildgalleri: Destruction Fest, Slaktkyrkan - 2019-02-07
- Tail Patch släpper singeln Alive - 2018-12-10