STHLM BANDITS – Ett bombastiskt farväl

Ett sista farväl på en scen som blivit deras hem äger rum denna lördag när STHLM Bandits med support hela vägen från England, New Generation Superstars ställer sig på scenen. Harry B James har aldrig varit så levande som denna kväll, för en stund existerar bara nuet och låtars löften som aldrig kommer uppfyllas. 

Annons 

 

New Generation Superstars

Tonerna som smeker öronen påminner starkt om gammaldags rock med en tvist, det är en tyngd där som inte finns i den typiska rocken. Uppbackningen från trummorna och basen lägger sig tryggt bakom sång och gitarr när tempot ska höjas och AJ´s röst beståendes utav en svag whisky/cigarr-ton går inte att lyssna sig trött på. Plötsligt byter bandet spår och slår in på vägen som leder mot 1980-talets glamrock, men mycket hårdare än så. Mord Fustang lyckas väl med att hantera trummorna och ljudet han framtar med lätta slag på cymbalen och golvpukan hörs lika väl som om det vore basen han massakrerade. Variationen är stor och det finns allt från lite AC/DC stuk utblandat med GN´R över låtarna, men också något som har den där glansen över sig som orörd mark. Waste of Time och Guess What blir snabbt nya favoriter som gärna får spelas om några gånger, Bastards har ett rått skimmer över sig, men samtidigt något rytmiskt som passar AJ´s röst och istället för att låta instrumenten leda honom, tar han över och leder dem. Davey Messiah har sitt egna sätt att spela på och övertar stundtals positionen som bandets gitarrist, för att låta AJ koncentrera sig mer på sången, ett smart drag då hans spelglädje smittar av sig på publiken. Jonny Suicide på bas spelar på samma sätt som om det vore en gitarr, med lätthet hanterar han instrumenten och lyckas samtidigt kommunicera vant med bandmedlemmarna. Mot slutet kastas gitarrslingor som endast kan liknas vid åskmoln mot åhörarna, kanske är det för att blåsa bort den snobbiga mannen i leopardskjorta som antingen ställer sig och gestikulerar framför scenen mot bandet som ignorerar honom eller knuffar bort åhörarna. Mellansnacket må vara repetitivt, men den engelska humorn är tydlig och även om det är första gången New Generation Superstars står på Harry B James scen uttrycker de en viss sorg över att ett enligt dem coolt ställe ska stänga ner. De sista vinande riffen från gitarrerna må ha olika nivåer, men samspelar på ett bra sätt och de indragande trumslagen som riktat uppmärksamheten till sig försvinner och plötsligt blir det iskallt i lokalen, värmen musiken skapats rycks brutalt ifrån oss och kvällens första band kliver stolta av scenen.

BETYG: rb-betyg-8_10

BANDFAKTA- NEW GENERATION SUPERSTARS

AJ – Guitar and Vocals
Davey Messiah – Guitar and Backing Vocals
Jonny Suicide – Bass and Backing Vocals
Mord Fustang – Drums and Backing Vocals

HEMSIDA FACEBOOK INSTAGRAM


STHLM Bandits

Tyvärr är STHLM Bandits sista spelning min första och jag ångrar bittert redan vid inledningen av första alstret att jag inte tagit chansen tidigare. Basisten Kriss Keyes skapar en balans som resterande instrument kan stå på utan att vingla, plötsligt är lokalen fullpackad och hårda armbågar används för att komma så nära som möjligt. Trots att sångaren Chris Paul till större delen av spelningen har en mobiltelefon millimeter ifrån ansiktet rubbas inte sången en enda gång. Han har en röst som är behaglig att lyssna på och som skriker STHLM Bandits, hela deras sound är uppbyggt kring den och det med rätta. Den rockande mixen som Thomas Östling slår fram med hjälp av virveln, cymbalen och basen flätar sig samman med Mille Millster Lithanders sylvassa gitarrslingor som han alstrar fram på sin Hagström som utmanar och hetsar. När Chris berättar om nästkommande låt spelar Mille ett sagolikt intro som backas upp av Kriss som genom att enbart spela på Ibanezens E-sträng, för att sedan övergå till A och D-strängarna. Chris däremot håller fingrarna på sin Epiphone Les Pauls hals i samma position och lyckas förflytta dem till nästa sträng utan att rubba hållningen. Plötsligt ekar ett ljud ut från gitarrerna som liknar en keyboardslinga och följs upp av ett riktigt boom bam. När nyaste låten Fuck You spelas lägger jag märke till hur både Chris, Mille och Kriss spelar så att det nästan ser ut som om de ger publiken fingret, då långfingret är det som är mest böjt. Tempot är rakt igenom bra och trummorna sticker ut här och där, men leder samtidigt med en stadig hand. När Fuck You spelas formas samtidigt ett ordlöst löfte som lovar en fortsättning av höga mått, men löftet bryts i samma stund låten tar slut och insikten om att detta är deras sista spelning kommer tillbaka. Något med STHLM Bandits gör att man är där och då, det enda som existerar när killarna står på scen är nuet, vad som händer sedan spelar inte någon roll. Rescue Me står näst på tur och när det är dags för refrängen blir Chris röst mycket ljusare, men samtidigt finns där en pondus, hela introt till låten får det att kännas som om ett Jas-plan startar bredvid en. Något som är återkommande är Milles toner från gitarren som hörs tydligt genom både bas och trummor, resterande bandmedlemmar visar uppenbart att de är medvetna om hans talang och låter honom skina som det blixtnedslag han är. Ljudvågorna från de sammansynkade instrumenten och sången känns lika tydligt som bistick. Vid ett tillfälle, nästan direkt efter att Chris pratat om att bandet kommer lägga ner, är det som att Thomas blir överväldigad och blicken han kastar uppåt som flankeras av ett uppgivet kroppsspråk verkar nästan skrika varför. Som band trivs de på scen tillsammans och de har en tydlig sammanhållning som präglar varje låt som framförs.

När STHML Bandits framfört sin sista låt av egna alster bjuder de upp förbandet New Generation Superstars på scen och skapar en för-efterfest som starkt markerar deras avgång. Ramones Hey Ho Let´s Go får ölen att regna från alla håll och kanter och det är med en argsint styrka publiken sjunger med, plötsligt befinner jag och min fotograf oss i en enda stor moshpit. Ett värdigt avslut för ett band vars konst vi aldrig mer kommer att få höra.

BETYG: RB-Betyg-10_10

Chris Paul – Vocals / Rhythm guitar
Mille Millster Lithander – Lead guitar / Backup vocals
Kriss Keyes – Bass / Backup vocals
Thomas Östling – Drums

FACEBOOK INSTAGRAM

Skribent: Gabi Mattsson (gabi.mattsson@rockbladet.se)
Fotograf: 
Gabrielle Holmberg (gabrielle@artipics.se)

EVENT: STHLM BANDITS med support New Generation Superstars
ARENA: Harry B James
DATUM: 2017-01-14
BÄST:  Stämningen, musiken, bandens framträdande

Relaterade artiklar