
The Last Tour nådde den svenska huvudstaden igår. Med eld och bomber intog de historieintresserade dalagossarna i SABATON Hovet i Stockholm och tillsammans med tyska ACCEPT utgjorde de ingredienserna till en riktig helkväll. Rockbladet var på plats.
Sverige producerar mängder av musik som intresserar stora delar av musikvärlden. Sabaton är ett i raden av många svenska hårdrocksband som år efter år åker ut i världen och ger bejublade konserter. Turnésouvenirer, konsertbiljetter och skivor säljs och blir bra tillskott till kassan och segertågen går genom både arenor och större festivaler. Världsturnén The Last Tour är inget undantag och det som gläder många på hemmaplan är att turnén tas genom fler städer i Sverige än bara Stockholm och Göteborg.
ACCEPT
Det passar sig alldeles utmärkt att Sabaton har med sig de tyska hårdrockslegenderna Accept som vapendragare. Accept som under 80-talet utmärkte sig genom att dåvarande sångaren Udo Dirkschneider (precis som boijsen i Sabaton) konsekvent bar kamouflagebyxor på varje bild och på varje konsert. Nu för tiden är det den amerikanska sångaren Mark Tornillo som greppar mikrofonen istället och han gör förvisso ett alldeles utmärkt jobb att ersätta sin tyske föregångare men denna kväll höll inte rösten hela vägen. Man hörde tydligt att den sprack vid de högre tonerna. Jag har sett flera konserter med Accept de senaste åren och jag blir lika entusiastisk varje gång. Fredagkvällen i Stockholm var inget undantag och tyskarna satte upp en riktigt hög ribba för Sabaton att hoppa över om de skulle vinna kvällens drabbning. Accept är tillsammans med sina landsmän i Scorpions kungar över hårdrocksposer av olika slag (eller Scorpions tar nog faktiskt hem den pokalen ändå). Den koreografi som utspelar sig på scenen är fantastisk; gitarrer lyfts på olika sätt och Wolf Hoffmans mun är stundtals vidöppen som om Sabatons pyro precis hade träffat honom i baken mitt i en bredbent posering. Jag älskar det! London Leatherboys, Fast As A Shark och Stalingrad sitter som en varsin smäck och avslutningen med Balls To The Wall känns som en sådan där tung käftsmäll signerat 1983 som skulle kunna ha däckat vilken tungviktsboxare som helst. Detta är dock inget nytt för Hovet då Djurgårdsklacken gör samma sak vid varje hemmamatch; kör över allt. Accepts låtlista är den samma varje kväll vilket tyvärr gör de alldeles för förutsägbara för att jag ska kunna ge ett toppbetyg till upplevelsen men samtidigt får Accept endast en timmes speltid. Jag måste avsluta med att påpeka att trummisen Christopher Williams gjorde ett fantastiskt jobb denna afton!
SABATON
Trots att Accept bränner av en bra konsert råder ingen tvekan om att den fina folksamlingen på Hovet mest väntar på hjältarna från Falun. Sabaton tackar för stödet och sparar inte på krutet. I sann sabatonanda bränner de av mer pyro under konserten än vad en liten kommun skulle klara av vid tolvslaget på nyårsafton. Med nio studioskivor i bagaget finns ingen brist på låtar att välja mellan men det råder ingen tvekan om att det är materialet från monsterhitskivan Carolus Rex (2012) som går hem bäst hos stockholmspubliken. Konserten kom visserligen först riktigt igång med Swedish Pagans och alla låtar uppskattas men publikresponsen är i en helt annan dimension när ljudet av låtarna från storskivan fyller Hovet. Låtarna Carolus Rex, Lejonet från Norden, Gott mit Uns och En livstid i krig framförs på svenska och det var helt rätt att köra de på svenska. Jag gillar det faktumet att detta gör det lite speciellt att se Sabaton hemma i Sverige.
Den senaste medlemmen i raden att dra på sig de kamouflagefärgade byxorna är Tommy Johansson som ersatte Thorbjörn Englund på gitarr i somras. Tommy börjar nu efter en höst och vinter på turné bli varm i krigskläderna och smälter in bra i bandet och stockholmspubliken mottog honom snabbt med öppna armar. Det visade sig att Bodensonen inte bara är en skicklig gitarrist utan behärskar även pianot utan svårigheter. Sångaren och frontmannen Joakim Brodén känns avslappnad och är på strålande humör och gör lite skämtsamma mellansnack.
Kvällen som helhet var mycket lyckad och Sabaton är ett världsvant band nu som lägger ner mycket tanke bakom det visuella med pyroteknik och statister i diverse kostymer. Den akustiska versionen av The Final Solution gav ett mäktigt mobilhav och publiksången under En Livstid i Krig kan ge vem som helst gåshud. För sina försäljningsframgångar tilldelades bandet även en guldskiva på scenen och det är såklart jätteroligt. Grattis Sabaton!
Notis: Det svenska bandet Twilight Force var förband.
Sabaton:
Accept:
Twilight Force:
no images were found
BETYG :
SKRIBENT: Fredrik Brolin (fredrik.brolin@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Jimmie Sonelius (jimmie.sonelius@rockbladet.se)
KONSERT: Sabaton/Accept
ARENA: Hovet / Stockholm
DATUM: 2017-03-24
BÄSTA LÅTEN:
Accept: Fast As A Shark
Sabaton: Swedish Pagans
BÄSTA MINNET: Sabaton tilldelades en guldskiva
- Scorpions övertygar med svensk hjärtstartare - 2023-06-17
- INTERVJU: Andy Hekkandi från Trench Dogs - 2023-05-12
- INTERVJU: Geir Hørnes om boken The Curious Chronicles of Villa Nellcote - 2023-03-08