Queens of the Stone Age – Villains

Geni eller snille är en person med extraordinär intellektuell begåvning. Begreppet geni blev populärt under romantiken. Det kanske mest kända geniet i modern tid var fysikern och matematikern Alfred Einstein. Tittar vi till hela tiden efter medeltiden var multibegåvningen Leonardo Da Vinci det namnkunnigaste geniet.

Annons 

 

Det här kan du läsa när du googlar geni och hamnar på Wikipedia. Om du googlar ”…Like Clockwork” kanske du kan hitta Jan Gradvalls recension av det albumet. Han skriver: ”På gruppens sjätte album sänker Josh Homme tempot och sjunger bättre än någonsin. Det avslutande titelspåret visar att han är en av samtidens största artister.” Det albumet släpptes för fyra år sedan och sedan dess har Homme hunnit med mycket annat. För två år sedan spelade han massor av instrument på ”Zipper Down” och producerade också det Eagles of Death Metal-albumet. Förra året spelade, producerade och turnerade Homme tillsammans med Iggy Pop det lysande albumet ”Post Pop Depression”.

Nu är det återigen dags för ett nytt album med Queens of the Stone Age. Det sjunde i ordningen. Den här gången är det Mark Ronson, som står för producerandet. Hans egen låt ”Uptown Funk” har i skrivande stund strömmats cirka 750 miljoner gånger på Spotify. Queens of the Stone Ages mest strömmade låt är ”No One Knows”. Den har strömmats ungefär 60 miljoner gånger.

Inledningen på ”Feet Don’t Fail Me” är molande och blir en övergång från det tillbakadragna och nerstämda förra albumet. Drygt en och en halv minut tar det mer återkommande groovet och svinget på nya plattan över stafettpinnen och släpper i stort sett inte ifrån sig svinget de kommande fyrtiosju minuterna. Troy Van Leeuwens och Josh Hommes gitarrer driver på och får hjälp av Ronsons produktion att ge till och med undertecknad lust att dansa. Homme själv säger att han gillar att dansa och att det är en anledning till att Ronson finns i produktionsrummet. De möttes när de båda jobbade med Lady Gagas ”John Wayne”.

I singeln och riktigt rockande ”The Way You Used To Do” ställs frågan ”Is love mental disease or lucky fever dream?”. Den frågan kommer efter att Homme proklamerat “Jump like an Arsonist to a perfect match.” I refrängen är det sedan hoppet om att komma tillbaka till hur det en gång var. Därefter drar vi ner på tempot en aning i ”Domesticated Animals”. Trummor och ett litet gitarryl startar innan vi möter Hommes röst tillsammans med en ensam gitarr. Rösten sjunger om förvirring, revolution och att välja sida innan du öppnar munnen.

I balladen ”Fortress” handlar det om att alla någon gång ramlar omkull av sina känslor och att det viktiga är hur du reser dig upp från dessa fall. Homme erbjuder också skydd till oss i hans eget slott när vi faller. Vi växlar sedan upp tempot i ”Head Like A Haunted House”. Michael Shumans bas leder oss taktfast genom det som har alla förutsättningar att bli en livefavorit. Basen lämnar oss sedan i händerna på droganvändning, påtaglig okunnighet och en önskan om att vara evigt ung. Vi har nu hamnat mitt i den starkt lysande ”Un-Reborn Again”. Långsam, groovig med text som antyder romantiska möten mellan rovdjur och byte kommer i ”Hideaway”. Då har vi inte långt till att lyda när Homme ropar till oss att komma nära i inledningen på ”The Evil Has Landed”. Den andra singeln från skivan är också en av de absoluta höjdpunkterna med sina sköna riffande gitarrer, som ibland påminner om Led Zeppelin.

I avslutande ”Villains Of Circumstance” är vi tillbaka i en långsam, svajande sista-dansen-ballad. Den gjorde sin livedebut redan 2014 och jag tycker att den har ett tydligt släktskap till ”The Vampyre Of Time And Memory” från förra albumet. Homme sjunger att det inte finns någon enkel lösning. I alla fall inte för smärta. Vad som är gjort är gjort. Tills du gör det igen.

Texterna är välkryddade med sex, droger och död. Ett dansant gung följer också med oss genom den här genialiska plattan. Jag får bara bekräftat det jag tyckt de senaste åren. En av rockmusikens allra mest livskraftiga genier har gjort det igen. Josh Homme har gjort ännu ett starkt album tillsammans med sina vänner i Queens of the Stone Age. Det enda jag kan klaga på just nu är att de inte kommer till Sverige under den turné de är ute på. Jag tror nämligen att live är det ytterligare lite bättre än på platta.

 

 SKRIBENT: Anders Nyström (anders.nystrom@rockbladet.se)
BAND: Queens of the Stone Age
ALBUM: Villains
RELEASEDATUM: 2017-08-25
SKIVBOLAG: Matador
BÄSTA LÅTEN: För mig är det dött lopp mellan ”Domesticated Animals”, ”The Evil Has Landed” och ”Villains Of Circumstance”.

LÅTLISTA – VILLAINS
1. Feet Don’t Fail Me
2. The Way You Used To Do
3. Domesticated Animals
4. Fortress
5. Head Like A Haunted House
6. Un-Reborn Again
7. Hideaway
8. The Evil Has Landed
9. Villains Of Circumstance

BANDFAKTA – QUEENS OF THE STONE AGE 

MEDLEMMAR 
Josh Homme – Sång och gitarr
Dean Fertita – Keyboard, gitarr med mera
Michael Shuman– Bas
Jon Theodore – Trummor
Troy Van Leeuwen – Gitarr 

DISCOGRAPHY – QUEENS OF THE STONE AGE 

…Like Clockwork (2013)
Era Vulgaris (2007)
Lullabies to Paralyze (2005)
Songs for the Deaf (2002)
Rated R (2000)
Queens of the Stone Age (1998)

 

Relaterade artiklar