
Supergruppen Hollywood Vampires intog i torsdags Gröna Lunds stora scen för andra gången, med en lätt justerad laguppställning jämfört med första besöket 2016. Rockbladets skribent som var närvarande även vid första spelningen tyckte att årets spelning bjöd på en starkare musikupplevelse jämfört med hur det var för två år sedan. Vampyrerna har helt enkelt vässat tänderna och fått mersmak på publikblod.
Hollywood Vampires bildades 2015 av Alice Cooper i syfte att hylla bortgångna rocklegender. Verklighetens Hollywood Vampires var en löst sammansatt klubb bestående av rockstjärnor, som på 70-talet brukade träffas på legendariska Rainbow Bar & Grill i Los Angeles för att försöka supa varandra under bordet. I denna dryckesklubb ingick bland andra John Lennon, Ringo Starr, Keith Moon, Jim Morrison, Jimi Hendrix samt Micky Dolenz, och klubbens ordförande var ingen mindre än Alice Cooper själv. Många av vännerna dukade tidigt under på grund av sin hårt festande livsstil medan Cooper ganska snart insåg att han behövde ändra sina dryckesvanor radikalt om han skulle överleva. Det är de numera döda kamraterna från denna tidsperiod som inspirerade Cooper att starta Hollywood Vampires. Bandet släppte sitt självbetitlade debutalbum 2015, och har nu ett andra album på gång.
Supergruppens huvudpersoner brukar anses vara Alice Cooper, Joe Perry från Aerosmith samt publikmagneten Johnny Depp. Att Hollywoodskådisen Johnny Depp också spelar gitarr börjar sakta leta sig in i allmänhetens medvetande, men för Alice Cooper har detta länge varit känt. Cooper och Depp lärde känna varandra lite närmare under inspelningen av Tim Burtons film Dark Shadows, vilket för Depps del ledde till ett par gästinhopp under Coopers egna konserter. När så supergruppen skulle bildas var Depp ett givet kort. Det finns dock även en fjärde bandmedlem som funnits med ända sedan starten, och det är en av Alice Coopers egna gitarrister, nämligen Tommy Henriksen.
På vampyrernas scen hittar vi under årets turné även trummisen Glen Sobel, också han från Alice Coopers ordinarie band, samt basisten Chris Wyse som bland annat har spelat med Ace Frehley, The Cult, Ozzy Osbourne och Mick Jagger. Slutligen har bandet tagit med sig Aerosmiths fingerfärdige keyboardist Buck Johnson som mellan varven också plockar upp en akustisk gitarr.
Bandet inledde kvällen med I Want My Now, en låt från kommande albumet. Inte den mest sprakande öppningslåten man kan tänka sig, men ändå en rockig dänga med sköna bastoner där alla gitarristerna kändes jämspelta. I nästa låt, Raise The Dead som är en originallåt från första albumet, kändes det genast som att energinivån ökade och nu vaknade både Joe Perry och Johnny Depp till liv lite mer, vilket höll i sig genom större delen av konserten. Depp kändes överhuvudtaget mer engagerad i sitt gitarrspel nu än han gjorde 2016. Kanske har han blivit lite mer varm i kläderna? Fortfarande är han dock inte på samma nivå som de övriga musikerna på scenen, men han utvecklas åt rätt håll. Joe Perry däremot behöver inte mer rutin och under torsdagens spelning visade han återigen varför han räknas som en av rockvärldens främsta sologitarrister. Tommy Henriksen har alltid varit en pålitlig gitarrist och briljerade bakom strängarna även denna gång. Den talangfulle Henriksen hamnar ofta i skuggan av de mer namnkunniga vampyrerna och får inte riktigt den uppmärksamhet han förtjänar.
Kvällens första cover blev Spirits låt I Got A Line On You, som passar Coopers röst perfekt. I setlistan följde sedan flera covers från såväl levande som döda legender, varvat med originallåtar från Hollywood Vampires. Rockbladets skribent njöt särskilt av att få höra den mixade covern av The Doors-låtarna Five to One / Break On Through (to the Other Side), där alla musikerna visade upp sin skicklighet samtidigt som Coopers känslomässiga engagemang verkligen hördes i rösten. En av de svagare låtarna i setlistan var The Who-covern Baba O’Riley som dock räddades av Glen Sobels trumsolo. Cooper brukar ofta säga att Sobel är världens bästa livetrummis, och även om Sobel kanske inte står över andra skickliga trummisar så är det ingen överdrift att säga att Sobel är bland de absolut bästa trummisarna.
Sina 70 år till trots har Cooper fortfarande en outtömlig energi att bjuda på, och rösten håller än. Även om Cooper stod för merparten av sjungandet klev han ibland åt sidan för att låta några av de övriga bandmedlemmarna göra sig hörda. När det var dags för Ace of Spades av Motörhead fick basisten Wyse ta ton, och passande nog fick Perry ta sig an Aeorosmiths låt Combination och de inledande tonerna i Sweet Emotion, också det en av Perrys (Aerosmiths) egna låtar. Ljudbilden under konserten kändes bitvis obalanserad och Joe Perrys röst nådde inte riktigt genom micken. Det är dock svårt att avgöra om det berodde på hans sånginsats eller om det hade ljudtekniska orsaker. Publikens mobiler for i luften till höger och vänster när Depp fick stå för sånginsatsen i People Who Died (The Jim Carroll Band cover) samt i David Bowies låt Heroes, där Depp visade att hans röst faktiskt passar Bowies låtar.
För den som har sett Alice Cooper med sin egen show är det ovant att få höra Cooper prata mellan låtarna och introducera dem för publiken. Några långa haranger bjuder han inte på, men när han spelar sin ordinarie karaktär på scenen pratar han faktiskt inte alls med publiken innan showen är slut. Det är också en befriande omväxling att få lyssna till Cooper när han sjunger ren rock’n’roll utan krusiduller, även om det för många Cooperentusiaster kanske kan kännas som att någonting saknas när scenen är så avskalad. Den som kom till konserten i tron att få se tvångströjor och giljotiner kan förstås ha blivit en aning besviken, men förhoppningsvis ändå uppfylld av den energi och glädje som förmedlades från bandet på scenen. Att Cooper njuter av att få hylla sina vänners musik går inte att ta miste på.
När kvällen så avrundades på klassiskt Coopermanér med Cooper iklädd svensk fotbollströja sjungandes sin egen gamla hit School’s Out kändes det som att kvällen ringde ut för tidigt, och det brukar i allmänhet vara ett gott betyg på en konsert. Tiden gick fort, publiken hade roligt och vampyrerna från Hollywood är välkomna tillbaka igen!
FOTOGRAF: Kristin Carlsson (kristin.carlsson@rockbladet.se)
KONSERT: Hollywood Vampires
ARENA: Gröna Lund/ Stockholm
DATUM: 2018-06-07
LÅTLISTA – Hollywood Vampires – Gröna Lund 2018
2. Raise the Dead
3. I Got a Line on You (Spirit cover)
4. 7 and 7 Is (Love cover)
5. My Dead Drunk Friends
6. Five to One / Break On Through (to the Other Side) (The Doors cover)
7. The Jack (AC/DC cover)
8. Ace of Spades (Motörhead cover)
9. Baba O’Riley (The Who cover)
10. As Bad As I Am
11. The Boogieman Surprise
12. I’m Eighteen (Alice Cooper cover)
13. Combination (Aerosmith cover)
14. People Who Died (The Jim Carroll Band cover)
15. Sweet Emotion (Aerosmith cover)
16. Bushwackers