
Under midsommarhelgen hölls som vanligt Copenhell i Danmark, med band som Ghost, Danko Jones och Avenged Sevenfold. Men även mer dolda namn, som exempelvis Zeal & Ardor från Schweiz, aktuella med turné och albumet “Stranger Fruit”. När bandet var på promotionbesök i Sverige för en tid sedan fick Rockbladet.se möta bandets frontman Manuel Gagneux.
Det är ingen underdrift att säga att Zeal & Ardor är ett högintressant band som i och med sitt unika sound sticker ut ur mängden. Att blanda afroamerikansk musik med metal är knappast en kombination som särskilt många skulle vågat sig på, men via sajten 4Chan var det just en sådan idé som kläcktes för Manuel Gagneux.
– En kväll för några år sen satt jag vid 4Chan för att fördriva tiden och jag bad användare på sidan att räkna upp olika musikgenres. Varje inlägg på 4Chan får ett nummer och ibland kan man få en så kallad “Double Dubs”,två inlägg får samma nummer. Jag fick en sådan Double och då hade det ena inlägget föreslagit “Svart musik” och det andra inlägget hade föreslagit “Black-metal”. Och det tyckte jag lät väldigt intressant, förklarar Manuel och flinar.
Manuel startade Zeal & Ardor för sin egen skull och hade inte en tanke på att ta projektet vidare. Han sticker dock inte under stol med att det förmodligen är bandets unika sound som lett till att de idag hittat en publik. Sedan debutalbumet har Zeal & Ardor spelat med musiker som Marilyn Manson och under 2018 turnerar bandet året ut. En framgång som Manuel ständigt förvånas över.
– Som artist är publiken allt, men det är komplicerat att mäta framgång, i och med att alla kan ha olika definitioner av vad som är framgång. Jag kan sitta och göra musik som ingen annan än jag själv gillar, då är jag fortfarande artist och kan känna mig lyckad på det personliga planet men kommersiellt vet du aldrig vad som väntar. Det känns dock som vi har kommit någonstans. När exempelvis fans med tatueringar av Zeal & Ardors logga dyker upp så känner jag mig överväldigad, det kommer aldrig bli normalt, säger Manuel och skrattar.
Manuel kommer från en by i Schweiz, där det enligt honom själv alltid fanns en stark konkurrens mellan lokala band och musiker. Att glädjas åt någon annans lycka var inte aktuellt. Den sortens tävlingslysta har dock börjat tyna bort idag och inom den “riktiga” musikbranschen har han aldrig märkt av konkurrens band emellan.
– Desto större band blir, desto mer avslappnande blir dem. Till exempel har vi fått mycket stöd från Tom Morello i Prophets Of Rage, som verkligen ansträngde sig för att Zeal & Ardor skulle få spela med dem, vilket betytt mycket för båda parter. Detsamma gäller min hemstad i Schweiz. När folk grävde ner stridsyxan och började stötta varandra istället blev flera band framgångsrika vilket är helt otroligt. Musikbranschen kan säkert verka hård på ytan men oss artister emellan är det mycket stöd och det är jag tacksam för.
För Manuel har musiken alltid varit den stora passionen. När han var yngre pluggade han fysik på universitetet, men hoppade ganska snabbt av i och med att det kreativa skapandet tog för mycket tid för honom. Manuel förklarar att han alltid varit experimentell i sitt kreativa arbete och känt sig lockad av att slå sig in på nya banor, vilket också märks i den unika kombinationen av metal och afroamerikansk musik.
– Inspiration är väldigt märkligt. Det är helt oförutsägbart. Jag fick tidigt höra att inspiration kommer ifrån andra människors skapelser och därför började jag läsa mycket böcker när jag var liten. Jag kunde ligga i min säng och läsa i flera timmar men sen få dubbelt så mycket inspiration från en radiojingel, som jag av en slump hörde i köpcentrumet. Du vet aldrig när du hittar grunden till något. Att utforska och våga chansa, precis så som jag gjorde med Zeal & Ardor, är dock något väldigt berikande som fler borde göra.
Zeal & Ardors senaste album, “Strange Fruit“, som släpptes den 8 juni, beskriver Manuel som en stor kontrast till debuten.
– Det är mycket mer jobb bakom “Strange Fruit”, både vad det gäller produktionen och låtskrivandet. Albumet är mer djupgående inom båda dessa musikgenres, det vill säga går vi till botten med både det afroamerikanska och med metal-delen. Jag skulle beskriva det som en evolution för hela vårt koncept. Varsågoda och lyssna, säger Manuel och flinar.
SKRIBENT: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
INTERVJU: Manuel Gagneux, Zeal & Ardor.
- Soen: “Det här är vår bästa skiva hittills” - 2023-09-07
- Recension: Wormwood – Månegarm Open Air 2023 - 2023-08-31
- Recension: Týr – Månegarm Open Air 2023 - 2023-08-31