
Hurula bekräftar återigen sin position som det svenska punkarvets självklara fanbärare. Med stort och kritiskt forstoringsglas på sociopolitiska frågor har han en universell dragningskraft.
Klockan har slagit efter midnatt och Hurula äntrar scenen i Magasin 105 vid Frihamnen i Göteborg. Han är en del av akterna som fortsätter festandet efter att vanliga festivalområdet stängts.
Han har en hängiven skara fans var han än spelar nuförtiden. Och den växer. Magasinet ramar in hans punkiga sound på ett sätt som känns så där härligt svartklubb och underground. Jag föreställer mig en övergiven lokal i ett industriområde. Hurula i början på sin karriär, långt innan de traditionella dagstidningarna hyllade honom till skyarna.
Det är tight, säkert, frenetiskt och ärligt. Och samtidigt som jag vet och vill att han är ämnad för de stora scenerna så hoppas jag aldrig han växer ifrån det mer intima formatet av klubbgig och mindre scener.
Robert Hurula är ingen annan än The Unmasked Crusader av Sveriges framtida punkscen.
SKRIBENT: Philip Almén (philip.almen@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Hilda Arneback (Way Out West)
KONSERT: Hurula, Way Out West (Stay Out West)
ARENA: Way Out West, Slottsskogen (Scen: Magasin 105)
DATUM: 2018-08-11
BÄST: Punken är räddad
SÄMST: Inget
- Wolf Alice – En ensamvarg på scen - 2022-07-07
- Pearl Jam – Ständigt inaktuella eller tidlöst aktuella - 2022-07-06
- Post Malone – En klass för sig - 2022-07-04