
Knappt fyra år efter senaste släppet, är Soilwork tillbaka med sin elfte studiofullängdare Verkligheten. Som skivan beskrivs för icke-svensktalande Soilworkers på bandets merch: “Verkligheten – The Swedish word for reality. The entity we’re all escaping from” beskriver albumet bra. Albumets lyrik behandlar både verkligheten i sig samt flykten från densamma. Ett experimentellt grepp kring både låtskrivande och inspelningsprocess har resulterat i det mest mångfacetterade Soilwork-albumet hittills.
Soilworks nya album, Verkligheten, innehåller alla klassiska Soilwork-element, dock har än mer melodiösa mjukare partier introducerats vilket höjer dynamiken och kompositionen på albumet. Det är Björn “Speed” Strid och David Anderson som har skrivit allt material. Björn har berättat i intervjuer inför släppet av Verkligheten att det har varit lätt att skriva material till skivan och att de fortsatt vidareutvecklas med avstamp i The Great Infinite, fast med lite mer klassiska heavy metal-inslag som de hade tidigt i deras karriär. Han berättar dessutom att texterna innehåller både socialrealism samt verklighetsflykt och att det handlar om att möta verkligheten eller att finna ett sätt att fly från den, vilket han tycker albumtiteln gör sig än mer passande.
Björn “Speed” Strids röstdynamik verkar ha utvecklats till det bättre över de senaste åren, kanske har det att göra med alla hans järn i elden som han har i olika musikprojekt utanför Soilwork, speciellt i The Night Flight Orchestra och även till viss del i Gathering Of Kings. Hans röstomfång verkar ha ökat och hans låga gutturala growls imponerar även stort. Dock kommer Soilwork-fans förmodligen klaga på att man dragit ner på growlande samt thrashandet aningens då man har utvecklat det experimenterande som gjordes på The Great Infinite vidare på Verkligheten. Visst finns de komplext progressiva metalriffen som kännetecknar Soilwork på albumet, fast de är något färre än på tidigare släpp. Ändå finns det hur mycket imponerande gitarrarbete som helst att jubla över, det är lika galet bra som på tidigare album. David Anderson och Sylvain Coudret briljerar med sina tvilling-harmonier och vassa riffande. Understödet från keyboardisten Sven Karlsson, som med en fingertoppskänsla för både ljudval och känsla i sitt spel, gör ljudbilden i det närmaste komplett. Som vanligt, med Soilwork-mått mätt med andra ord. Soilwork har ändå lyckats att komponera sitt mest experimentella och mångfacetterade album hittills, vilket med det guld som återfinns i deras diskografi är en bedrift.
Skillnaden mellan nye trummisen Bastian Thusgaard jämfört med tidigare Dirk Verbeuren (numera i Megadeth), kommer även den att fortsatt debatteras kraftigt bland hardcore Soilwork-fans. Jag tycker ändå att Bastian gör ett utmärkt jobb på skivan med allt från blastbeats, extrema fills samt taktfast groove. Dock kan jag sakna lite av den sylvassa skärpa med den teknik som Dirk besätter tillförde rytmsektionen tidigare, men jag tror också att Bastian har all möjlighet att växa in i bandet ytterligare, då han är endast 26 år och har en lysande framtid framför sig som trummis. Soilwork har inte någon fast basist i bandet för närvarande, men på albumet jobbar David Anderson dubbelt som både gitarrist och basist.
Från titelspåret, som öppnar skivan med ett finstämmigt pianointro och slide på gitarr backad med en nästan indian-lik puktrumma, kastas vi in i Arrival med explosiva blastbeats över en klaviaturmatta signerad Soilwork. När sången startar med det klassiska growlet från Björn bekräftas att Soilwork är tillbaka i god form. Arrival kan redan betecknas som en ny Soilwork-klassiker. I Bleeder Despoiler, en låt med tungt groove, efter refrängen spelas ett pålägg med slide på gitarren, något som förhöjer låten enormt. Ett av många pålägg på skivan som är ett exempel på exakt det som Björn nämnt tidigare, nämligen att Verkligheten är ett album med flera lager som gör att man kommer upptäcka nya detaljer med varje lyssning. Man kan inte undgå att höra flera influenser från The Night Flight Orchestra i många av låtarna, speciellt Full Moon Shoals, Stålfågel samt The Ageless Whisper, något som inte på något sätt gör att materialet avviker avsevärt från Soilwork-soundet utan ger det ytterligare en knuff in i en nyutvecklad melodiös dimension. Jag var nästan lite orolig när jag hörde singeln Stålfågel första gången, eftersom den är lite mer poppig än tidigare Soilwork-material. Likväl är stycket helt oemotståndligt och jag har kommit på mig själv att gå och tralla på den flera gånger per dag sedan den släppts till den grad att det nästan blir irriterande. Även om albumet innehåller stor variation kan jag tycka att vissa grepp går igen i vissa partier i Needles And Kin, When The Universe Spoke samt Full Moon Shoals. Partierna passar dock in i respektive låt, men ändå kan jag tycka att gitarristernas spel är snabbt som en lärkvinge i vissa partier är väl det det enda go-to-grepp som jag kan tycka förenklar och drar tillbaka Soilwork-soundet bitvis. Bandets återgång till mer klassiska heavy metal riff hörs klart i riffet på The Nurturing Glance där det sitter träffsäkert. The Ageless Whisper påvisar återigen på hög låtskrivartalang där vi bjuds på ett grymt lugnt intro som byggs upp gradvis med stråkar i bakgrunden som tar oss in i ett skönt vrål från Björn som kickstartar låten. Efter andra refrängen finns dessutom en given-klappa-händer sektion över ett återhållsamt keyboardsolo innan ett kort gitarrsolo som kommer bli grymt live, en given låt på setlistan där Björn kan dirigera Soilworkers i publiken till extas. Dessutom kan vi även höra gästsång från Allissa White-Gluz (Arch Enemy) på Stålfågel, Tomi Joutsen (Amorphis) på Needles And Kin, samt Dave Sheldon (Exes For Eyes, Ex-Anhilator) på You Aquiver.
Vissa delar av Björns sång på albumet är så pass briljanta att jag undrar hur han ska kunna köra dessa live med rättvisa.
Sammanfattningsvis är Verkligheten ytterligare ett klockrent Soilwork-album och jag tror att med ännu fler lyssningar kommer fler nyanser i musiken ge sig till känna när man upptäcker fler av de lager som Björn nämnt. Dessa små upptäckter lämnar jag till lyssnaren att utforska och kan bara presentera lilla julafton om man är förtjust i melodiös progressiv dödsmetall och albumet redan inte gått varmt i spelaren.
Soilwork är i skrivande stund på europeisk co-headline-turné med Amorphis, supporterade av Jinjer och Nailed To Obscurity. De spelade i Stockholm på Fryshuset 15:e Januari, se recension här.
SKRIBENT: Tony Asplund (tony.asplund@rockbladet.se)
BAND: Soilwork
ALBUM: Verkligheten
RELEASEDATUM: 2019-01-11
SKIVBOLAG: Nuclear Blast
BÄSTA LÅT(AR): Arrival, The Nurturing Glance, Stålfågel, The Ageless Whisper …
LÅTLISTA – VERKLIGHETEN
- Verkligheten
- Arrival
- Bleeder Despoiler
- Full Moon Shoals
- The Nurturing Glance
- When The Universe Spoke
- Stålfågel
- The Wolves Are Back In Town
- Witan
- The Ageless Whisper
- Needles And Kin
- You Aquiver
BANDFAKTA – SOILWORK
| Officiell hemsida| Officiell Facebooksida| Officiell instagram| Officiell twitter |
MEDLEMMAR
Björn “Speed” Strid – Sång
Sven Karlsson – Keyboards
Sylvain Coudret – Gitarr
David Andersson – Gitarr
Bastian Thusgaard – Trummor
DISCOGRAPHY
Steelbath Suicide (1998)
The Chainheart Machine (2000)
A Predator’s Portrait (2001)
Natural Born Chaos (2002)
Figure Number Five (2003)
Stabbing the Drama (2005)
Sworn to a Great Divide (2007)
The Panic Broadcast (2010)
The Living Infinite (2013)
The Ride Majestic (2015)
Verkligheten (2019)