Backyard Babies släpper sitt åttonde studioalbum ”Sliver & Gold” den 1 mars, och de kunde knappast ha hittat ett bättre sätt att fira bandets 30-årsjubileum. Tänk er en födelsedagstårta där bottenplattan utgörs av kaxig punkrock med ett lager sleaze utsmetat direkt ovanpå, nästa lager består av lite renare rock n’ roll och översta lagret består av ett omisskännligt Backyard Babies-sound. Toppa tårtan med 30 års finslipande av den musikaliska skickligheten, strössla med rikligt med attityd och voilà, ni har “Sliver & Gold” framför er på fatet.
Backyard Babies består precis som tidigare av Nicke Borg (sång, gitarr), Dregen (gitarr, bakgrundssång), Johan Blomquist (bas) och Peder Carlsson (trummor). Bandet bildades som många säkert vet i Nässjö av Dregen, Johan och Peder under bandnamnet Tyrant. Något år senare kom Nicke in i bilden, och då bytte bandet också namn till Backyard Babies. Första fullängdsalbumet Diesel & Power släpptes 1994 och det senaste studioalbumet var Four By Four (2015).
När ett band har lirat länge brukar man få höra folk säga saker i stil med “Tänk om de har tappat stinget nu?” Alla Backyard Babies-fans kan dock vara helt lugna. Backyard Babies har verkligen inte tappat nå’t sting – de har gadden kvar – och efter 30 år ihop sticks de fortfarande rejält! Bandets gamla fans kommer att känna igen sig direkt, men plattan har också ett lite renare, mer finslipat sound som mycket väl kan tilltala nya fans.
Tre singlar från Sliver & Gold har redan hunnit släppas. Låten Shovin’ Rocks som var första smakprovet från plattan är en i grunden ganska klassisk, ösig rockdänga med snyggt gitarrlir. En snäll och lättlyssnad låt som man automatiskt vill sjunga med i. Singel nummer två som släpptes, Good Morning Midnight, är en i mitt tycke både kaxigare och intressantare låt, och det är också den som öppnar nya albumet. Den tredje singeln, 44 Undead, somsläpptes nyligen hör till mina absoluta favoritspår på plattan. 44 Undead är en låt med massor av attityd som får mig att vilja skruva upp volymen till max. Om Backyard Babies skulle gå på de mest knökfulla gatorna i Stockholm och sjunga den här skulle folk automatiskt flytta på sig, för låten har en så tydlig “Ur vägen, här kommer vi!”-känsla.
När jag nu har lyssnat på hela plattan finns det några låtar till som snabbt har blivit favoriter. Till att börja med Yes To All No som fångar mig från första gitarrackorden. Börjar lugnt men drar snart igång på allvar med hög energi och snygg refräng. Gitarrerna, basen och trummorna ger alla lite extra krydda till låten, och Nickes röst får lite större utrymme i de lugnare partierna, vilket låter väldigt trevligt. En annan favorit är Ragged Flag som får mig att vilja dra på mig cowboybootsen och dansa omkring på en veranda någonstans i Tennessee medan jag lyssnar. Samtidigt finns det en intressant gitarrslinga som utgör en snygg kontrast till den i övrigt väldigt stampvänliga låten. Ännu en låt som jag förälskade mig i vid första lyssningen är Simple Being Sold, kanske för att den inleds med en skön punkig attityd som sätter stämningen för låten.
Några låtar som är riktigt bra men i mitt tycke ändå inte bäst på plattan är Bad Seeds, en lättlyssnad låt som mycket väl skulle kunna bli en radiohit, titelspåret Sliver And Gold där titeln är en lek med ord och så låten A Day Late In My Dollar Shorts som är punkig och svängig på samma gång med snyggt gitarrlir och trummor som sitter perfekt. Den enda låt som jag faktiskt inte tycker tillför så mycket till albumet är den sista låten, Laugh Now Cry Later,som också är albumets lugnaste låt. Ja, albumets enda riktigt lugna låt om man ska vara petig, resten av låtarna innehåller minst 80-procentig högenergi. Laugh Now Cry Later är en fin låt, men varken mer eller mindre än just det och jag föredrar faktiskt de instrumentala partierna i låten eftersom de ger låten lite mer originalitet.
Sammanfattningsvis är det här hur Backyard Babies låter när de har använt alla ingredienser som de vet att fansen vill ha, samtidigt som de har polerat soundet lite så att fler ska vilja smaka av kakan. Gitarrerna används skickligt för att plocka fram det bästa ut låtarna och basen och trummorna sitter där de ska. Det är lite mer finlir och lite mindre spontan känsla på den här plattan, men utan att tumma på attityden. Med detta sagt så lyckas Backyard Babies ändå få fram den där livekänslan som man vill ha från dem. De låter absolut inte som ett gäng studiomusiker som stängt in sig i var sitt rum för att spela in sin egen grej; det låter som om att de har spelat in plattan tillsammans – och haft roligt under tiden! Det här är en välskriven och välarrangerad platta, men den kommer inte att få dig att vilja bättra på mittbenan och rätta till slipsen. Nej, den här plattan kommer att få dig att vilja dra på dig kängor och läderjacka, rufsa till håret och vässa nitarna, som sig bör när man lyssnar på Backyard Babies!
Jag började skriva för Rockbladet under 2017 men rockmusik har varit en del av mitt liv så länge jag kan minnas. Mitt musikintresse väcktes i unga år och tog rejäl fart när en kompis med stor skivsamling drog fram en vinyl vars omslag pryddes av fem långhåriga killar. Bandet hade ett tjejnamn och skivan hette Love It To Death. Där och då förändrades mitt liv, jag hade aldrig hört någonting så magiskt förut. Alice Coopers musik har sedan följt mig genom livet, och skulle jag bara få ta med mig en enda skiva till en öde ö så skulle det bli Alice Coopers Killer. Mitt intresse för rockmusik har aldrig svalnat, men det har breddats. Jag lyssnar på snäll, klassisk rockmusik som gränsar till pop men jag lyssnar också på melodisk death metal och allt däremellan. Dessutom gillar jag även jazz, blues och klassisk musik. När jag lyssnar på musik föredrar jag att lyssna på hela album från början till slut. Jag älskar livemusik i alla dess former, och för mig kan en liten pubspelning vara lika minnesvärd och givande som en stor arenaspelning.
Black Star Riders scored their first gig on Swedish soil at the Sweden Rock Festival this summer and have now returned to Sweden for four concerts. The band, who previously called themselves Thin Lizzy, took the […]
CRUCIFIED BARBARA har med sitt nya album IN THE RED hittat hem, deras musikaliska utveckling har tagit ett stort kliv i rätt riktning. Melodierna, gitarr-riffen och låtarnas groove är i total symbios och Mias röst […]
För två år sedan i juni förändrades Metalcore-scenen när Beartooth släppte debutalbumet Disgusting. Nu är de tillbaka med uppföljaren Aggressive, albumet som kommer märka dig för livet. Annons Annons Inledande titelspåret på skivan kommer i […]