Avantasia – Sprakande show utan explosion

Efter Valborgs och Första Maj-firande hade man tänkt att saker och ting skulle lugna ned sig en smula, men för Stockholms hårdrockare var festandet allt annat än slut när Tobias Sammet med sitt Avantasia bjöd upp till kamp i Fryshuset under torsdagskvällen. 

Annons 

 

Tobias Sammets metalgarde Avantasia är i allra högsta grad vid liv. Detta musikprojekt som från början endast var påtänkt för två album i början 00-talet har fått ordentlig luft under vingarna med åren och deras fanbase är minst lika stark som Sammets huvudsakliga band, Edguy

Avantasia beskrivs av vissa som en “Supergrupp”. Till viss del har jag lite svårt för det ordet och även för själva konceptet. I min värld är “Supergrupper” ett billigt och inte särskilt kreativt sätt för artister att tjäna lätta pengar. Undantag finns ju dock alltid, ibland träffar det rätt. Det finaste exemplet är såklart när artister som Michael Jackson, Bruce Springsteen, Paul Simon, Tina Turner och Billy Joel släppte “We Are The World” 1985.

I det fallet var deras gemensamma musicerande inte av kommersiella skäl, utan för välgörande ändamål. I Avantasias fall känns det som att Tobias Sammet fört samman och bjudit in musiker som Ronnie Atkins, Geoff Tate och Bob Catley för att de alla helt enkelt delar en genuin kärlek till musiken och till sin publik. Och visst känns det stort och häftigt att se alla dessa musiker stå sida vid sida!

När konserten startar med “Ghost In The Moon” är det Tobias Sammet som på egen hand håller ställningarna och det gör han med den äran och han tycks få en ordentlig adrenalinkick av publikens varma mottagande, vilket förstärker både hans energi och röstregister, samtidigt som han med mycket stort leende ropar “Stockholm!” gång på gång. Sedan hoppar den ena efter den andra gästen in i spelet och det vi får bevittna är en kavalkad av rock-giganter. I “Book Of Shallows”  ser vi Sammet skapa magi med Atkins från Pretty Maids, i “Lucifer” tar norske Jorn Lande över och visar att stämbanden fortfarande kan knäcka glas, i “Moonglow” imponeras vi av det energiska yrvädret Adrienne Cowan som med sin growl och utstrålning nästan tycks skrämma Tobias och i “Invincible” synkar Tobias och Geoff Tate något så fruktansvärt att man skulle kunna tro de satt ihop med varandra. Det enda lite mer märkliga låtvalet är “Maniac” från filmen “Flashdance” med Mr Big sångaren Eric Martin på sång, men detta kompenserar han för när han bland annat gör en felfri “Twisted Mind” senare under kvällen. 

Men trots att det är ett gäng proffsiga musiker vi bevittnar och trots att publiken får en show så är det något som saknas. Det är sannerligen inte en lätt uppgift att sätta ihop en tre timmars konsert där alla ska få möjlighet att visa upp sig, där fansen ska få möjlighet att höra så många låtar som möjligt och behålla tempot från början till slut samtidigt som man också ska få konserten att flyta på rent dynamiskt. Det finns långa stunder då hela tillställningen för mig känns ganska enformig och oavsett hur mycket Tobias Sammet ropar att han älskar Sverige och oavsett hur halvtaskiga skämt Jorn Lande drar i mellansnacket med sin klingande norska så lyfter sig aldrig riktigt konserten till den där gåshudsframkallande toppen. Det är nästan lite frustrerande att se ett gäng imponerade musiker stå tillsammans på scenen och framföra ett mycket kompetent låtmaterial men trots det inte få till det där lilla extra. Det sprakar till flera gånger men explosionen uteblir. Utifrån publikens reaktioner denna kväll förmodar jag dock att jag, som bitter recensent, var ganska ensam om denna åsikt. 

 

SKRIBENT: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Jimmie Sonelius (jimmie.sonelius@rockbladet.se)
KONSERT: Tobias Sammets Avantasia, Moonglow World Tour.
ARENA: Fryshuset, Arenan / Stockholm
DATUM: 2019-05-02
BÄST: “Invincible”
SÄMST: Saknar dynamik i setlisten. 

 

Relaterade artiklar