
Efter Arch Enemys och Amon Amarths bejublade konserter efter varandra under årets upplaga av Sweden Rock tidigare i år var förväntningarna skyhöga på deras första konserter på svensk mark sedan dess i Partille Arena. Med sig hade de även Hypocrisy som uppvärmningsakt. Trots vissa problem med lokalens brandlarm tog sig både Amon Amarth och de andra tu banden an Göteborgspubliken på bästa sätt och gav oss en nöjsam afton med skön metal.
Äntligen kom kvällen med trippeln av svenska metalband i form av Hypocrisy, Arch Enemy och Amon Amarth som verkligen behövdes för att värma upp våra höstdeprimerade kroppar samt tända lågan i höstmörkret. Innan ens konserten startade märktes det på publiken att de var verkligen glada och stämningen var mycket hög på alla ställen i lokalen. Förväntningarna låg verkligen på topp och det förelåg inga större tvivel att de skulle komma att infrias under kvällen.
HYPOCRISY
Det är alltid härligt att få se dödsmetallveteranerna Hypocrisy live. Dock blev ljudet grötigare ju längre fram man kom i lokalen under öppningsnumret Fractured Millennium. Om man gick längre bak i lokalen lät det mycket bättre. Från och med drygt mitten av deras 7 låtar långa set i och med Eraser lät ljudet mycket bättre och det var en skön atmosfär som lade sig i arenan. När introt The Gathering ljöd innan Hypocrisys episka Roswell 47 skruvades stämningen upp på topp och de gick verkligen ut med flaggan i topp i och med leveransen av denna klassiker.
ARCH ENEMY
Arch Enemy intog scenen med stor scennärvaro och hade publiken som i en ask från första sekund. De eldade på publiken med moshpit och allsång. Alissa White-Glyz, mästaren av metal-poser tillsammans med radarparet Michael Ammott och Jeff Loomis som nästan numer är lika ikoniska som Judas Priest twinguitar-gudarna Downing/Tipton i metal-sammanhang showar ordentligt när de trollbinder och hänför oss i låt efter låt. De levererar verkligen med känsla. Publiken kom dock inte igång ordentligt med moshpiten förrän ett par låtar in i setet, men när det väl lossnade så var alla med på noterna. Det var så mycket glädje och samhörighet i piten så det var galet, härligt att se! När de brände av Under Black Flags We March och The Eagle Flies Alone i mitten av setet var det ren magi och man kunde nästan ta på stämningen i lokalen. De spred en glädje på något sköt vis och när jag lämnar konserten efter avslutande Nemisis är det med ett leende på läpparna och en rejält skön varm känsla i kroppen. Arch Enemy sprider verkligen glädje, de kan inte komma snart nog tillbaka – vi behöver en live-dos av dem ofta! Enligt trummisen Daniel Erlandsson hoppas de att de kommer att kunna sätta av tid för att skriva och kanske spela in nästa skiva under 2020, så vi har eventuellt snart nog nytt från Arch Enemy att se fram emot.
AMON AMARTH
Så föll då det stora skynket som var prytt med namnet på Amon Amarths senaste album BERSERKER och de inledde konserten med Raven’s Flight ordentligt med eld, bomber och rök. Det jublades vilt från publiken som var med på noterna från första stund. Alldeles i slutet på låten tändes plötsligt ljuset i hela lokalen och allt ljud förutom sång och trummor tystnade. Först funderade man en del om detta var en speciell del i showen där bandet ville se publiken och få en speciell kontakt, men man såg snart på bandets miner att det här var inte något som var inplanerat. Viss förvirring uppstod, men efter jublet lagt sig hördes en röst i PA:t som berättade att eld hade blivit detekterat i hallen och att man vänligen skulle bege sig mot närmaste utgång. Det tog emellertid en stund innan vakterna skickade ut publiken i den något regniga och kalla Göteborgska decembernatten där vi fick stå och huttra i knappt 30 minuter innan vi åter släpptes in i arenan. Efter ytterligare 20 minuter knappt en timme efter bandet gått på första gången äntrade de scenen för andra gången under kvällen och konserten kunde äntligen fortsätta.
Det var med mycket värme både från band och eld som det levererades ett utmärkt axplock från deras skivkatalog. Det var verkligen en grym scenproduktion som samspelade med bandets låtmaterial. Det var riktigt maffigt med deras stora vikingahuvud med stora horn på vilket bandets trummis var placerad, samt i vilkens ögon visades stämningsfullt och till musiken passande bilder. De nya materialet från senaste släppet under året gör sig riktigt bra i setet. Det var en skön stämning i lokalen och golvet gungar ordentligt under Crack The Sky när Johan Hegg uppmanar oss att hoppa som vi aldrig hoppat förut. När de kör Prediction Of Warfare och trumpodiet reste sig var publikens gensvar var monumentalt och man drog sig till minnes Kiss gamla scenproduktion från Alive 2. De ståtliga riddarstoderna som dök upp under Guardians of Asgaard ramade verkligen även de in låten på ett praktfullt maner.
Innan Raise Your Horns ropade Johan ut att de “Höjer våra horn för Göteborg” innan Johan och bandet tömde sina horn fyllda med öl under publikens jubel. Att en mindre del av publiken sätter sig ner under Pursuit Of Vikings och ror med medan Johan uppmanar oss att använda vikingarösten och sjunga med under enormt gensvar, var bara charmigt och kul att se.
Efter knappt 2 minuter av den avslutande Twilight Of The Thunder God som ackompanjeras med en hel del eld, bomber och scenrök går brandlarmet för andra gången under kvällen. Med första brandlarmet färskt i minne går stor del av publiken uppgivet direkt mot utgången. Bandet inser att det inte finns en chans att återuppta för att avsluta sista låten och tackar för sig direkt och delar ut de plektrum och trumpinnar de har innan de går av scenen i något av ett antiklimax istället för den höjdpunkt som Twilight Of The Thunder God ändå alltid är på en Amon Amarth-konsert. Trots debaclet med brandlarmet levererades vi en skön dos vikingametal som värmde tillsammans med scenelden i decembermörkret.
Bilder Från Partille – Partille Arena – 2019-12-06:
AMON AMARTH
ARCH ENEMY
Bilder Från Stockholm – Annexet – 2019-12-07:
AMON AMARTH
ARCH ENEMY
HYPOCRISY
SKRIBENT: Tony Asplund (tony.asplund@rockbladet.se)
FOTOGRAF (Partille): Jonathan Hamnes (jonathan.hamnes@rockbladet.se)
FOTOGRAF (Stockholm): Mattias Nilsson (mattias.nilsson@rockbladet.se)
KONSERT: Hypocrisy / Arch Enemy / Amon Amarth
ARENA: Partille Arena / Partille
DATUM: 2019-12-06
BÄSTA LÅTEN: Under Black Flags We March och The Eagle Flies Alone med Arch Enemy och Prediction Of Warfare med Amon Amarth
BÄSTA MINNET: Maffiga scenproduktionen med Amon Amarth och samspelet mellan Michael Ammott och Jeff Loomis i Arch Enemy
SÄMST: Brandlarm är inte kul, men säkerheten går trots allt först.
LÅTLISTA – HYPOCRISY – PARTILLE ARENA
Fractured Millennium
Adjusting the Sun
Fire in the Sky
War-Path
Eraser
The Final Chapter
The Gathering
Roswell 47
LÅTLISTA – ARCH ENEMY – PARTILLE ARENA
Set Flame to the Night
The World Is Yours
War Eternal
My Apocalypse
Ravenous
Under Black Flags We March
The Eagle Flies Alone
First Day in Hell
Saturnine
As the Pages Burn
No Gods, No Masters
Dead Bury Their Dead
Nemesis
Enter the Machine
LÅTLISTA – AMON AMARTH – PARTILLE ARENA
Intermission
Raven’s Flight (At the end of the song, the… more )
Runes to My Memory
Death in Fire
Deceiver of the Gods
First Kill
Fafner’s Gold
Crack the Sky
The Way of Vikings
Prediction of Warfare
Shield Wall
Guardians of Asgaard
Raise Your Horns
The Pursuit of Vikings
Twilight of the Thunder God
- Skivpanelen listar nu albumen från OKTOBER 2023 - 2023-11-21
- The Dead Daisies var på topphumör på Valand - 2023-11-18
- Skivpanelen listar nu albumen från SEPTEMBER 2023 - 2023-10-12