
Mongolisk folkmusik blandat med metal och strupsång. Ja, det låter sannerligen udda, men det är just den kombon som gjort The HU till ett av de mest populära rockbanden just nu.
2019 släppte The HU sitt debutalbum “The Gereg“. Redan före det hade bandet väckt kolossal uppmärksamhet på Youtube med sina musikvideos och nu, knappt 4 år efter att bandet bildades, turnerar de världen över med den ena utsålda spelningen efter den andra. Söndagen 19 januari hade turen kommit till Vasateatern i Stockholm, där publiken bestod av allt från sextonåringar till 60+:are, från Svenssons till hardcorefans från just Mongoliet som följer bandet från land till land. Redan innan konserten ens börjat så blir man med andra ord varse om vilken genomslagskraft The HU haft och hur brett deras närmast obeskrivliga musik faktiskt har slagit. Mycket ska man få höra innan öronen trillar av, men mongolisk folkrock med strupsång var alltså det som skulle bli hett 2020. Vem hade kunnat förutse det?
När The HU gör entré och får med sig publiken i den medryckande och allsångsvänliga “Shogg Shogg” så är bollen för detta segertåg i rullning. Att se ett band på scenen med hästhuvudfioler, i scenkläder som påminner om hunnernas krigsutstyrslar, hålla låda på en scen och närmast överspela med sina teatraliska artikulationer och gester, med låtar som mycket mycket få förstår texterna på är smått surrealistiskt. På pappret är det här konceptet dömt att misslyckas. Det är helt enkelt over the top, särskilt när de framför “The Great Chinggis Khaan“, en låt om historiens mest kända mongol, krigsherren med samma namn. Mer övertydligt och klyschigt än så kan det inte bli. Det är för udda, det är för konstigt.
Men publiken är i extas. De älskar det de ser och hör. Och dra mig baklänges på en liten vagn, det gör jag också.
Stämningen inne i lokalen är tät och sagolik. I de mer långsamma låtarna, som “Wolf Totem” och “Song Of Women” där varje taktslag känns som ett övermäktigt slag i bröstet, är det som om tiden står stilla inne på Vasateatern. Det är som om det är Gud själv som står på scenen och Gud förbjude att någon skulle våga avbryta denna allvarsamma stund där musiken och publiken helt enkelt bara ska bli en.
Den tunga stämningen är dock som bortblåst i de ösiga låtarna, som exempelvis Youtubesuccén “Yuve Yuve Yu” som inte bara framförs en, utan till och med två gånger, och kioskvältaren “This Is The Mongol” så hoppas, skriks och headbangas det som om livet hängde på det. Det går inte att göra något annat än att skaka på huvudet och abdikera. Mycket ska man få höra innan öronen trillar av, men mongolisk folkrock med strupsång ÄR verkligen hett 2020 och vad det än är för rörelse The HU nu varit med och skapat, så kan jag säga att den är här för att stanna. Ett nytt mongoliskt herravälde är att vänta. Jag har ingenting emot det.
SKRIBENT & MOBILFOTO: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
KONSERT: The HU
PLATS: Vasateatern, Stockholm
DATUM: 2020-01-19
BÄST: “Yuve Yuve Yu“
- Liverecension: Lord Of The Lost & Infected Rain, Stockholm - 2023-06-04
- Smash Into Pieces: Vi vill alltid skapa nya världar - 2023-05-28
- Depeche Mode frälser Friends Arena - 2023-05-25