
Till Lindemanns sidoprojekt tillsammans med Peter Tägtgren, kan med snälla ord beskrivas som en frisk fläkt i ett lite väl tillrättalagt musiklandskap. Man kan även kalla duon för fascinerande provokatörer. Eller, den mer brutalt ärliga varianten, fullständigt bindgalna.
Rammstein-spelningen på Stadion i somras ligger fortfarande färsk i minnet. En spektakulär show med eld och jävlar anamma som fullständigt sopade banan med alla andra konserter jag såg 2019. Basen i “Du Hast“, det felfria framträdandet av “Deutschland” och alla eldkanoner…ja, den konserten faller inte i glömska i första taget. I sommar gör Rammstein comeback då de även ska förgylla Ullevi i Göteborg med sin närvaro.
För den som ville få sin beskärda del av Rammstein-sångaren kunde dock få sin lust tillfredsställd redan i torsdags, när Lindemann, ett industrimetalband bestående av Lindemann själv som framställer låttexterna samt Peter Tägtgren som jobbar med själva musikproduktionen, gästade Annexet. Att se dessa herrar, fullständigt vitsminkade, leva ut i en konsertlokal betydligt mindre än de gigantiska arenor vi vant oss vid, är faktiskt bara det en fjäder i hatten. Visst kan man sakna lite eld och det vore tjänstefel att påstå att Lindemanns låtkatalog är lika stark som Rammsteins, men med en show som bryter mot allt vad anständighetens gränser innebär så får publiken helt klart valuta för pengarna.
Jag fascineras av det sjuka faktum att publiken egentligen inte blir illa till mods av vare sig storbildsskärmarna som visar detaljerade könsorgan och orgier eller textrader som “Be my human Eifel-tower, give me golden shower”. Det krävs sannerligen en enorm dos av både tajming och pondus för att tilltala en publik med detta i ryggen, och det är ju just det som Till Lindemann har. Han har publiken runt sitt lillfinger. Jag menar, bara en sån sak som att publiken får både tårtor och fiskar kastade på sig. Hur kan man inte prisa ett sådant urbota dumt men ack så underhållande tilltag på en intim rock-konsert?
Även om 99% av denna konsert snarare är producerad för att tilltala ögat snarare än örat så kan man heller inte undgå att beröras av låtar som den avskalade “Knebel“, vackra “Home Sweet Home” och pampiga “Steh Auf“. Lindemann kommer verkligen till sin rätt i liveformatet och jag ser gärna mer av detta samarbete mellan Till och Tägtgren.
SKRIBENT & MOBILFOTO: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
KONSERT: Lindemann
ARENA: Annexet, Stockholm
DATUM: 2020-02-27
BÄST: “Platz Eins” när Lindemann och Tägtgren åker ut i publikhavet i en stor boll.
SÄMST: Var verkligen allt vi fick bevittna på storbildskärmarna nödvändigt?
- Soen: “Det här är vår bästa skiva hittills” - 2023-09-07
- Recension: Wormwood – Månegarm Open Air 2023 - 2023-08-31
- Recension: Týr – Månegarm Open Air 2023 - 2023-08-31