INTERVJU: Timo Rotten från Oceans

Tysk/Österrikiska bandet OCEANS tillbaka med en EPn WE ARE NØT OK som släpps genom Nuclear Blast och som har ett tungt tema. Bandet har tagit tag i saken för att öka medvetenheten kring psykisk ohälsa och vad det kan leda till. Jag tycker personligen att man här tar ett viktigt och vettigt steg mot att sätta dessa saker i strålkastarljuset. Det är ett tema som jag personligen kan relatera till så jag ringde upp frontmannen TIMO ROTTEN för att prata om hur de har tagit tag i detta tunga men viktiga tema.

Halloj Timo! Har du varit frisk under den är pandemiperioden?
Ja, för det mesta. Jag är en av de personerna som började sporta mycket under pandemin. Jag har visserligen gjort det tidigare också men på något sätt blev det lättare nu eftersom man arbetar hemifrån. Man kan inte gå till gymmet men man kan träna hemma också och man förlorar inte så mycket tid varje dag på att ta sig till och från jobbet. Så för mig och framför allt för min kropp har pandemin faktiskt varit bra och mentalt så känner jag mig hyfsat ok också. Det är ju en annan situation med att bara vara hemma.

Hur har pandemin påverkat Oceans?
Det är ju en helt annan historia såklart. En sak som var bra är att vi hade tur att vi hann precis med att göra vår turné på vår debutskiva innan allt satte igång med nedstängningar. Skivan släpptes i januari 2020 och vi gjorde turnén i februari. Vi var nog bland de sista metalakterna i Europa (eller i alla fall i Tyskland/Österrike) som lyckades genomföra en turné innan allt stängdes. Där hade vi tur och vi fick möjlighet att marknadsföra skivan lite grann i alla fall. Vi kunde även sälja lite merch och samla ihop pengarna för att täcka en del av turné- och inspelningskostnaderna. Sedan dess har inte mycket hänt och vi har precis som alla andra band inte spelat en enda liveshow. Bandet har för tillfället i stort sätt inga inkomster förutom lite försäljning på vår hemsida. Det positiva är att vi inte är finansiellt beroende av bandet utan vi har alla fulltidsjobb och alla fyra i bandet har sådana jobb som inte är direkt påverkade av pandemin. Själv jobbar jag med online marketing och sociala medier.

Spännande, jag arbetar själv med CRM Dynamics när jag inte leker skribent. Det är en annan värld.
Haha vad kul! Ja, det är en annan värld och vi har haft turen att pandemin inte påverkar oss lika mycket som den drabbar andra jobb. Det enda är att vi inte fysiskt behöver ta oss till kontoret för att jobba, vilket är något som jag egentligen ville slippa redan innan pandemin.

Men ni hade ändå tid till att spela in en EP. Kände ni att ni fick mer tid till att arbeta med den nu med pandemin eller var allt redan planerat?
Jag minns inte exakt när vi började planera det här så jag kan inte säga att hade hela tidslinjen helt planerad. Vi gjorde vår debutskiva och sedan släppte vi en singel några månader efter det och först efter det började vi tänka på en EP. Vi började tänka på det och skriva på det under Q1 och Q2 av 2020. Kanske hjälpte det att vi inte hade en massa spelningar att göra och att festivalsommaren inte blev av eftersom vi, som jag berättade nyss, har fulltidsjobb vid sidan om musiken. Tiden som vi lägger på bandet är dessvärre limiterad men jag tror att om situationen hade varit annorlunda så hade vi gjort det här ändå.

Hur lång tid tog det att skriva och spela in låtarna.
Åtminstone två av de fyra låtarna hade musikmässigt skrivits redan innan och jag skrev den första singeln We Are Nøt OK under 2017. Jag skriver konstant och till förra skivan hade en hög av låtar som vi valde till den så det är normalt för oss att ha en massa låtar på lager. Vi valde fyra låtar till EPn och satte igång och bearbetade dem. Bara att promota den här EPn är lite speciellt eftersom vi redan nu håller på och skriver låtar till vår nästa skiva. Så processen är att vi väljer låtarna, skriver texterna och jobbar igenom melodierna.

Det är ett väldigt tungt och aktuellt ämne som ni berör med den här EPn – depressioner och psykisk ohälsa. Jag såg även er post i sociala medier där ni pratar om självmorden i Tyskland. Dessa ämnen är ju såklart lika aktuella i hela Europa som i Tyskland. Tycker du att dessa ämnen inte diskuteras tillräckligt i samhället?
Ja och nej. Jag är övertygad om att ämnena definitivt inte har berörts tillräckligt tidigare men det blir bättre och bättre, vilket jag uppskattar. Jag har även märkt en ökning av samtal om ämnet inom hårdrocken och det börjar nästan bli en grej av det. Jag vet inte om det är tack vare att pandemin pushar fram det beteendet men jag märker en ökning. Det kan såklart vara så att jag befinner mig i hårdrocksbubblan men nu pratas det mer om det och det sjungs mer om det än tidigare. Jag tror att det börjar bli en mer öppen diskussion men det är fortfarande en väldigt lång väg kvar att gå. Jag förstår att det gör folk obekväma att prata om dessa saker, det är bara en normal reaktion. Speciellt när du har att göra med en människa som kämpar hårt mot psykisk ohälsa så agerar den inte logiskt så det är väldigt svårt att greppa eftersom det är en sjukdom där någonting i hjärnan inte fungerar som det borde. Det är väldigt svårt att hantera.

Har du själv kämpat mot psykisk ohälsa någon gång?
Jag skulle inte gå så långt som att kalla det för att jag har haft depressioner utan jag har mer upplevt episoder men inte mer än så. Men jag har folk i min närhet som har det så mitt perspektiv är mer från att ha med andra att göra som lider av det. Alla vi fyra i bandet har sådana kontakter. Jag kan prata om Thomas, vår bassist, eftersom han pratar öppet om det. Han har gått igenom alla delar av depressioner osv och han har gått i terapi i många år och han har provat allt för att få bukt med det. Han mår bättre nu, väldigt bra faktiskt. De andra killarna har också sina egna erfarenheter med ämnet så det är något som vi alla i bandet verkligen kan relatera till. Vi pratade egentligen inte specifikt om det när vi startade bandet utan allt blev helt naturligt för oss. Även om temat tillsammans med musiken är väldigt mörkt ville vi ta tag i det och komma med ett positivt meddelande. Det var något som vi alla var väldigt överens om.

Det är som sagt ett tungt ämne både att prata om och att skriva om. Jag tänker lite på titelspåret We Are Nøt OK som handlar om att ropa efter uppmärksamhet. Berätta lite om låten.
Vi hade konceptet till EPn klart för oss och för just den låten fungerade det speciellt bra. Vi gör ett samarbete med en ideell organisation i Tyskland som heter The Ocean In Your Mind och de arbetar för samma sak som vi – att öka medvetenheten kring ämnet psykisk ohälsa. De har startat en tysk hemsida (The Ocean In Your Mind) där folk ges möjlighet till att prata om och skriva om sin personliga kamp mot depressioner, ångest och psykisk ohälsa.

Hur kom ni i kontakt med dem?
De hade ett stånd på en festival i Tyskland sedan några år tillbaks och vi skulle ha spelat där förra året, och detta år och nästa år haha. Vi tittade på varandra och såg alla likheter, inte bara med namnet utan också med allt vad vi alla jobbar för. Det gick faktiskt så långt att vår promotion manager på Nuclear Blast trodde att det var vi som drev organisationen och hemsidan. Men de gör ett fantastiskt jobb så vi sa att vi ska arbeta tillsammans när vi promotar vår EP där vi försöker att samla pengar till dem för att de ska kunna fortsätta att driva den här saken och öka medvetenheten om den. Ur det kreativa perspektivet från vår sida kan vi ta de berättelser från riktiga människor som finns hos dem och omvandla dem till låttexter. Så för att knyta ihop säcken med din fråga om titelspåret så är det resultatet av en dessa berättelser. Det är dessa rader en han eller en hon har skrivit ”I’m sitting alone at home on my couch and I want to och you to say that I am not ok but I can’t”. Jag känner mig ensam och jag vill prata med någon men jag förmår inte att säga de rätta orden. Jag läste berättelsen och kände igen mig själv massor i den och jag gissar att många andra människor känner detsamma. Det är därför jag älskar deras blogg och hemsida så mycket för att de uppmuntrar folk att dela med sig av sina egna berättelser och med det visar för andra i samma situation att de inte är ensamma om att känna så.

Ja, mycket handlar om att prata om att man inte mår bra. Börjar man väl att dela med sig märker man rätt snart man definitivt inte är ensam. Det hjälpte i alla fall mig när jag kämpade mot något liknande. För att prata lite musik igen, du spelade i bandet Varg i tio år där ni sjöng på tyska och nu skriver du texter på engelska. Vilken är den största skillnaden bortsett från själva språket?
Så jättestor skillnad är det inte för mig personligen eftersom jag varken skrev texterna eller sjöng dem i Varg. Jag har egentligen alltid föredragit att skriva texter på engelska eftersom jag alltid egentligen har tyckt att det känns rätt onormalt med text och sång på tyska, i alla fall för mig. Jag vet inte varför jag känner så, det kan ha något att göra med den konstiga relationen tyskar har med sin nationalitet, jag vet inte. Jag tycker att det är lite småpinsamt att höra metal på tyska. Engelska gör det enklare på något sätt, kanske just för att det inte är mitt modersmål, men jag känner att jag har friheten att uttrycka mig själv mer på något sätt. Om jag skulle ha skrivit på tyska så blir det väldigt lätt övermetaforiskt och invecklat nonsens av allt och i slutändan fattar ingen vad jag egentligen vill säga.

På singeln Voices hade ni gästsångerska som heter Lena Sissorhands. Hur startade det samarbetet?
Det var rätt enkelt faktiskt. Det var på samma sätt som samarbetet med Andy (Dörner) från Caliban på låten We Are Nøt OK kom till egentligen – vi frågade dem, och de svarade ja haha. Det var faktiskt så enkelt. Vi hade ingen personlig relation till någon av dem innan samarbetet så det var vårt management kontaktade deras management osv osv. Vi skickade henne låten, jag tror att hon bor i USA nu, i Las Vegas, och hon gillade den och det texten vill säga. Vi hade ett löst koncept om vilka delar hon skulle sjunga och vilka delar som jag skulle sjunga så hon skickade lite förslag. Hon skickade oss en massa filer faktiskt, säkert 20-30 stycken och det var ett litet arbete med att sätta ihop allt och få rätt balans mellan henne och mig men jag tycker att det blev bra till slut. Det hon gjorde tillförde mycket till låten. Låten handlar om schizofreni och att vara bipolär så hela låten är ju om kontraster, i texten, i musiken och nu också i sången. Jag älskar att vi fick henne att arbeta med oss på låten som en kontrast till mig. Vi ville ha minst en kvinnlig röst med på skivan för att jag tycker att det är viktigt att få med variationen och det är så många grymma hårdrocksband med kvinnliga sångare överallt nu.

Hon gör det fantastiskt bra på låten. Stort tack för intervjun. Jag hoppas att ni snart kommer ut och får spela lite och jag hoppas att ni kan göra skillnad.
Det hoppas jag också och stort tack själv.

Om ni vill läsa mer om The Ocean in Your Mind kan ni göra det här. Den finns bara på tyska än så länge men jag skulle önska att de vidgar sig och blir representerade i flera länder. Med tanke på en pågående pandemi och ett samhälle som behöver allt ljus i tillvaron den kan få är det här en bra sak. Jag gillar idén med att låta folk skriva av sig, dels för att få ut alla de tankar som kretsar i skallen på någon som kämpar och dels för att man kan läsa andras historier och känna att man liknar varandra. Om ni känner till något liknande projekt här i Sverige, dela gärna med er om det. Om ni vill hjälpa de på The Ocean in Your Mind, ta kontakt med dem. Det kanske till och med resulterar i en svensk hemsida och ett svenskt engagemang. Behöver du redan nu hjälp ska du inte vara rädd för att söka hjälp. På Riksförbundet för Social och Mental Hälsa, RSMH kan du få tips om vart du kan vända dig. Sköt om dig!

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fredrik.brolin@rockbladet.se)
INTERVJU: Timo Rotten (Oceans)
AKTUELLA MED: Nya Epn We Are Nøt OK
SKIVBOLAG: Nuclear Blast
RELEASEDATUM: 2021-04-30


Stöd ROCKBLADETFACEBOOK
Klicka på LIKE i den högra kolumnen eller besök oss på FACEBOOK


Fredrik Brolin

Reporter at Rockbladet.se
Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik egentligen, som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Nu för tiden lyssnar jag massor på dödsen och blacken. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.

Relaterade artiklar