Skivrecension: Zornheym – The Zornheim Sleep Experiment

Detta är skivan jag alltid drömt om! Tänk dig den perfekta mixen av ett konceptalbum fyllt med melodisk black metal, episk symfoniorkester, trallvänliga refränger, och en gnutta svensk folkmusik; där har du nya Zornheym i ett gasat nötskal.

Så vi tar det punkt för punkt. Punkt ett:

“The Zornheim Sleep Experiment” är den andra fullängdaren från svenska extremmetallarna Zornheym. Bandet bildades av mannen känd som Zorn (ex-Dark Funeral mm), och har spelat runt om i Europa sedan starten 2016. Tyvärr är de, precis om så många andra inhemska akter, kanske mer kända utomlands än hemmavid, men med den här given tror jag minsann alla kommer ha dem på sina läppar länge framöver. Varför? Punkt två!

Konceptalbum är som en tv-serie. Antingen är det fristående avsnitt med samma tema, eller så är det en utdragen handling som följer lyssnaren genom en egen värld. Precis som på debuten handlar detta album om Dr Bettleheim och hans helt ärligt inte fullt friska inställning till sina stackars patienter. Förra skivan avhandlade mer lösa stycken om mord, demoner, och allmän galenskap. Här får vi istället ta del av en mer genomgående tråd om hur den gode (nåja) doktorn nyttjar sina intagna för experiment rörande hur länge man kan hålla sig vaken. Detta sömnlösa stadie hålls i skick genom en gas, “Adrenochrome”, men precis som i alla klassiska skräckfilmer går det till slut snett. Det sjungs om lemmar slitna från kroppar, sjuka sköten, och slutligen en dramatisk nödslakt.

De tillhörande kompletterande texterna från doktorn och hans assistent, varvat med nödrop från de intagna får ens fantasi direkt på språng rakt in i en splatterfilm regisserad av Benicio Del Toro och David Lynch. Lysande!

Men det är så mycket mer. Punkt tre! De storslagna körerna och symfoniorkestern Zornheym lyckats sno ihop ger mig starka vibbar av Therion och Dimmu Borgir. Det visar sig tom att en av gästmusikerna faktiskt spelat med just våra grannar i väst, och det vore en redigt bra idé att köra en världsturné med ovan nämnda band. Trots en säkerligen bra mycket lägre budget än de norska gutterne, så slår Zornheym på stora trumman, och det låter i slutändan som en miljoninvestering i produktionskassan, ty detta är så snyggt. Jag har alltid haft svårt för “trve” black metal där allt låter kakburksdemo från tidigt 90-tal. Jag vill höra musiken, inte sitta och vara tuff och svår i ett hörn.

Musiken ja. Detta är inte renodlad svärtad dödsmetall, utan här varvas det glatt med hyllningar till husgudarna i Iron Maiden och Helloween, och jag bara sitter och fånler åt de intrikata gitarrslingorna Zorn och Scucca bjuder på i varenda låt. Speciellt i “Slumber comes in time”, där vi svenskar får ta del av kanske den snyggaste användning av folkmusik jag någonsin hört inom svensk hårdrock. Där utländska fans bara hör en bitterljuv melodi, hör vi på hemmaplan direkt den välkända folksången. Nej, jag tänker låta Dig upptäcka hur de vävt in det hela, men tro mig; du kommer bli förvånad när du hör det, och framför allt slutet!

Helt ärligt finner jag inte ett enda fel på skivan. Bendlers varierade sångstilar från iskallt väsande till dödsgrowl och skönsång, lager på lager av zynthar, fyrahundratrettioelva gitarrspår, orkestern kan jag inte säga nog gott om, konceptet över lag, och det faktum att det tillkommer en serietidning till plattan… Vem annars gör sånt här i Sverige? Zornheym står ut ur massan av de andra svenska banden, och har garanterat en lång framtid av allsångsfestivaler framför sig. Nu kör vi “Keep The Devil Away” en gång till, och höj för f*n!

Missa för guds skull inte heller min kommande intervju med Zorn, där vi går på djupet med såväl bandets koncept, tankarna bakom nya skivan, och så otroligt mycket mer.

SKRIBENT:
Mattias “Madcap” Nilsson (mattias.nilsson@rockbladet.se)