INTERVJU: Per Soläng om The Sonic Overlords

THE SONIC OVERLORDS är ett band från Stockholm som nyligen släppte den starka debutplattan LAST DAYS OF BABYLON. Jag tyckte att skivan var så stark att jag ville veta mer om bandet så jag ringde upp den sympatiske och taktfaste trummisen PER SOLÄNG för att reda ut allt och höra hur det var att spela in med självaste TONY MARTIN. Bland vårt virtuella skålande hann vi även med att prata om Black Sabbath, Dortmundfestivalen och en outgiven coverversion av Rolling Stones låt Angie.

Är Sonic Overlords ett coronapåhitt som föddes under pandemin?
Nej, för fan, det föddes en bra tid innan jag kom med. Morgan (Zocek, gitarr) var sugen på att skapa någonting nytt efter Sideburn och hade Tomas Emblad med sig från början och lite andra killar. Men Sonic Overlords var från början Morgan, Tomas och jag. Sedan satte ju den här restaurangsvängen igång med Bröderna Olssons och Tomas fick inte tid längre vilket lämnade mig och Morgan kvar. Vi hittade Marcus (Zachrisson Rubin, sång), eller hittade och hittade, Morgan kände ju honom redan sedan 4000 år tillbaks.

Hur startades allt för ditt vidkommande?
Jag fick ett telefonsamtal från Morgan som frågade om jag ville vara med och spela och jag tyckte att det var skönt att kunna ha någon i Stockholm att lira med. Jag fick höra lite material och det lät ju jävligt bra och det är på ett helt annat sätt…eller rättare sagt äldre än vad Corroded gör. Det är ju min skola och det är därifrån som jag kommer från början. Jag var två bast när brorsan spelade Black Sabbath och Deep Purple för mig så jag är uppvuxen med det.

Vad är ambitionen med bandet?
Det är klart att vi vill att det här ska bli så stort som det bara går att bli. Recensionerna som vi har fått än så länge är ju minst sagt överväldigande. De är fantastiska.

Och med all rätt, det låter verkligen skitbra. Tre av er spelar även i trubutebandet Ozzy the Coverband. Klarar ni av att ”byta kepa” sådär hux-flux på beställning?
Vi byter inte kepa, utan vi byter bassist haha Det kan mycket väl bli så att Danne (Daniel Ramírez, bas) som spelar i Sonic Overlords också kan hoppa in i Ozzy the Coverband. Där är det mer att vi levererar en produkt på ett helt annat sätt. Det är otroligt kul att lira de där gamla låtarna.

Vilken karriär Ozzy har bakom sig, två gigantkarriärer. Jag tänkte på det här i förrgår. Han är ju inte så kry längre. Charlie Watts dog ju för en tid sedan och jag har aldrig levt ett liv där Rolling Stones inte har funnits. Sociala medier exploderade ju när han dog och jag är övertygad om att det blir något liknande när Ozzy går bort.
Jag är född 1972 så jag är i samma läge som du, att inte känna till ett liv utan Stones och jag tyckte att det var jättetråkigt när Charlie gick bort. Jag har blivit väldigt inspirerad av honom som trummis. Folk kommer väl att knivhugga mig för det här men jag måste säga att när Ozzy går bort…jag menar Ozzy är ändå Ozzy och det är på ett helt annat sätt. När han går bort är en stor pusselbit av Black Sabbath liksom borta. Jag var helt knäckt när Ronnie James Dio dog. Black Sabbath är verkligen mitt hem, rent musikmässigt. För mig är Black Sabbath en helhet och jag har inga favorit-eror utan jag älskar Born Again och jag älskar Tony Martin-eran, Dio-eran. Jag tycker att Sabbath blev mognare med Dio men jag älskar Ozzy-bitarna. Om Ozzy dör kommer det att kännas jävligt definitivt.

Ni har ju faktiskt spelat in tillsammans med en medlem ur Black Sabbath, Tony Martin. Berätta!
Spelat in och spelat in. Jag har ju aldrig träffat honom. Jag lade trummorna i Hagsätra och Tony sjöng in någonstans i England. Kontakten kom genom Marcus. Tony hade sjungit in någonting med Violet Janine och idén föddes egentligen bara sådär och Marcus skickade över originalversionen av Sands of Time till Tony. Han tyckte att det kändes bra och så gjorde han en egen version av det.

Det är verkligen så jävla coolt!
Skoja inte! Det är jävla Tony Martin! Min bästa kompis är helt såld på Tony Martin-eran av Black Sabbath. Så när jag berättade det här för honom så hörde han inte av sig på tre veckor.

Haha, helt underbart! Man får ju hoppas att Tony kommer och gör ett gästspel någon gång.
Det hoppas inte jag, för då kommer jag att skita på mig haha. Nädå, det är klart att jag hoppas på det. Det skulle såklart vara skitkul om han gjorde det. Bara att få kunna säga att jag har spelat trummor bakom Tony Martin.

Gjorde ni något extra eller lade till något extra i musik, ljud eller vad som helst för att få till ett autentiskt 70-talssväng?
Nej, ingenting utan det är bara inspelat med känsla. Det är inspelat med Click track där jag får svänget och riffen som Morgan och vi har kommit fram till är ju jävligt tacksamma att svänga mot så det är bara att luta sig tillbaks och åka. Jag ska inte säga att det är enkelt men det är tacksamt. Det fanns egentligen ingen idé om att det skulle bli så här utan det bara blev så. Vi alla kommer från den här skolan och vi gillar den här lite äldre musiken och vi kommer från lite olika sidor som sedan bildar ett potpurri av allt vi har gjort.

Är det viktigt att ha en stark öppningslåt?
Ja, men det är väl bra att fånga lyssnarna direkt? Jag har gärna en snabb låt eller i alla fall en låt som rycker tag i lyssnaren. I dagsläget med kidsen som bara lyssnar på Spotify lyssnar bara in två-tre låtar och har din musik inte fastnat vid det laget så skiter de i resten. När vi var unga slog vi på en vinlyplatta från början till slut, det händer inte idag. Det finns alldeles för mycket att välja på.

När började ni ragga skivbolag? Eller fick de kanske nys om er?
Vi gjorde den där demon och började skicka ut den till olika skivbolag och allt gick sedan riktigt fort. Vi fick in 10-12 konkreta förslag från olika skivbolag runt om i världen. Det var jätteroligt. Vi fastnade till slut för M-Theory Audio eftersom de hade en bra dialog redan från början. Jag gör inte så mycket med det där utan jag har mitt med det ”stora C’t” att göra så jag låter de andra sköta allt detta.

Och Corroded är ditt band nummer 1, gissar jag?
Ja, det är ju det och jag har ju varit med dem i 13 år och de andra vet om det också, så det är inga konstigheter med det. Jag kommer att försöka kombinera det här så lågt som det går såklart. Jag vet ju att det till våren kommer att bli stökigt när allt släpps upp efter pandemin men vi måste försöka hitta en form av turnécykler för de här bägge banden. Skulle det krocka så är det Corroded som gäller.

Du har ju varit väldigt aktiv under pandemin. Har du varit lika aktiv med Corroded?
Vi tog en välbehövlig paus först. Vi har ju hållit på väldigt hektiskt sedan 2009 i princip. Det blev en välkommen men icke välkommen paus och de första fyra månaderna var väl helt ok sedan började jag tänkta Fan, ska vi inte höras något? Varför är vi inte ute och spelar? Men vi tog upp allt och vi har material för en helt ny skiva med Corroded på gång som förhoppningsvis kan släppas innan sommaren.

Ni klockar in på drygt 50 minuter på skivan. Vad är en ideallängd på en skiva?
Som trummis har jag inte en jävla aning, det är från första låt till den sista haha Men som lyssnare….man blev ju snabbt bekväm när CDn kom och man slapp byta sida hela tiden men nu har jag ju blivit så pass mogen att jag tycker att det är värt att vända på skivan för att lyssna på ett härligare ljud. Jag har ingen CD-spelare längre men om jag är lat kan jag stoppa in en CD-skiva i hemmabiosystemet, men annars är det bara vinyl som spelas.

Du är skivköpare alltså?
Ja, det visade sig att jag faktiskt är det. Jag tillhörde den där idiotin på 90-talet som gjorde sig av med alla LP-skivor. 20 år senare kände jag att det vore kul att få mina vinyler tillbaks så jag har jagat ihop massor av de som jag hade när jag var yngre. Jag har i princip hela Black Sabbath samlingen och den enda som fattas är Cross Puposes och den är rätt svår (och dyr) att hitta. Jag skiter i första- och andra pressar och sådant, utan jag vill bara ha skivorna. Jag har även alla Rainbow och även tidiga Badlands och ett gäng Pink Floyd. Allan Parson Project ska vi inte glömma heller. Jag är inte nörd men jag samlar på mig det som har funnits under hela min historik.

Minns du den första skivan du köpte för dina egna pengar?
Jajjamen, och det var en av de få skivorna som jag faktiskt behöll från barndomen. Det var Screaming for Vengance med Judas Priest. Jag var 10-11 bast när jag köpte den.

Judas, Judas, Judas, vilka gudar! Minns du Dortmundfestivalen -83?
Jag bodde i Oxelösund då och min morsa kollade mycket på Törnfåglarna så jag fick inte se festivalen men lyckligtvis hade jag en polare vars farsa hade spelat in allt. Dessvärre var det på den tiden som folk tyckte att kidsen skulle vara ute och leka hela tiden så vi fick bara kolla på små, små stunder varje gång. Vi var ju så hungriga för mer så det där har alltid varit en akilleshäl, att jag aldrig har fått se hela skiten på ett och samma bräde.

Jag intervjuade Anders Fridén för många år sedan och han hävdade att just Dortmundfestivalen blev lite av hans instegsdrog in i hårdrocken. Vilken var din? Du nämnde Judas Priest.
Det var min brorsa. Han är 14 år äldre än jag och han spelade mycket hårdrock för mig. Jag kan inte ha varit mer än två bast när jag hörde Sweet Leaf för första gången med den där hostningen i början. Den var lite läskig och jag fattade inte var den kom ifrån innan jag listade ut att det kom från högtalarna. Det blev Deep Purple och Black Sabbath men Rainbow hittade jag själv. Det var liksom på riktigt då.

Vi nuddade vid Stones tidigare och jag är Stonesfan och jag har förstått att du också gillar dem. Har du något roligt minne av dem?
Jag och Jens (Westin) engagerades i ett projekt från Universal för tio år sedan. Det var något som liknande Gorillaz och en av låtarna vi skulle spela in var en cover av Angie, men som en heavy metal version i samma tempo. Det var bland det roligaste som jag någonsin har gjort. Den släpptes tyvärr aldrig men jag har den och du kan få lyssna på den när vi ses.

Fan vad coolt! Det vill jag givetvis göra. Minns du första stora konserten du var på?
Ja, det var Scorpions 1984 på Hovet under Love at first Sting-turnén. Då åkte jag till Stockholm från Oxelösund som en liten snorunge och fick gå in på Hovet där jag fick känna baskaggen i bröstet. Den värsta gången jag har känt baskaggen i bröstet var Mötley Crüe på Hovet 1989, fy fan, så jävla illa det lät. Jag stod på isen på Hovet och genomled även Mick Mars gitarrrsolo, ingen fattade vad han sysslade med. Det går ju att göra solon väldigt snyggt men personligen så vägrar jag att göra ett trumsolo för att hela grejen är passé. Det hör hemma i 80-talet och jag har inget att bevisa.

En del hade ändå förmågan att alltid leverera bra saker hela tiden. Mario Duplantier i Gojira är en trummis som fick mig att lockas till det bandet. Det gjorde även Peter Criss till KISS också även om han kanske inte var världens bästa trummis men han hade det passande svänget.
De har sina personliga attribut när de spelar och de ska man inte underskatta. När jag spelade med CorrodedSweden Rock Festival för första gången 2013 så headlinade KISS festivalen. När vi käkade middag satt vi vid bordet bredvid Five Finger Death Punch som då inte var lika gigantiska som de är nu. Helt plötsligt tystnar hela lokalen och in kommer Paul Stanley, Gene Simmons och Eric Singer. Folk blev helt saliga över att Gene och Paul var där men jag tog tillfället i akt och gick bakom allihop och fram till Eric Singer och sa “Mr. Singer Can I have a photo with you?” Han svarade “Only my dad calls me Mr. Singer, I’m Eric”. Sedan fick jag ta en bild med honom. För vad Eric Singer har betytt för mig i Badlands, Gary Moore och i Alice Cooper när jag var tonåring är jättemycket. Det är en enormt stabil trummis. Men just den kvällen med KISS måste han ha haft en dålig dag. Det var inget roligt att höra.

För några år sedan fick bland andra Joey Jordison hoppa in för Lars Ulrich när Metallica spelade på Donnington. De gjorde det skitbra. Vilket band skulle du vilja hoppa in och göra samma sak?
Fick jag möjligheten så skulle det nog vara Black Sabbath. Jag har ju lyssnat på dem sedan jag var barn. Marcus har ju även ett Black Sabbath tribute band där jag fick kliva in för ungefär ett år sedan. Då satt jag och spelade Black Sabbath på ett cocktail kit och det gick jättebra. Så det är ju såklart drömmen att få spela Sabbath-låtar. Jag tycker att det är skitkul att spela Ozzy-låtar men Sabbath är Sabbath och skulle jag få förfrågan någon gång så finns det nog ingenting jag inte skulle göra för att få det uppfyllt.

Vilken Sabbathlåt är roligast att spela?
Fairies Wear Boots tack vare svänget. Bara gudarna vet hur mång kilon kokain de måste ha dragit i sig när de skrev den där låten. Inte bara texten utan även hur de har byggt upp låten med alla partierna, det är helt rubbat.

Med det sagt vill jag verkligen önska både dig och bandet lycka till med allt. Ni har en guldskiva i bagaget redan och jag ser fram mot att se er spela.

SKRIBENT: Fredrik Brolin (fredrik.brolin@rockbladet.se)
INTERVJU: Per Soläng (The Sonic Overlords/Corroded)
AKTUELL MED: Nya skivan Last Days of Babylon
SKIVBOLAG: M-Theory Audio
RELEASEDAG: 2021-10-29

FACEBOOK | SPOTIFY |

Fredrik Brolin

Reporter at Rockbladet.se
Jag började jobba för Rockbladet i början av 2012 och släppte debutboken "Metallica:Sorgespel & Segertåg - Det svenska perspektivet" 2018. Musikälskare sedan barnsben och har alltid haft musik som en naturlig del av tillvaron. Första stora favoriten blev Rolling Stones men kom sedan in på Heavy Metal genom Deep Purple, KISS och AC/DC. Luciarocken på SVT 1984 med Dortmundfestivalen från 1983 är och förblir en milstolpe i musiklivet. En annan är Metallicas Ride The Lightning. WOW! Rock på tyska ligger mig också varmt om hjärtat. Har jag en gång fastnat för en artist, ett band eller en del av en låt så släpper jag det inte, utan stannar trogen. Hittar jag en ny favvolåt kan den rulla 30 gånger på repeat under en dag. Jag intresserar mig för det mesta inom musik egentligen, som Woodstock-generationen, blues, de flesta grenar inom Metal men även singer/songwriter, Punk, Oi, Reggae och Opera. Nu för tiden lyssnar jag massor på dödsen och blacken. Bästa popbandet förövrigt är och förblir ABBA.

Relaterade artiklar