Jävlar anamma med At The Gates på Slaktkyrkan

At The Gates vill inte sticka under stol med sina göteborgska rötter och i det första mellansnacket konstaterar sångaren Tompa Lindberg “Vi är At The Gates, från Göteborg”. Och när man levererar dödsmetall på det där finfina sättet som bara Göteborgsband kan så vill plötsligt alla inne i Slaktkyrkan vara just göteborgare. 

Annons 

 

Det är en gemytlig stämning i lokalen. Förvisso bara torsdagskväll men folk unnar sig ändå några bärs och tar sig tiden att umgås och mingla. Den oinvigde katoliken skulle säkert tro den kommit fel då man hade tvingats inse att dödsmetall-fansen inte alls är särskilt farliga, utan faktiskt socialiserar under ganska fredliga former trots den musik som spelas uppe på scen. Förband för kvällen är Grand Cadaver, något av en supergrupp som bildades 2020 och bland annat består av trummisen Daniel Liljekvist (Ex-Katatonia) och Mikael Stanne från Dark Tranquillity på sång. Trots stjärnglansen som man tycker att framförallt Stanne borde boostat upp bandet med så märks det att en majoritet av åskådarna inte är bekanta med Grand Cadaver. Jag vågar dock tro att desto fler kommer hålla ögonen på bandet efter spelningen, för killarna säljer in sig med råge. Egentligen ska man väl inte förvänta sig något annat av ett band bestående av så erfarna musiker men jag kan ändå inte låta bli att imponeras av den pondus som Grand Cadaver utstrålar och hur de för sig på scenen. Låtmaterialet är allt annat än fel det med för övrigt, där en hyllning till avlidne LG-Petrov blir lite extra stark. Ser gärna mer av Grand Cadaver i framtiden. 

När det sedan blir dags för Göteborgs finest, At The Gates, att inta scenen så riktigt kokar det inne i Slaktkyrkan. Det är egentligen inget storslaget som utspelar sig, men det är autentiskt. Det är äkta. Det är ren och rå metal. Det är jävlar anamma.

Luften ligger tät i den intima och svettiga lokalen, publiken är helt med på noterna och det vi ser är ett skolboksexempel på hur en prestigelös rockklubbs-spelning ska vara för den som vill få ett A (eller MVG som gällde på min tid) i slutbetyg. Redan i kvällens andra låt, den fenomenala “Slaughter of the Soul” skapas en moshpit och fansen lever loppan framför scenkanten, till bandets stora glädje. Som sagt, stämningen i afton är svårslagen. Det behöver inte alltid krävas så mycket mer än intensiva gitarrdueller, stenhårda trumslag, knytnävar i luften och aggressiv sång som dryper av inlevelse. Blandningen av nytt och gammalt material känns välstrukturerat där bandet får stoltsera med sin breda repertoar och publiken får valuta för pengarna. 

Nacken efter headbangandet ömmar faktiskt fortfarande. Men det var det värt. 

 

SKRIBENT & MOBILFOTO: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
KONSERT: At The Gates, Grand Cadaver
ARENA: Slaktkyrkan / Stockholm
DATUM: 2021-12-09
BÄST: “Slaughter of the Soul”
SÄMST: “The Paradox” är något svagare än övriga låtar.

 

Relaterade artiklar