INTERVJU: Marcus Petersson och Kasper Eriksson från Hällas

De svenska äventyrsrockarna HÄLLAS tar ny fart efter deras avslutande trilogistory. Nu är de aktuella med nya skivan ISLE OF WISDOM som släpptes genom Napalm Records igår samt en specialspelning på Cirkus i Stockholm imorgon, där de ska spela trilogin i sin helhet. ROCKBLADET begav sig till ett hotell i centrala Stockholm för att sätta sig ner med gitarristen MARCUS PETERSSON och trummisen KASPER ERIKSSON för ett snack om allt som händer.

Jag måste såklart börja med att gratulera er till att ni blev nominerade till pris hos P3. Hur var det?
Kasper Eriksson: Tack! Jo, det var helt sjukt att bli nominerade. Det var något som vi aldrig någonsin ens kunde drömma om.
Marcus Petersson: Det har ju känts som ett pris bara att ha blivit nominerad.

Det är verkligen jättekul och det måste ha varit en boost. Är nya skivan Isle of Wisdom skriven under pandemin?
Kasper: Ja, vi insåg rätt fort att pandemin skulle pågå ett bra tag så vi började skriva en ny skiva istället. Vi bor fortfarande långt från varandra så det tar tid att skriva allt men nu hade vi all tid i världen.
Marcus: Vi hade ju precis släppt vår förra skiva (Conundrum från 2020) och var på turné för den när allt hände. Vi vet ju att det brukar ta rätt lång tid för oss att skriva musik så vi tänkte ”varför sätter vi inte igång redan nu?” och istället ha lite mindre stress. Vi jobbar väldigt mycket tillsammans och alla fem bidrar till musiken och skrivandet så oftast behövs alla fem på samma plats, även om vi också skriver hemma och tar med oss idéer. Det tog ju nästan hela pandemin för oss att skriva musiken eftersom skivan släpps nu.

Hur kom ni in på spåret att spela musik som klingar 70-talets progressiva sida? Ni är ju själva för unga för att ha varit tonåringar på den tiden.
Marcus: För mig är det nog att jag hittade Black Sabbath när jag var väldigt ung och det finns ju vissa progressiva element i det. Jag gled sedan in en del på Black Metal men hittade till slut tillbaka till Black Sabbath, Uriah Heep och sådana band som är lite mer, hur ska jag kalla det, hårdrock men som ändå kommer från en riffbaserad musik där det istället för vers-refräng-vers-refräng snarare är ett landskap av riff. Blandar man hårdrock och Black Metal i sättet att skriva så är det så det blir.
Kasper: Progressiv rock är något som jag har lyssnat på väldigt länge. Jag började mjukt med Rush och sådana band. Det kändes, när vi skrev vår första EP (Hällas från 2015), som att det var det den enda gemensamma nämnaren där vi kunde mötas och känna att det fanns så mycket inspiration att hämta bara genom att gå bortom det här med vers-refräng-vers-refräng och istället få musiken att flyta på ett annorlunda sätt mot vad många andra gör och det var i det som vi kände oss mest bekväma.

Hur jobbar ni fram en låt?
Marcus: Tro det eller ej, men det börjar oftast med en idé haha. Det är oftast ett gitarriff det börjar med. Det kan vara ett riff eller två riff som faktiskt sitter ihop. Sedan möts vi och vi är fem stycket och andra bidrar med saker som knyter an till känslan av den här grundidén eller har en idé om hur man skulle kunna göra senare. I andra fall är det någon som har suttit hemma och gjort ett ganska stort arrangemang för sig själv
Kasper: Sedan kommer vi andra och förstör det haha Det kommer oftast enkla idéer från olika håll och sedan möts vi och bearbetar det tillsammans i replokalen. Någon gång har vi tagit en historia som någon av oss har skrivit något slags manus till som vi kan använda som mall. Det varierar lite. Det har fungerat väldigt bra när vi har haft en bas att hämta våra idéer från och låta det växa tillsammans med det musikaliska. Det blir mer levande då.

Adventurerock. Väldigt passande genrenamn. Hur kom det namnet fram?
Kasper: Äventyrsrocken blev en ganska spontan term och den kom upp som ett skämt från Niklas (Malmqvist) i studion. Vi tyckte att det lät skitbra och vi förstod precis vad han menade med sitt skämt. Det påverkade oss ganska mycket i hur vi fortsatte att göra musik. Det blev ett viktigt moment för oss men sedan skiter vi fullständigt i om folk tycker att det låter som progressiv rock eller vad de nu kommer på. Det är vad det är. Vi spelar Hällasmusik.

Det har de senaste tio-femton åren varit ett återtåg av just 70-talsmusik där mängder av bra svenska band gör sina tolkningar av 70-talet och de gör verkligen skitbra musik. Hur ser ni er själva i den klicken? Ni gör det ju ändå i en liten annan tappning.
Kasper: Det har varit en otrolig fördel för oss att komma fram som band under den här scenens storhet. Det har verkligen hjälpt oss att det redan finns en publik som dessutom är en ung publik som har intresset för äldre musik.
Marcus: Sedan kan det ha varit ett startskott. Det var många som var långt före Graveyard och Whichcraft. De gör sin del av musiken och vi tog den här sidan av eran men de visade att folk gillar den här musiken och att det faktiskt går att spela och skriva den här typen av musik idag också.

Hur är ert mind-set inom bandet, spelar ni 70-talsmusik eller spelar ni nutidsmusik?
Kasper: jag tror inte att vi har reflekterat så mycket över det. Det är mer specifika effekter som kan tas fram för att det får fram den där extra 70-talskänslan. Ur ett större perspektiv så funderar vi inte så mycket på det. Vi känner oss rätt fria där och kan ta inspiration från både 70- och 80-talet och även modernare musik också. Vi försöker inte låsa oss till någon speciell period och till exempel bara spela in allt analogt och göra det allmänt svårt för oss själva.

Ni pratade lite om Black Metal och det stora ljudet. Jag läste en gammal intervju med er där ni sa att ni gärna skulle vilja ha det visuella live också, när ni har råd. Har ni kommit dit?
Marcus: Vi har köpt en rökmaskin haha Jag vet ju inte när den intervjun var men jag tror att vi då kände att det skulle vara stort medan nu känner vi mer att det ska vara smakfullt där ljus och kanske rök gör effekterna.
Kasper: Vi försöker alltid att ta det långsamt framåt. Vi kan ju inte göra all-in nu liksom, det går inte. Dels är det ett alldeles för stort projekt och dels kostar det väldigt mycket pengar. Vi försöker istället hitta små vägar där vi kan utvecklas och ta allt åt den riktningen som vi vill ha det. Vi har även köpt en hel del scenkläder i samband med att vi släppte förra skivan. Vi vill såklart jobba mer på det men det får heller inte bli för mycket så att det blir ploj av det, utan vi vill att det alltid ska vara smakfullt. Ett träd eller något liknande för effektens skull skulle var häftigt att göra bara för att göra det lite annorlunda. Det funkar även rent konceptuellt tillsammans med vår musik att ha sådana element även på scenen. Vi är inte superexentriska på scenen så det är mycket enklare att vara Hällas där vi kan klä ut oss och nästan så att vi går in i roller istället för att bara stå där och spela musik. Det får oss att känna oss lite bekvämare.

Ni har gjort och avslutat en trilogi. Är det här en ny trilogi som vi bevittnar nu eller kommer den att vara fristående?
Kasper: Vi har inte riktigt bestämt oss än. Det är ett nytt koncept men sedan så vet vi inte om det finns mer att säga om historien. Det får vi se.
Marcus: Det var samma sak med förra trilogin, att det var inget vi bestämde från börjat, att göra just en trilogi, utan det var bara att vi fortsatte på historien.

Jag såg på er turnéposter att ni åker ut på turné med både denna och förra skivan. På Cirkus i Stockholm ska ni spela trilogin i sin helhet. Har ni gjort något liknande tidigare?
Marcus: Det är är en fristående spelning som är framskjuten på grund av pandemin så den har vi redan från början planerat att lägga lite mer krut på just på det teatraliska. I och med att det bara är en spelning så har vi kunnat ta in lite extra.
Kasper: Vi gjorde en lite längre spelning i Essen, där vi bara hade släppt två skivor och där körde vi allt från början till slut. Det var visserligen som en vanlig spelning, det var ju allt vi hade då haha Det blev lite speciellt eftersom det var hela storyn som den var då. Det här på Cirkus är ju steget längre så det ska bli skitkul. Det är ju en utmaning också eftersom det är många låtar som vi inte har spelat live tidigare och som kan vara tekniskt utmanande för oss. Det ska bli kul att se hur det går.

Hur ser framtiden ut nu? Jag såg att ni åker på turné, Tyskland finns med, krautrockens hemland.
Marcus: Vi åker på en så kallad europaturné där 80% av spelningarna görs i Tyskland, och sedan lite Holland och Österrike. Det är mycket på grund av att det är den turné som var till förra skivan men som vi fick skjuta på. Vi har lite festivaler i sommar och återigen är det spelningar från 2020 som har flyttats fram. Det kanske låter lite negativt men vi jobbar med att beta av allt det där. Det är inte så det känns dock.
Kasper: Vi har väntat väldigt länge på det här nu och det ska bli skitkul att kunna genomföra det.

Hur var första spelningen efter pandemin?
Kasper: Det var en liten spelning på en festival i Tyskland i november. Det va fan läskigt! Det var lite som att gigga för första gången igen och dessutom var det ju en festivalspelning som oftast är väldigt stressiga. Det var bra att vi fick göra den innan vi går upp och spelar på Cirkus.
Marcus: Min sträng fick av och det har bara hänt en gång tidigare. Men det var skönt att jag kunde lösa det så fort och det gav en liten extra boost. Vi löser det mesta även när det går snett. Hade det hänt för två år sedan hade jag nästan åkt hem haha

Har ni varit med om att det har hänt något oväntat på scenen som har fått er ur balans?
Marcus: Förra gången, när strängen gick av hade jag sådan extrem tur att vi spelade precis innan High on Fire och Matt Pikes gitarrtekniker var där precis när det hände och väntade på att vi skulle bli klara. Så han tog tag i gitarren och fixade strängen på nolltid. Så jag försökte att kanalisera den energi som han hade och försökte göra det lika bra. Annars har vi inte haft så många missöden.

När ni värmer upp inför en spelning, har ni någon specifik låt som ni lirar då för att komma igång?
Kasper: Oftast försöker vi testa vårt egna material för att se hur det känns. Det är många låtar där flera sjunger stämmor tillsammans och då kan det vara skönt att testa sådant. Sedan är ju soundcheck mest för att se om hörningen känns bra och att teknikern får känna om ljudet ut känns bra. Det brukar inte vara så mycket krusiduller.

Om ni får nämna en skiva från någon annan artist som definierar det som ni gärna skulle vilja bli, vilken skulle det vara?
Marcus: Jag brukar säga Selling England by the Pound av Genesis. Men samtidigt saknar den de hårdrockselement som jag gärna vill behålla.
Kasper: Det är en jävligt bra skiva så det kan jag lätt ställa mig bakom. Det finns hur mycket bra musik som helst men sedan vill man ju inte låta exakt som någon annan.

Några sista ord som ni skulle vilja säga till era svenska fans?
Marcus: Tack för allt!
Kasper: Ja, det är bara att tacka för att det finns folk som vill lyssna på oss.

Stort tack för samtalet, grabbar! Lycka till med skivan och nu närmast med spelningen på Cirkus!

SKRIBENT: Fredrik Brolin
INTERVJU: Marcus Petersson och Kasper Eriksson (Hällas)
AKTUELL MED: Nya albumet Isle of Wisdom
SKIVBOLAG: Napalm Records
RELEASEDATUM: 2022-04-08

| HEMSIDA | FACEBOOK | INSTAGRAM | SPOTIFY |

Relaterade artiklar