
In Flames bjöd på en rejäl försening, snygg show, bra setlist, premiär av ny låt, men känslan efter var att det saknades det där lilla extra.
Förväntningar inför IN FLAMES konsert på Sweden Rock var som alltid otroligt höga. När det vankas konsert för en av grundarna av Gothenburg Sound på festivalens största scen som headliner så förväntar man sig något utöver det vanliga. Men med den taskiga starten av att spelningen började 25 minuter senare så kändes det som att bandet i sin helhet att svårt att ta sig förbi den uppförsbacken och framför allt när det dröjde väldigt länge innan bandet berättade skälet till denna och att det mest skämtades bort.
Med tanke på förseningen så var otroligt många frusna människor ute i publiken som behövde ånga upp sin energi och det var märkbart att det tog längre tid att få igång, detta till trots att Anders försökte så gått han kunde, men någonstans runt publikfrieri-låten Cloud Connected, alltid en av min live-favoriter, då började olika initiativ tas runt om den främre åskådarmassan.
Men om man bortser från den här fadäsen så är och förblir IN FLAMES är väloljad maskin och det var många saker att tycka om. Ta setlisten som ett exempel. En otroligt välkomponerad sådan måste jag säga, och då framför allt mellandelen där de går igenom katalogen från 90-talet med låtar som Behind Space, Graveland och The Hive som verkligen måste ha gjort alla de gamla trogna Jesterheads att höja på ögonbrynen.
Kvällen bjöd på en premiär av den nya låten State Of Slow Decay som kommer på den kommande plattan, sådant sätts direkt på pluskontot. Energin ökade successivt under kvällen och emot slutet var nog de allra flesta i publiken rejält varma. Och framför allt när några andra av mina favoriter spelades Deliver Us och Mirror’s Truth.
Setet avslutades med Take This Life, och när sista tonerna klingade ut så borde jag gått därifrån riktigt nöjd. Nöjd var jag absolut, men jag måste erkänna att jag gick därifrån med en känsla av att något saknades. Anders röst var verkligen i toppform, men hans vanliga set att uppvigla publiken till ett rejält stök under mellansnacket nåddes inte riktigt fram. Jag hade även förväntat mig ännu mer bomber och granater, alla höga eld-flammor var både värmande och snygga, men jag vill också ha rejäla explosioner för att få allt riktigt perfekt.
SKRIBENT: Jonas Lööw (jonas.loow@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Anna Lenasdotter (anna.lenasdotter@rockbladet.se)
KONSERT: IN FLAMES
ARENA: Festival Stage, Sweden Rock Festival 2022
DATUM: 2022-06-10
BÄST: Cloud Connected och Mirror’s Truth
SÄMST: Att behöva stå och frysa i 25 minuter på grund av förseningen