Meshuggah – Ett otvivelaktigt imperium

Meshuggah har alltid haft banbrytande musik, något som andra band hela tiden strävar efter eftersom musiken ignorerar det traditionella takterna och rytmerna. Sedan 1987 har bandet varit otroligt märkbara influenser till många band inom denna genre, allt börjar med rytmer och strukturer för att sedan backas upp av betydelsefull lyrik. Haake står för nästan alla texter, Mårten har bidragit med tre fullständiga texter till “ObZen” som högst och några till “Koloss”. Allt handlar om känslan som helheten skapar, texterna skapas som en konsekvens mer för bandet.

Tidigt under kvällen for vi höra ”Rational Gaze”, en av mina absoluta favoritlåtar eftersom betydelsen bakom texten resonerar med mina subjektiva tendenser till att överanalysera hypotetiskta scenarion. Att kunna se saker kräver att periferin ignoreras och fokuseras på det som är relevant för det större syftet. Att kunna se saker mer tydligt, kräver medvetenhet och att en del av perceptionen begränsas för att fungera optimalt. Att förminska periferin för att se tydligare kan ha minst tre olika betydelser och Meshuggah gör det med stor övertygelse denna kväll. Kunskap kräver tid och högre kognitiva aspekter som inte går att betvivla. Sanningen kommer alltid bestå av rationalitet och motsatsen av det i en funktionell kombination. Låten handlar om att kunna leta efter något som förmodligen inte finns, emotionell och kognitiv totalitarism när allt allt känns onåbart. “Pravus” från “obZen” sätter sina spår med den intensiva ljussättningen och Jens enorma kapacitet. Att födas in i idealiserade omständigheter kan ha förödande moraliska konsekvenser för mänskligheten och den latinska titeln står för just den referensen. Förvåningen är total när Jens pratar med publiken två gånger under spelningen, det händer extremt sällan rent generellt.

Några låtar från senare albumen spelas under kvällen och den givna singeln ”Abysmal Eye”. ”Born in Dissonance”, som handlar om olika metoder för att framkalla extrem rädsla. Inom kontexten för en tidslös rädsla som ständigt jagar mänskligheten, på olika sätt i kombination med konsekvenser av psykologiska impulser. Psykologiska affekter som framkallas av hypotetiska mentala scenarion eller genuina emotionella affekter som en konsekvens av att direkt exponeras för ett fysiskt stimuli. Det kommer alltid att finnas några nya favoriter att upptäcka live, men hjärtat kommer ändå slå hårdast för de äldre låtarna.

Jens förstör totalt majoritetens förhoppningar denna kväll under årets upplaga av festivalen. Att Jens tar sig tiden att presentera låten gör upplevelsen så mycket bättre, intensivare och kombinationen är nästan oslagbar. Bandet vågar bryta mot alls förväntningar med att avsluta kvällen med ”Future Bleed Machine” och helt utelämna den annars givna ”Bleed”. Det säger allt om hur bandet evaluerar helheten som levereras på scen, alla har som roll att leverera och utför den med en ren perfektion. En av årets bästa spelningar under Gefle Metal 2022 utan tvekan.

 

SKRIBENT: Joanna Hemmingsson (joanna.hemmingsson@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Frida och Basse Hellgren (basse.hellgren@rockbladet.se)
KONSERT Meshuggah
ARENA
: Goat Stage, Gefle Metal Festival 2022 / Gävle
DATUM: 2022-07-16

Joanna Hemmingsson

Reporter, Redaktör at Rockbladet.se
Redigerar och publicerar artiklar. Skriver recensioner, artiklar, reportage, intervjuer. Fotograferar konserter, intervjuer och bandporträtt.

Relaterade artiklar