Varken jag eller min fru hade hört talas om Johan Airijoki när hon fick ett fotouppdrag på Gällivare-sonens gig på Slaktkyrkan 2018. Golvningen var total och hon var helt lyrisk efteråt. Själv föll jag nästan lika pladask när jag såg honom för första gången på STHLM Americana året efter. Sedan har Johans och mina vägar inte korsats förrän ikväll trots att spelningarna i Stockholm med omnejd blivit allt fler sedan han flyttade till Södermalm. Så suget och förväntningarna var stora.
Giget på Studion i Kulturhuset är slutsålt och det är sådär härligt fredagsbubbligt när en sprudlande huvudperson kommer in på scenen och high fivar med publiken. Att inleda med fantastiska Tomtebloss är genialt och fanns det eventuella tveksamheter i lokalen så är de helt bortspolade nu.
Bandet med världens bästa namn, Malmfältens Rockklubb, är inte med på vare sig det senaste albumet Gitarrer och blåjeans eller turnén. Istället är det Johan Håkansson på trummor, Anders Grahn på bas och Gunnar Frick på gitarr, dragspel och orgel som backar upp med den äran. Det låter tyngre med mer dist och skit under naglarna än Malmfältens luftigare ljudbild men visst kan jag sakna Nikolai Äystö’s målande klarinett.
Under hela kvällen rullar en svartvit film på backdropen med olika miljöer från Gällivare-trakten vilket sätter en perfekt visuell inramning till den karga gruvrocken. När sedan snön börja falla utanför Kulturhusets fönster blir Norrbotten-stämningen än mer påtaglig. Det mörka vemodet vilar ofta tungt över låtarna men rätt som det är kommer en uppslupen sak som Janne Cowboy vilken handlar om Airijokis egna flytt till storstaden. Är det bara jag som får Köppäbävisan i huvudet när jag hör den? Det är något med kompet och versmelodin…
Rockposerna är relativt lågmälda under kvällen men i Tyst Gråt bjuds det i alla fall på dans av den bandana- och Countryskjorte-klädde singer/songwritern. Johan verkar genuint glad, stolt och tacksam över att få spela för lapp på luckan i huvudstaden när han enligt egen utsago mest varit van vid gig på afterskis och Flugfiskedagarna. Mellansnacket är underhållande där vi också får veta att Buggföreningen i Gällivare gett grönt ljus till Följ Med Ut; “En buggis!“.
Johan Airijoki verkar i samma fina berättartradition som de stora ikonerna Lundell, Plura och Winnerbäck men är både mer indie, blues och såklart – glesbygd. Likt David Ritschard (inga jämförelser i övrigt) har han plogat upp sin helt egna väg med ett säreget uttryck och unicitet.
SKRIBENT: Fredrik Blid (fredrik.blid@rockbladet.se)
FOTOGRAF: Catarina Olausson (evacatarina@icloud.com)
KONSERT: Johan Airijoki
ARENA: Studion, Kulturhuset / Stockholm
DATUM: 2023-02-10
BÄSTA LÅTEN: Tomtebloss och Gitarrer och blåjeans
BÄSTA MINNET: Airijokis enorma spelglädje.
SÄMST: Att vi inte får någon låt från förra plattan Får jag vara din kille
LÅTLISTA
Tomtebloss
Äpplet
Gangsterkung
Vissa saker måste brännas
Följ med ut
Janne Cowboy
Jag fick ett munspel
Lyssna på Bruce
Gitarrer och blåjeans
Ring Mats
Tyst gråt
Sova med änglar
EXTRANUMMER:
Hem igen
Rötter
Kvinna i en malmtruck
Allting kommer att bli bra
- Rockbladet listar Musikåret 2024 - 2025-01-03
- Riffdyrkande när Truckfighters Fuzz Festival firade 5 upplagor - 2024-12-02
- FUZZPROFILEN: Inför Fuzz Festival #5 med Truckfighters - 2024-11-19