
Hypocrisy är på turné i Skandinavium och släpper snare re-issues av de fyra första plattorna. Jag ringde upp Peter Tägtgren för ett snack om vad som är på gång.
Lite turné med Hypocrisy på G!
Ja, jag tror det.
Det är väl första svängen i Sverige nu efter uppehåll och ända sen ni körde med Amon Amarth?
Ja, det är det nog fan, det har du nog rätt i! Vi har haft fullt ös i resten av världen ändå. Vi har varit Sydamerika, vi var i USA, vi har varit i Europa så… ja, vi har kört vårt race redan. Vi avslutar här så att säga.
Jag såg att ni headlinade en av dagarna på Summer Breeze (Tyskland 2022), hur kändes det?
Ja, det kändes bra. Det funkade fint som fan, men det var lite kaos då varan ljuskille tyvärr inte kunde hoppa in, så vi fick någon annan filur. Och vi bara “Det ska vara mycket rök!!!”. Ja det tog han bokstavligen så att man såg knappt någonting alltså. Det var så jävla dumt så det finns inte. Haha.
Man vill ju ha mycket eld, men mycket rök. Lützendimman – han tänkte på den!?
Ja, det var en Londondimma, men alltså man såg knappt oss. Jag fattar inte hur man tänker, men så kan det vara.
Men är ni har ju lite reissues på gång av de 4 första plattorna också, kommer det att påverka setlistan någonting?
Vi kommer definitivt köra från alla 13 skivor. Minst en låt från varje, det är våran policy så att säga. Det blir lite svårt sen om vi kommer upp i 20 skivor. Ja, det beror på vilken låt man spelar, men till exempel Final Chapter som är 5,5 minuter lång, så om vi packar in 20 sådana låtar så kommer vi upp i 2,5 – 3 timmar ju, men vi försöker så gott vi kan.
När man gör en sån här Reissue och går igenom materialet igen. får du nya favoriter från de 4 första plattorna då och börjar tänka på att trixa om i setlistan?
Jo precis det det! Det blir ju lite så att man bara “Oj jävlar – den där låten!”. På den förra turnén, så grävde vi fram lite gamla grejer faktiskt som vi kommer att inkludera på den här vändans setlista för att det är lite grejer som vi glömde av “Varför körde vi Inte det här för?”. Förut så körde man alltid vissa låtar från vissa skivor, men nu har vi kokat om lite grann där, men vissa grejer måste vi köra till exempel som Eraser eller Roswell. Spelar vi inte dem då får vi springa därifrån.
Skulle du säga att det är någon av de två låtarna som är eran Smoke on the Water?
Ja enligt alla playlists och skit så verkar det som det. Men det det finns lite andra löst flummiga saker som till exempel Slippin’ Away som var egentligen enligt mig menad att gå till första Pain-skivan från Abducted. De 2 sista låtarna på den är lite mer Depeche Mode-aktiga. Kollar man lite på Spotify-listan så ligger den bland de 10 mest lyssnade låtarna, men den kommer vi inte att köra det kan jag säga på en gång.
De här reissue av 4 första plattorna. Det stod att det hade gjorts lite “careful touch ups” är det förpackningarna bara eller mastering eller mixning eller vad är det egentligen som har fått lite fix?
Båda delarna faktiskt. Hur det paketeras så har vi letat reda på lite fler foton och lagt in från de tiderna och de linauparna vi hade och snyggat till lite grann här och där. Sen på remasteringen så måste de ju remastra för vinylen så då gör de ju lite annorlunda. De lägger till exempel basen i mono upp till en viss Hertz. Vissa skivor går det inte att göra någonting åt, typ som Fourth Dimension den låter ju som den gör. Vi försökte, men det… ja, det är väl lite bättre kanske.
OK, men man har inte gått in och gjort några andra pålägg eller nåt sånt?.
Nej, nej, nej, utan det är 2 kanaler du har att jobba med som mixar så att det har inte varit någon remixning eller någonting. Jag tycker att om man är fan till ett band till exempel Slayer och skulle de re-releasa Raining Blood och det låter som 2023, då är det inte lika känsla med det tycker jag. Respekt för hur det lät då vill jag behålla på något sätt.
Men det är väl lite så de flesta vill ha det. Det är just den här råa grejen från början. Man ser ju hela utvecklingen hur Hypocrisy tar steg för steg. Men om du tar av dig Respekt-För-Hur-Det-Var-Då-Hatten, finns det några detaljer som du skulle vilja ändra på eller gjort annorlunda?
Nej nej, men alltså det man skulle kanske ha gjort var att använt kompressorer på på vissa grejer på Osculum Obscenum och kanske haft lite reverb eller eko på sången – det är helt snustorrt allting där! Den har ju en speciell lyssning och har en jävla attityd. Det låter ju argt som fan! Ena stunden är sången här borta och helt plötsligt kommer det in your face bara för att jag hade inga kompressorer så vi kunde inte hålla allting limiterat. Man fick sitta själv med med regeln upp och ner och komma ihåg var det blev starkt och så vidare. Sen är det ju dropouts för att master-tejperna var kassa – det var hillbilly på den tiden.
Ja, men det är ju det som är fränt för någonstans måste man väl börja också.
Ja, det har ju sin charm. Alltså, om du lyssnar på första Bathory-skivorna eller Venom eller whatever – det är inte perfekt. Det det ska vara som det är och man ska inte in och pilla någonting i den där skiten, utan det var hur vi tänkte då och så är det bara. Det var det ju katastrof då. Vi kunde ju inte göra så mycket åt det för att den studion vi använde… han hade tagit ut allting på festivaler. Alltså alla effekter och grejer och sånt där så att det fanns ingenting i studion. Det fanns rullbandaren och mixerbordet så det var bara att köra. Så det har sin charm.
Men var det någonting som gick helt åt helvete i början så du fick nästan börja om?
Ofta ofta ofta. Man mixade ju ner på DAT-band på den tiden och ibland så var den här jävla DAT:en när man köpte den helt värdelös alltså. Ibland försvann ljudet och ibland kom det tillbaks mitt i låtar och grejer. När jag inte körde digitalt, alltså när man mixar, då får du ju sitta med reglerna igen och greja. Men du fick ju alltid kontrolllyssna på det och sen göra en kopia över till en annan DAT-bandspelare ifall det skulle hända någonting senare när man rev hela skiten. Så att det var en jävla soppa det där alltså jag är glad att att det har ändrats mycket nu.
Ja, jag såg lite någon dokumentär för länge sen när du fick ju hoppa in första gången och sjunga live. Masse gjorde illa sig i örat så han fick ju lämna turnén och då fick du börja sjunga direkt då och där. Hur ställer man om och hur gick allt det där till?
Ja ja, det var en ren tortyr alltså att hoppa upp i Berlin. Öppna för Cannibal Corpse framför tusentals pers och aldrig stått och spelat och sjungit samtidigt. Alltså jag sjöng ju på demosarna innan vi blev signade på 4… eller 5 låtar tror jag det var och sen sjöng Masse om de låtarna och så skickade vi ut dem igen och så fick vi signa. Så jag hade ju lite hum eftersom jag skrev typ 90 % av texterna på första skivan, men den andra skivan hade jag ju inte skrivit någon text alls till. Så att från en dag och ha en sångare till nästa dag att jag måste hoppa upp, det var ganska brutalt.
Jag vet ju själv att i snabba låtar kan det vara svårt att hitta takten och kan frikoppla om man inte har sjungit och spelat den samtidigt tidigare.
Nej, precis och så känns det jävligt naket att stå på scenen. Plus att jag fick ju elchock från mikrofonen. Det var ju något fel på jordningen samtidigt. Plus att det bara det bara sprutade gitarr i monitorerna så jag hörde inte trummorna. Jaja, jag tror faktiskt jag har det på VHS liggandes – första gigget jag gjorde som sångare och det är inte najs. Jag tror inte det är många band som skulle göra vad vi gjorde, men vi gjorde det i alla fall för vi hade ingen lust att åka hem. Det här var ju i början på turnén som vi hade typ 20 gig kvar på plus att jag vet inte hur många kartonger merch med turnédatum. Så det var ju frågan om att gå bankrutt och lägga ner bandet eller så det var ju bara att kavla upp ärmarna och bara ta tag i skiten.
Ja, om vi går tillbaka till turnén nu och här lite grann då. Nu har ju varit ute och kört innan ni nu är tillbaka i Skandinavien. Har du märkt någon skillnad efter pandemin?
Ja, folk har blivit folkskygga som fan. Men alltså vi har ju haft mycket folk, det är inget snack om saken. Men man märker lite grann att folk fortfarande är lite skeptiska att gå ut och gå runt bland folk. Det där kommer nog att sitta i i många år tror jag. Nu pratar jag inte bara om konsert, men jag tror att folk är lite mera… vad ska man säga… det sitter kvar i skallen som att “Oj nu var jag för nära!” eller “Nu är det för mycket folk!” Sen när musiken börjar så är det fullt jävla ös medvetslös och det har det varit i USA i April. Det var precis när de slutade med att man var tvungen att ha masker. Jag komer ihåg när vi flög över – vi var bland de sista som var tvungna att ha masker på oss när vi flög. Publiken var hungrig som fan kan jag säga.
Det här med artisternas merch-försäljning som lyfts mer och mer på sociala medier där artisterna får betala spelställena mer och mer, hur ser du på det?
Det är ju alltid så att artisterna blir mest knullade i röven – alltid – och sen kommer fansen efter det eftersom du måste lägga på ett pris för att det ska i alla fall generera några några jävla pengar. Det är tyvärr så det är. Det blir mer och mer maffia där också. När jag var ute med Nightwish som var jävligt stora i slutet på tvåtusentalet och de spelar ju stora arenor. De fick ju betala 30 % liksom och deras tröjor kostade 400-500 spänn istället för att de ska kosta 200 spänn max liksom, men det där var det enda sättet att få ihop skiten tyvärr. I slutändan blir det vi som får dåligt rykte och sen är det fansen som får plikta tyvärr.
Nu kanske folk har lärt sig att handla mer direkt av artisten via den här grejen så det kanske blir ett litet lyft, förhoppningsvis.
Vi försöker hålla nere så mycket som möjligt, i alla fall så att det inte märks något mer liksom. På våra hemsidor har vi jävligt mycket merch. Vi har börjat senaste året att ha väldigt mycket grejer där också och där är inga mellanhänder utan det går direkt till bandet! Så kolla in shoppen på hypocrisyband.com!
Vad är det konstigaste stället ni har giggat på?
Undrar om inte vi spelat någonstans ute i Bro 1993… Jag fattade inte varför vi var där tills liksom introt gick igång och vi började på att spela så helt plötsligt bara dök det upp 300-400 personer! Det var lite flummiga grejer på den tiden.
Hypocricy bootlegs, har du funderat på att dunka ut någon typ official bootleg vid något tillfälle när du får tid eller ork?
Nej, jag har inte tänkt så mycket på det om jag ska vara helt ärlig. Det är alltid kul med lite bootlegs. Det är ju frågan om hur illa det låter. Det är lite det man får sätta isåfall, och nu tänker jag inte på ljudkvaliteten utan mer på hur vi spelar och hur vi låter. Annars är det ganska kul alltså. För mig spelar det ingen roll. Alltså man får ju acceptera den tiden för vad det var och att man gjorde sitt bästa och sen om det låter skit… ja så var det då.
Nu är det snart 2 år sedan Hypocrisy kom med senaste och då var det ju 7 år sedan plattan innan – nästan 9 år sedan. Får vi vänta 5 år till då på nästa Hypocrisy, eller finns det någonting som ligger gror i tankarna?
Nej det det har börjat bubbla lite i skallen faktiskt, men just nu så håller jag på och färdigställer nästa Pain-skiva så att det bör ju komma någon singel i juli eller någonting sånt där tror jag. Men det det är det första jag måste fixa. Efter det kommer jag nog att hoppa på Hypocrisy om jag är nog inspirerad. Det handlar om att vara inspirerad.
Sist vi snackade så sa du att det du kollade på mest var sitcoms, för du orkar inte med annat just då. Hur ser det ut nuförtiden?
Nej, mest sitcoms. Jag orkar bara inte se all kaos i världen utan jag försöker ju leva i min egen lilla bubbla som jag alltid har gjort och sen försöker jag bara inspirera mig själv. Det är också mycket mycket podcasts på Youtube och så vidare om vissa ämnen som jag tycker är ganska intressanta och som inspirerar mig när det gäller för Hypocrisy. Till exempel med lite Black ops och hur de försöker och göra dig tam och styra dig, lite sådana grejer. Det tycker jag är ganska intressant att kolla på hur de hur de försöker hela tiden.
Men när kommer nya Pain-plattan att släppas ungefär tror du?
Skivan i sig själv tror jag nog blir i början av nästa år. Men jag tror att det kommer nog bli ganska många singlar före det med videosar. Sen ska vi väl snart annonsera en Europaturné som vi kommer att köra andra halvan av det här året.
Ja, du verkar ju ha lite mer energi nu!
Det är väl mer att man är mer motiverad alltså. Jag tyckte det var ganska skönt att ta ett break under covid för min del. Jag kände att jag behöver behövde ladda om batterierna. Jag är fortfarande jävligt slö i start och så där. Jag menar att jag hållit på i 30 år och spotta ur mig 200-300 låtar. Så det gäller ju bara att hitta någonting nytt för sig själv som inspirerar en att skriva. Det är ju alltid så att det kanske inte låter som att det är något nytt för någon annan, men hur man gör låtarna och vilka toner man sätter till och så vidare – det är ju samma sak. Med Hypocrisy måste det kännas fräscht för sig själv.
Men kan du känna att du är din egen fiende om du hittar på ett bra riff, men du tänker att “Nej, det här måste vara lite bättre ändå…”, att du kanske att du bromsar dig själv och lägger åt sidan bara för att?
Ja, alltså, jag är min min värsta fiende. På grund av att man känner ju att det är inte bra nog jämt både med texter och och med musik och melodier grej som man sitter ju och petar i det där. Plus man har ADHD så då kan man ju sitta och peta lite extra i flera år om man hamnar i den där bubblan. Ja, jag vet inte… alltså det går lättare att skapa, men det är svårare att hitta det man ska skapa. När jag kommit på det då går det fort som fan, men det är ju så där att komma på och jag skriver ju all musik i mitt huvud först. Det har jag alltid gjort, så jag måste komma på en låt först i huvudet och sen går jag till datorn och sätter mig och spelar in där om det.
Du samlar inte melodierna på telefonen när de dyker upp?
Nej, utan de där grejerna de försvinner aldrig i huvudet. De kan försvinna ett tag, men de kommer alltid tillbaka. Det är likadant med att du måste betala skatt.
Vad säger vi till de som ska se eller funderar på att se Hypocrisy på denna turné-vändan?
Vi kommer att ge järnet och det blir i alla fall minst 90 minuter, kanske 100 minuter gig!
Lysande! Tack för ett kul snack. Ha det riktigt gott!
Ja! Ha det bra! Tack, hej!
SKRIBENT: Tony Asplund (tony.asplund@rockbladet.se)
INTERVJU: Peter Tägtgren (Hypocrisy, Pain)
AKTUELL MED: På turné med Hypocrisy, Re-Issue av fyra första Hypocrisy-albumen, nytt med Pain på G.
- Skivpanelen listar nu albumen från OKTOBER 2023 - 2023-11-21
- The Dead Daisies var på topphumör på Valand - 2023-11-18
- Skivpanelen listar nu albumen från SEPTEMBER 2023 - 2023-10-12