Liverecension: Johnossi – Umeå

Rockbladet.se var på plats i Umeå för vad som skulle ha varit Johnossis turnéavslutning (vissa datum har dock skjutits upp pga tidigare sjukdom) och det var en laddad duo som mötte publiken.

Annons 

 

Annons 

 

Annons 

 

Johnossi är med sin energiska indierock som gjorda för klubbspelningar, där intimiteten och det minimalistiska utgör precis rätt miljö för att både förstärka låtarnas budskap och för åskådarna ska kunna svepas med i musiken. Sedan John Engelberts medverkan i TV4:s “Så mycket bättre” har publiken vidgats och det Johnossi som tidigare var ett stort namn i mer alternativa kretsar har nu blivit ett namn på mångas läppar och varenda stopp på vårens turné har varit helt slutsålt. Frågan är om den nytillkomna publiken dock dykt ner något större i låtkatalogen eller mest tillkommit av bara farten. Under denna konsert blir känslan det sistnämnda.

Kvällen startar stämningsfullt med “Mavericks” som kanske inte är en bombastisk och slagkraftig inledning men ändock mycket snygg. Scenbelysningen är nedtonad och Engelbert kliver fram ur skuggorna och tar med pondus ton, sätter stämningen. Två låtar senare börjar musiken pulsera på ett helt annat sätt i rummet då tempot stegras och även publiken börjar vakna till liv och gorma med i rockiga “Air Is Free“. Det svänger på lika bra och publiken diggar i efterföljande “Give Me The Knife” och även John börjar bli mer och mer varm i kläderna och interagerar väl med publiken ifrån scenen.

Mellansnacket är vad det är, Engelbert är ingen stor talare och ger inte direkt intryck av att ha någon röd tråd i sina utsagor, utan går mer på känsla. Han säger exempelvis att han har “mycket att säga om Umeå” men säger sedan ironiskt nog ingenting om det istället. Inför framförandet av Måns Zelmerlöws Heroes” skämtar Engelbert om att han nu ska framföra en låt av någon som han tror många tycker ser bra ut. Tolkningen i sig gör sig helt ok i liveformatet och publiken sjunger med i Zelmerlöws allsångsvänliga refräng. Det blir dock genast bättre drag i hitten “Dead End” strax efter.

Det ska dock sägas att det är bandet själva som står för energin och publiken är under långa lopp betydligt mer reserverade. Känslan av att många köpt inträdesbiljett av bara farten, ridandes på “Så mycket bättre”-vågen förstärks. Johnossi sköter sig på scenen och gör det de ska, även om det går lite på ren rutin, avsaknaden av exalterad publik tycks påverka något. Det som kunde blivit en av kvällens absoluta höjdpunkter, kioskvältaren “Whats The Point” blir något av en personlig besvikelse då John plötsligt tappar rösten och tvingas överlåta till publiken att sjunga ut det mesta av texten. Shit happens.

Inför extranumren tycks dock allt klaffa. Publiken har äntligen hajat till ordentligt och gasar på och John själv har fått tillbaka rösten efter en kortare paus. “Into The Wild” avverkas effektivt, den kanske mest uppmärksammade “Så mycket bättre”-tolkningen “Anxious Angel” låter precis så finstämd som man önskat och intensiva “Roscoe” kulminerar i att Engelbert drar sönder strängarna på sin gitarr till publikens jubel. Samma publik chockas lika snabbt när John med hastiga rörelser plötsligt hänger samma strängar runt halsen på den biträdande gitarristen bredvid, som spelar med i charaden. Detta drag kan tyckas brutalt men det går ändå hand i hand med den oberäkneliga scenpersonlighet som Engelbert faktiskt är. Kvällen är komplett. En kväll med vissa dalar, men ännu större toppar, i rock n rollens anda.

TEXT: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
MOBILFOTO: Josefin Tiderman
KONSERT: Johnossi
PLATS: Väven, Umeå
DATUM: 2023-04-01
BÄST: “Roscoe”.
SÄMST: Tyvärr en något sömnig publik.

Relaterade artiklar