Mars bjöd även den på en del intressanta släpp där vi avhandlar ännu ett parodiband i och med Nanowar of Steel, metalcorarna August Burns Red, powermetalarna Kamelot, black deathcorarna Ov Sulfur och babymetalarna Babymetal. Ov sulfur ligger klart i topp i mars månads panel.
Title1 | Data1 | |
---|---|---|
OV SULFUR | ||
Album: | The Burden Ov Faith | |
Skivbolag: | Century Media Records | |
Releasedatum: | 2023-03-24 | |
LÄNKAR: | | FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE | | |
SNITTBETYG: | 7,5 / 10 | |
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
Här händer det grejer och vi blir verkligen serverade black metalcore på silverfat. Det bärs det fram stora melodier med både clean och growls kantat med kompetenta utövningar på instrumenten på en bädd av symfoniska inslag i en superfet mix. Något som dock stör mig lite är kryddningen av högpitchade growlskriken som känns lite felplacerade. Att man dessutom inte använt en råvara som Howard Jones (Light The Torch, ex Killswitch Engage) ordentligt på hans gästspel är obegripligt. Death ov Circumstance är tveklöst bästa låten på menyn och Earthen om sångarens brorson som cancern tog berör ordentligt. En trevlig måltid helt klart, men Ov Sulfur får fixa lite ordning på recepten och sin använding av sina råvaror inför nästa avsmakning! | Oj oj oj. Att en debut kan få dig att känna dig helt mörbultad kan knappast leda till något annat än goda betyg. Deathcore av detta slag har blivit tämligen hett senaste åren tack vare framgången hos inte minst Lorna Shore. Ov Sulfur är inte långt därifrån och spänner musklerna ordentligt här på sitt debutalbum och presenterar både dramatiska tongångar och skräckinjagande avgrundsvrål på ett förträffligt sätt. Som allra bäst låter det i ”Death Ov Circumstance”. | |
Title1 | Data1 | |
---|---|---|
BABYMETAL | ||
Album: | THE OTHER ONE | |
Skivbolag: | Cooking Vinyl | |
Releasedatum: | 2023-03-24 | |
LÄNKAR: | | FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE | | |
SNITTBETYG: | 5,5 / 10 | |
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
J-pop med metal känns fortfarande lite melodifestival, men nu med en något mognare ton. Dock har de ännu inte hittat helt rätt i sina kompositioner då de oftast växlar mellan sina genres från intro och vers i deras refränger vilket känns något konfunderande. Det finns dock en del ok låtar där det funkar rätt hyfsat i den djentiga Mirror Mirror, i den riviga Maya, i den staccato-vers-drivna Believing med ett skönt riff, och även fast gitarrsolona i Metalizm består en del av klassiska sweeps har de i övrigt en skön orientalisk ton som höjer pulsen något. Det känns också som att det är J-pop mixen som allt som oftast har överhanden när det borde vara metal:en som borde åka i framsätet och inte i baksätet vilket är lite synd, fast det kanske är det som funkar i Japan. Allt detta till trots är det en intressant cross-over som kommer förädlas framöver. | Det här japanska fenomenet, som kombinerar j-pop med metal, är en vattendelare. Sättet att artikulera sången på och det visuella uttrycket snor lätt fokus från själva musiken och försöker man hålla flera tankar i huvudet samtidigt kan man både förstå de som älskar och hatar detta unika sound. Själv ställer jag mig någonstans i mitten och konstaterar att när man bara lyssnar och inte förblindas av bandets färgstarka framträdanden, så finns här ändå en känsla för hits och förmågan att fånga lyssnaren. Ett album som både behöver och också är värt flera lyssningar. | |
Title1 | Data1 | |
---|---|---|
KAMELOT | ||
Album: | The Awakening | |
Skivbolag: | Napalm Records | |
Releasedatum: | 2023-03-17 | |
LÄNKAR: | | FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE | | |
SNITTBETYG: | 5,5 / 10 | |
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
På nya plattan är det ännu en dag på jobbet för Kamelot. Allt känns mest som låtrester eller utspädd power-metal utan större nyanser där det händer för lite och det mesta följer den utnötta mallen. Visst finns ett par lugnare låtar som alltid, men även dessa passerar utan större avtryck. Dock glänser det till lite i Opus of the Night (Ghost Requiem) och kanske New Babylon som innehåller lite growling som bryter av något. Kanske sinar det lite i källan i Kamelot, kanske är det lite för trevligt på slottet, kanske de behöver lite mer skav? | Kamelot & August Burns Red har lite samma problem i månadens panel. Nämligen att bristen på dynamik leder till att albumet som helhet blir ganska blekt, även om det fortfarande finns bra låtar. Flera av dessa symfoniska powerhantverk är ljuvliga att lyssna på, som exempelvis pampiga ”Opus of the night” och mer melodiösa ”One More Flag In The Ground”, men när man matas med flera olika varianter av samma låt om och om igen blir man i slutändan oerhört mätt på förutsägbarheten. | |
Title1 | Data1 | |
---|---|---|
AUGUST BURNS RED | ||
Album: | Death Below | |
Skivbolag: | SharpTone Records | |
Releasedatum: | 2023-03-24 | |
LÄNKAR: | | FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE | | |
SNITTBETYG: | 6,0 / 10 | |
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
Det är lite konstigt att metalcore-veteranerna i August Burns Red får sina verser att gå mestadels för full fart så de låter nästan likadant hela tiden och att det är de lugnare eller mid-tempo partierna som ger den största behållningen. De öser på så de tappar lite av identitet i materialet och den röda tråden går helt förlorad. Trots det hörs alla timmar och arbete som lagts på gitarrerna i ljud och komposition då de är sylvassa, precisa och i det närmaste perfekta. Bästa låtarna på skivan: The Cleansing, Tightrope, Fool's Gold In The Bear Ship, Dark Divide, samt Reckoning. | Metalcore enligt alla mallar. August Burns Red är aggressiva och förmedlar sitt material med inlevelse och passion. Redan från inledande ”The Cleansing” så börjar det rycka i headbangar-musklerna så huvudet vajar i takt till musiken. Sedan pågår det så, egentligen ganska oavbrutet rakt igenom. Jag saknar variation och dynamik och kommer på mig själv med att kontrollera att spelaren faktiskt bytt låt. Som helhet blir detta album ganska långtråkigt, även om det på ett mer separat plan finns några guldkorn och trots att vi har att göra med kompetenta musiker. | |
Title1 | Data1 | |
---|---|---|
NANOWAR OF STEEL | ||
Album: | Dislike to False Metal | |
Skivbolag: | Napalm Records | |
Releasedatum: | 2023-03-10 | |
LÄNKAR: | | FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE | | |
SNITTBETYG: | 5,5 / 10 | |
Ninja Column 1 | Ninja Column 2 | |
---|---|---|
Tony Asplund | André Millom | |
Förra månaden Steel Panther och nu Nanowar of Steel... glimten-i-ögat-metal-season eller? Nanowar of Steel lyckas hursomhelst att få en att dra på smilbanden då och då. Till exempel i Sober som är en känga till Alestorms Drink får vi höra att nyktra pirater är bättre. På skivans starkaste spår Pasadena 1994, som låter mer Sabaton änd Sabaton själva och till och med har Joakim Brodén på gästsång, avhandlas Italiens förlust i vm-finalen just 1994 likt ett krig på bästa Sabaton-manér. Skivavslutande eposet med inslag av parodi på Queens Bohemian Rapsody hedras medicinen Imodium som "will close the sacred cave" - lite osmakligt kanske, men lite roligt också. I övrigt inte så mycket minnesvärt, bara mest lite småroligt. | Månadens humorinslag. Ni vet, sån där medryckande rock fylld av klyschor som får en att dra på mungiporna, men som kanske inte är överdrivet starkt rent musikaliskt. Om ett gravt berusat Alestorm skulle få barn med Smurfarna så får vi detta resultat. ”Disco Metal” och ”Sober” är bara några få exempel där en charmerande galenskap når nya höjder och där käck humor dansar tango i dina öron. Albumet har även snygga gästspel av både Eleine och Jocke från Sabaton. Det är roligt för stunden och det räcker en bit. | |
- Ett stabilt ACCEPT och ett energiskt SISTER SIN på VALHALL I SKÖVDE - 2024-12-07
- The Rising Four på SURR ARENA i Göteborg - 2024-11-29
- Tungt och ösigt med Black Stone Cherry - 2024-06-14