Smash Into Pieces: Vi vill alltid skapa nya världar

Smash Into Pieces har efter sin succé i årets Melodifestival fått fullt schema året ut, och närmast väntar Sweden Rock Festival, Rix FM Festival och under hösten en större turné i eget namn. Rockbladet mötte Benjamin Jennebo, gitarr, för att ta tempen på bandet.

Six Feet Under” kom med sin tredjeplats i Melodifestivalen 2023 längre än vad något annat rockbidrag tidigare gjort i festivalens historia och har sedan dess sålt platina, legat på “Svensktoppen” och streamats 13 miljoner gånger på Spotify. Inom ett år säger sig Benjamin Jennebo vara säker på att låten passerar bandets tidigare rekord på 30 miljoner streams. Under en period var dock “Six Feet Under” påväg att bara bli ett albumspår och att Smash skulle ställa upp i Mellon var från början inte en självklarhet.

– Vi var väldigt tydliga med SVT att vårt framträdande skulle vara en “Smash-produktion”. Vi gjorde vår grej rakt av och eftersom vi dessutom var det enda rockbandet så tävlade vi inte mot någon. Vår medverkan handlade snarare om “vill folket ha rock eller inte?”. Det är klart det fanns en oro för att man skulle bli stämplade på ett visst sätt och att förlora respekten hos den svenska rockpubliken. Men till vår förvåning blev det ju snarare tvärtom. Nu får vi både spelas på Mix Megapol, Rix FM och vara med på Sweden Rock, säger Benjamin.

Smash Into Pieces har under sina femton år som band släppt sju album och ett åttonde är på gång. Under resans gång har bandet utvecklats både vad gäller soundet och det visuella uttrycket, som främst symboliseras av den trummande superhjältefiguren The Apocalypse DJ, som sedan Mellon blivit en stor favorit hos barnpubliken. Benjamin påpekar att alla i bandet är gamers och superhjältenördar, vilket gjorde att det tv-spelsliknande temat runt Smash till något helt naturligt. Men vad blir egentligen nästa steg i den visuella värld som omger bandet?

– Vi är ju ett väldigt tekniskt band, då menar jag inte spelmässigt utan jag menar hur vi har format våra turnéer och skapat Apocen. Vi kommer vara kvar i den världen samtidigt som vi ständigt experimenterar. På våra två senaste plattor var det rätt lite gitarrer medans det var mer organiskt och köttigt på Mellon, vilket det även kommer bli framöver, med stora refränger och med ett arenatänk. Vi har några riktigt häftiga spelningar under året, som då Sweden Rock dit vi inte ens blivit inbjudna tidigare och Download Festival dagen efter. Sen är det alltid speciellt att spela hemma i Örebro också, särskilt nu när man ofta blir igenkänd på stan.

Trots det mycket intensiva schemat är även ett nytt album på gång och planen är att det ska släppas i september. Historiskt sett har bandets skivsläpp legat tätt inpå varandra, det är dock inte något som “måste” ske utan enligt Benjamin handlar det kort och gott om att det ständigt skapas ny musik.

– Jag har alltid varit en sån som skriver det jag känner, och jag känner nog ganska mycket. Jag tror alla har ett behov av att fly verkligheten ibland och medans andra kanske gör det genom att festa eller att se en film så gör jag det genom att gå in i en bubbla och skapa musik. Då blir det låt efter låt. Det finns även perioder då det tar stopp. Säg att du går igenom något jobbigt i livet, som ett kraschat förhållande eller en anhörigs död, då är du tom. Och är du för glad då är du å andra sidan lycklig och har inget behov av att uttrycka dig, säger Benjamin innan han fortsätter.

– För att låtskrivandet ska fortgå så går jag tillbaka och lånar retroaktivt känslor som jag bär på. Under själva skapandet är man nästan hög, sen när det väl är klart faller man ner i något slags mörker och därifrån får man börja klättra upp igen.

Det låter som en smärtsam process?

– Det är det! Men samtidigt är det intressant, säger Benjamin och skrattar till lite i vad som känns som ett försök att lätta upp stämningen.

Förutom listframgångarna och alla kommande spelningar så har Smash Into Pieces även inlett ett tvåårigt samarbete med Pizza Hut, där tanken är att “rocka till varumärket” lite som Benjamin beskriver det.

– Det här är också en följd av framgångarna efter Mello. Får man såhär stor spridning med ett varumärke som folk vill associeras med så blir det lätt att skapa samarbeten. Det ska bli kul, vi kommer äta mycket Pizza Hut under våra turnéer och i gengäld kan vi ge deras varumärke lite mer edge.

Det har hänt mycket för Smash Into Pieces under deras femton år. Men hur tänker sig Benjamin att det ser ut om ytterligare femton år?

– Vi är fortfarande lika nyfikna, passionerade och hungriga som idag. Vi kommer ha vunnit Melodifestivalen en gång (skratt). Nej, men vi vill bygga en karriär baserat på folkets val av oss så om 15 år har vi väl släppt sju eller tio plattor till och har byggt upp det här varumärket ännu mer men har fortfarande ett behov av att bryta ny mark och skapa nya världar. Vi hoppas att alla som är med oss idag är med oss i MINST femton år till.

SKRIBENT: André Millom
INTERVJU: Benjamin Jennebo, Smash Into Pieces
AKTUELL: Spelar på Sweden Rock Festival den 8 juni, därefter en lång turné under resten av året.

Relaterade artiklar