Återuppväcka från de döda är Sunset Strip legenderna Mötley Crue åter på turné. Denna gång gemensam headlinerturné tillsammans med Def Leppard. Till skillnad från magnifika Def Leppard drar de fyra sleezekungarna sitt eget namn i smutsen. Eller i The Dirt om ni så vill. Några kungar är de inte längre. Respekten har de spottat rakt i ansiktena på sina mångåriga fans.
Snälla bespara mig detta spektakel. Vad är detta? Ett par snuskgubbar på scenen som suktar efter tonårsflickorna i publiken! Stelt rörelsemönster och en John 5 (ja han heter så, den nya gitarristen (John Lowery)) som inte riktigt platsar in i bandet. Han är för bra helt enkelt.
Konstanta effekter på storbildsskärmarna under de snabbare låtarna som Too Fast For Love och Livewire m.fl stör nog den bakre publiken mer än det är häftigt. Detta för att (mest troligen) bättre dölja ev. “missar” som publiken inte skall fånga upp. Det finns en hel del skvaller online som oroar även det tyngsta hardcore-fanet. En del är bekräftat online med sk videobevis och det handlar delvis om mimande och låtsasspelande musiker. Anklagelserna är tunga.
Det cirulerar bl.a att Nikki Sixx bas är helt förinspelad. Finns klipp där Nikki under pågående turné lyfter båda händerna i luften och basslingan fortsätter att höras. Enligt kickade legenden Mick Mars är Vince Niels sång nyligen förinspelad live i studio och där de sedan valt ut de bästa partierna för att det fakeade partierna inte skall låta för bra. Vince har under föregående turné tidigare visat att han inte kan ta de snabba låtarna när han är i rörelse (han kan förvisso inte ta balladerna stillastående heller för den delen utan att låta som påstampad katt) och kan därför förstärka sången med att mima. Smutskastning mellan medlemmarna (Mars mot resten) pågår i detta nu.
Skall vi dock lägga allt skvaller, smutskastning och youtubefilmer bakom oss och enbart fokusera på det som faktiskt skedde på Helviti scenen denna strålande onsdagskväll så var det fortfarande fullständigt bedrövligt. Vince låter fortfarande råuselt, med eller utan förstärkning.
Sexobjekt som står och dansar i var sitt hörn av scenen i nätta underkläder och som så smått gör sina livs sånginsatser när de körar i bakgrunden till några av de mest sexistiska låtarna i historien. Behöver inte nämna vilka för det gäller hela katalogen ikväll (och på skiva). Mötley var en av giganterna back in the days. Pionjärer. Idag är de dock en karikatyr på sig själva. Ett skämt. Ett hån mot musikscenen. Jag älskar Mötley Crue. Jag hatar vad de har blivit.
Under Live Wire kastar någon upp en ordentlig spets-bh som Nikki Sixx glatt hänger över det takhängda mikrofonstativet. Kåtheten bland fansen till dessa föredettingar är tydligen inte rubbad.
Deras senastelåt, The Dirt är kanske konsertens behållning trots autotune effekter på Hince. Effekter, massor av effekter på skärmarna. Finns kanske en anledning tull det. Ser ut som att Vince vid ett par tillfälle tar bort micken för tidigt allt för ofta… Musikvideon från filmen visas i bakgrunden och lpckar blickarna från bandet för en liten stund.. Tjejerna på scenen dansar för glatta livet och det är så bisarrt att se 2023.
Efter The Dirt tar Sixx upp en alldeles för ung tjej på scenen. Sixx frågar om hennes mamma och pappa är här på festivalen och efter ett nej säger han – Suck my boobies! Unga tjejen sriker givetvis det och blir sedan avvisad scenen för ett ointsägande John 5 solo.
Genomrutten show. Bara John 5 som är en behållning. En världsartist. För bra för detta pajasbandet. Utöver hans opassande solo som inte alls klingar sleeze. Något typ av neoclassical Yngvwie Malmsteen solo. But still – “Vad är det som händer!” så är han en strålande ersättare för Mars. Plötsligt tycker Mötley att det vore lämpligt med att spela covers och korta versioner av eget material i ett fullständigt meningslöst försök till medley bestående av; Rock and Roll, Part 2 / Smokin’ in the Boys Room / Helter Skelter / Anarchy in the U.K. / Blitzkrieg Bop. Hjärnsläpp?
Partiet Smokin’ The Boys Room ä skrämmande dåligt. Riktigt uselt framfört. Vince såg obekväm ut. Låtarna smälte inte ihopa och det var som om någon hela tiden, på en fest, byter låt mitt i. Tommy försökte sedan sig på en enkel jonglering till final men missade fånga trumpinnen. Pinsamt
Lustigt nog är inte Tommy i centrum utan är placerad lite till höger på scenen i vinkel. Vilket är jäkligt skönt. För egen del hade de likväl kunnat rulla han helt av scenen. Efter medleyt studsar Tommy fram till scenkanten och söker uppmärksamhet. Då gör han det som 1985 var vardag men idag helt tabu, han säger i nedstämd ton att han letar noga men ser inga – han ser inga tuttar! Då manar Tommy de unga i publiken att sitta upp på axlarna och visa tuttarna, vilket många unga tjejer också gör. Något som kameramannen snabbt zoomar in och får med på storbildsskärmarna. Efter ett mindre tuttkalas säger Tommy i besviken ton att han inte tänker ta fram sin snorre efter det. Vilken boomer. Därefter sätter han sig sen och spelar piano till Home Sweet Home. Ett piano som givtvis är helt fejkat vilket scentekniker råkade avslöja när han skulle rulla ut pianot. Han råkade slänga ner pallen i pianot där tangenterna generellt skulle vart placerade (såg detta i vinkel). Mötley begravde sig själva då de 2014 signerade sitt dödsattest med sitt eget blod att aldrig mer turnera. De skulle stannat döda. Publiken borde stämma bandet i typisk amerikansk vis, och trycka på detta kontraktet.
Showen lämnade en förvånad, besviken och fullständigt förvirrad.
SKRIBENT: Stefan Vohnsen
FOTO: Fredrik Olofsson (Sweden Rock 2023)
KONSERT: Mötley Crüe
ARENA: Copenhell Festival
DATUM: 2023-06-14
BÄST: Sista gången undertecknad ser dem.
SÄMST: Fjanten Tommy Lee
SPELTID: ca. 85min.
SETLIST
Wild Side
Shout at the Devil
Too Fast for Love
Don’t Go Away Mad (Just Go Away)
Saints of Los Angeles
Live Wire
Looks That Kill
The Dirt
Gitarrsolo
Medley: Rock and Roll, Part 2 / Smokin’ in the Boys Room / Helter Skelter / Anarchy in the U.K. / Blitzkrieg Bop
Home Sweet Home
Dr. Feelgood
Same Ol’ Situation (S.O.S.)
Girls, Girls, Girls
Primal Scream
Kickstart My Heart