Recension: Wormwood – Månegarm Open Air 2023

Det finns band som alltid går att lita på att de kommer leverera. Wormwood är ett sådant band.

Mörker och vemod dansar tango med slagkraftiga refränger och finstämda melodier. Wormwood behärskar alla beståndsdelar i sin genre och under denna spelning bevisar de också med all önskvärd tydlighet att deras mästerliga album, där framförallt de två senaste (“Arkivet” och “Nattarvet“) sticker ut i min värld, inte har varit slumpartade lyckoträffar i studion, utan resultatet av ett band som vet vad de vill med sina alster. Under just denna tillställning får ett rätt så grötigt ljud många av de betydelsefulla texterna att flyga över åskådarnas huvud, vilket är beklagligt men samtidigt inget som Wormwood själva kan klandras för.

Spelningen inleds starkt och intensivt, där publiken får möjlighet att headbanga och förföras av Nines bastanta growlande. Effektivt och tungt, men samtidigt något förutsägbart. Efter en stund så bryts dock tempot av och den mer nedtonade och episka “The Isolationist” uppenbarar sig för lyssnaren och framförs med känsla och med en äkthet som inte går att vifta bort. Denna dynamiska pärla ger precis spelningen den variation som utgör det lilla extra. Kontrasterna mellan det intensiva och det nedtonade blir ett tydligt bevis på bandets bredd som musiker och deras förmåga att gifta ihop rå metal med harmoniska melodier är sannerligen respektingivande.

Inte ens det redan nämnda halvkassa ljudet kan hindra publiken från att sjunga med i avslutningen “Tidh ok Ödhe” där den slagkraftiga och något upprepande refrängen sitter som ett tuggummi under skon. Hade det inte varit för den där gnagande känslan att flera låttexter drunknar i all bas så hade betyget kunnat bli ännu högre.

TEXT: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
FOTO: Josefin Tiderman
KONSERT: Wormwood, Månegarm Open Air 2023
ARENA: Pythagoras Industrimuseum, Norrtälje
DATUM: 2023-08-26
BÄST: “The Isolationist”.

Relaterade artiklar