Skivpanelen listar nu albumen från JULI 2023

I ett semestersverige där solen skiner med sin frånvaro så värmer recensioner av lite sköna släpp från Juli våra metal-hjärtan lite extra! Eller vad sägs om nya släpp från Nita Strauss, Greta Van Fleet, The Raven Age, Eleine och Voyager? I stort är panelen helt överens denna sväng om dessa nya släpp.

Annons 

 

Annons 

 

Title1Data1

GRETA VAN FLEET

Album: Starcatcher
Skivbolag: Republic Records
Releasedatum: 2023-07-21
LÄNKAR: FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE |
SNITTBETYG: 7,5 / 10

Ninja Column 1Ninja Column 2
Tony AsplundAndré Millom
Greta Van Fleet har en känsla, lidelse och kraft som de kanaliserar hela albumet igenom och de fortsätter verkligen att ta Led Zeppelin-soundet in i 2020-talet på allvar. Dessutom har de hittat en mer renodlad verion av sitt material och ton som sitter riktigt bra. I Sacred The Thread, The Archer och Farwell For Now tar de allt till nya höjder. Dessutom vill man ju höra mer av Runaway blues outrosolot när det drar igång på riktigt. Men visst går det inte att komma ifrån att de trots sin utveckling stampar lite väl mycket i Led Zeppelins redan ordentligt uppstampade stigar.

Led Zeppelin-imitatörerna…förlåt, Greta Van Fleet är tillbaka. Egentligen börjar väl de ständiga jämförelserna med Zeppelin bli uttjatade, men det är fan omöjligt att stoppa tankarna från att gå i just den riktningen. Man anar att bandet försöker distansera sig något från Zeppelin-soundet. På inledande ”Fate of the Faithful” känns tongångarna mindre polerade och den mer nymodiga ”Sacred The Thread” för tankarna till mer punkiga element. På ”Frozen Light” är vi dock tillbaka i gamla vanor, då sången återigen påminner om en ung Robert Plant. För att inte tala om powerballaden ”Meeting the Master” som mynnar ut i ett storslaget crescendo av stråkar, riff och toner som får gåshuden att uppenbara sig på armarna. Albumets bästa låtar var alltså just de som påminde som mest om Zeppelin? Hoppsan.


Title1Data1

THE RAVEN AGE

Album: Blood Omen
Skivbolag: Music For Nations
Releasedatum: 2023-07-07
LÄNKAR: FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE |
SNITTBETYG: 8,0 / 10

Ninja Column 1Ninja Column 2
Tony AsplundAndré Millom
The Raven Age har haft några stabila släpp tidigare, men i och med Blood Omen steppar de upp gamet betydligt. Det är verkligen i princip bara bra material rakt igenom som inte i något skede tråkar ut lyssnaren. Dessutom avslutar de plattan med en trippel fullpoängare där jag skulle vilja säga att Tears Of Stone är deras bästa alster hittills i karriären. Dessutom kan tydliga Maiden-influenser höras i nämnda låt i bland annat ett Maiden-karakteristiskt taktbyte. Kanske bandgrundaren och tillika gitarristen George Harris hyllar sin pappa Steve Harris från just Maiden eller bara har det i generna från sin uppväxt. Hursomhelst har The Raven Age fått till det riktigt bra denna gång!

Unga band har en förmåga att bara bli bättre och bättre för varje släpp och slutligen så kommer den där plattan som blir det verkliga genombrottet. Frågan är om inte ”Blood Omen” är just detta, för The Raven Age. Det märks såväl på både arrangemang, låttexter och ljudbild hur bandet verkligen utvecklats som musiker och de behärskar sin genre till fullo, där kombinationen av rå metal och mer melodiös rock aldrig slutar hänföra lyssnaren. De domedagsliknande pianoslingorna som inleder plattan för att leda dig in på en tidlös dänga som ”Parasite” är en formidabel öppning och denna höga kvalitetsnivå fortsätter sedan albumet igenom. Pappa Steve Harris lär nicka nöjt åt sin sons band här.


Title1Data1

NITA STRAUSS

Album: The Call Of The Void
Skivbolag: Sumerian Records
Releasedatum: 2023-07-07
LÄNKAR: FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE |
SNITTBETYG: 8,0 / 10

Ninja Column 1Ninja Column 2
Tony AsplundAndré Millom
Med ett gäng gästsångare och bra låtar med bra melodier visar Nita Strauss att hon inte bara är en grym gitarrist utan en riktigt bra låtmakare också. Sex av de fjorton spåren är instrumentala och är riktigt bra finurliga arrangemang som gör det spännande att lyssna på. Missa dessutom inte det sköna gästspelet av Marty Friedman på Surfacing. Bland låtarna med sång känns Nita inte helt oväntat som fisken i vattnet och riktigt hemma i Winner Takes All där Alice Cooper gästsjunger, men även på The Golden Trail som låter mer In Flames än de själva med Anders Fridén på gästsång.

Nita är smart. Hon har sammanställt ett album som plinkar på precis rätt strängar och där dynamiken inte på något sätt alls har underskattats. Hon inleder, som sig bör, med ett instrumentalt spår där hon med all önskvärd tydlighet demonstrerar sin talang med gitarren för att därefter bara mata lyssnaren med den ena melodiösa metalsmockan efter den andra och med eminenta gäster som Alissa White-Gluz, Disturbed och (självklart) Alice Cooper. Allra bäst låter det dock i den allsångsvänliga ”Victorious” som framförs tillsammans med Dorothy och den medryckande ”The Golden Trail” som gästas av In Flames.


Title1Data1

ELEINE

Album: We Shall Remain
Skivbolag: Atomic Fire Records
Releasedatum: 2023-07-14
LÄNKAR: FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE |
SNITTBETYG: 6,5 / 10

Ninja Column 1Ninja Column 2
Tony AsplundAndré Millom
Bra produktion och allt låter guld och gröna skogar hela tiden. Men efter ett tag låter allt samma igen och igen. Var är variationerna i musiken och i melodierna? We are Legion är dock riktigt fet och något som fastnade direkt. Det verkar dessutom som att Eleine har färgats ordentligt av turnévändorna som support till Arch Enemy då många tongångar liknar deras här och där. Det i sig är inte alls dåligt utan något som friskar upp Eleines material. Trots variationsbrist finns det en hel del godbitar i materialet som låter riktigt bra och kanske är något som nyanseras efter massa omlyssningar.

Här låter det som förväntat och när framtiden plötsligt ter sig osäker för Nightwish vara eller icke vara som band så framstår Eleine som en mer och mer trolig efterträdare till tronen över symfonisk metal, även om det på detta album känns som det lagts extra mycket krut på just riffen än på det symfoniskt pampiga. Vissa låtar tycker jag tyvärr wailas bort och några spår går in i varandra, men det finns även tydliga toppar som den tunga ”We are Legion” samt det dramatiska titelspåret med en ljuvlig refräng.


Title1Data1

VOYAGER

Album: Fearless In Love
Skivbolag: Season of Mist
Releasedatum: 2023-07-14
LÄNKAR: FACEBOOK | HEMSIDA | SPOTIFY | YOUTUBE |
SNITTBETYG: 5,5 / 10

Ninja Column 1Ninja Column 2
Tony AsplundAndré Millom
ROCKBLADET.se 5 out of 10
Australiens Eurovisionbidrag låter faktiskt bättre på skiva, men resten av deras låtar som utlovar progressiv rock-metal verkar ha smittats ordentligt av mellosvängen tyvärr. Visst finns vissa djentiga inslag och lite sköna riff här och där, men allt är på tok för rörigt och alldeles för smörigt. Är det synth eller är det rock-metal? Ibland tycker jag mig till och med höra Alphavilles sångare från glansdagarna i mixen istället för Voyager. De lyckas förvånansvärt nog bäst i synthlåtarna Dreamer och Submarine samt mellobidragslåten Promise. Hitta tillbaka till mer progressiv rock snälla Voyager, för ni verkar vara lite vilsna i och med en mellossmittad kompass!

Detta progressiva band från Australien rör sig med lätthet mellan flera musikaliska landskap. Lite metal och lite pop toppas med en rejäl skopa synt. Resultatet är tvetydligt, här finns både utrops och frågetecken. Det blir svårt att vara tolerant till schizofrent radioskval som ”Submarine” som med sin överspelade lekfullhet påminner om studentspex. Om man dock köper faktumet att soundet helt enkelt SKA sakna röd tråd, så blir det inte alltför svårt att uppskatta explosiva syntrocksrökare som ”Dreamer” och experimentella spår som ”Prince Of Fire” där man bjuds på både melodislingor och ett tyngre break.

Relaterade artiklar