Fredagen den 20 oktober släppte Within Temptation sitt nya album “Bleed Out”. Vår reporter André träffade sångerskan Sharon Den Adel och bandets svenske gitarrist Stefan Helleblad för att prata mer om detta.
Det har varit en lång arbetsprocess med det här albumet, i och med att ni började redan före pandemin. Hur påverkades ni av allt som hade med det att göra?
– Framförallt var det våran turné med Evanescence som påverkades, vi fick flytta fram den fyra gånger innan vi slutligen kunde genomföra den ifjol. Men vi fortsatte skriva musik och ge ut låtar även under pandemin. Vi gjorde ju också “Aftermath”, vår virtuella konsert. Vi var inte lockade av att göra en akustisk livestream som många andra artister gjorde, för vi är helt enkelt inte ett akustiskt band. Men det vi gjorde istället blev häftigt faktiskt, man hittar nya vägar för sin kreativitet, säger Sharon.
Men ni saknade att turnera under de där åren?
– Man saknade att möta sina vänner, den lilla familj som uppstår när man är på turné tillsammans. Det var också skönt att vara hemma och umgås med barnen och sådär men det behövs en balans, vilket vi inte hade under pandemin, säger Stefan Helleblad.
– Nej, att bara sitta hemma utan mänsklig kontakt gjorde en galen, säger Sharon.
Hur skulle ni vilja beskriva det nya albumet?
– Mörkt, kallt, uttrycksfullt, säger Stefan.
– Och frihet, fyller Sharon i och fortsätter: Känslan av frihet är det primära temat på det här albumet. Det är ett mörkt album, men det finns också hopp. Det handlar om att inse saker och att bekänna färg, vara öppen för vilken sorts värld du vill leva i. När ett land invaderar ett annat land och man vet att det kommer leda till ett demokratiskt förfall behöver vi ta ställning, så då behöver vi vara öppna med vårt stöd för Ukraina exempelvis. Men också ta ställning i frågor som kvinnans rätt till sin egen kropp och rätten till att vara den du är. Allt handlar om frihet.
Det är en tung tid vi lever i och soundet på “Bleed Out” är också något tyngre och hårdare än vad det varit på de senaste albumen. Var det planerat?
– Det blev så! Vi gled liksom åt det hållet över tid. Vi ville ha något som lät passande för själva ämnet i låtarna, vilka som sagt är ganska mörka. Vi har också jobbat med ett lägre register på gitarrerna, vilket var både kul och intressant. Gitarrpartierna var skrivna på keyboards först, väldigt tekniskt, så det blev en process att sedan överföra dessa delar till vanliga gitarrer, säger Stefan.
Kommer det bli svårt att göra detta live? Gitarrerna alltså.
– Både ja och nej. Det kommer nog inte vara svårt egentligen, men det krävs mer övning och att man är i form. Några av riffen är väldigt utmanande så jag behöver fokusera ordentligt och stretcha fingrarna lite före spelningen, säger Stefan.
Albumet är nu släppt, hur ser planerna ut framöver?
– Vi ska börja iscensätta vår scenshow, vilket tar månader att förbereda. Vi ska turnera en hel del under 2024 så vi behöver i god tid få reda på hur de olika scenerna och förutsättningarna för varje spelställe ser ut. Vi vill ju göra något extremt och mirakulöst men vi behöver vara realistiska och bara plocka ut de bästa delarna av allt det som man kommer på, säger Sharon.
– Sky is the limit, eller inte, skrattar Stefan.
Om vi låtsas att det inte finns några begränsningar, hur skulle en perfekt Within Temptation spelning då se ut?
– Som i “Aftermath”. Det var vår stora drömvärld, där vi kunde förverkliga alla möjliga scenarion i 3D. Vi hade enorma statyer och plattformar… en sådan scen går ju inte att motstå. Mycket av det är gjort i AI vilket var en teknik som passa oss, det ger så många verktyg. Vissa saker var bara galna. Jag älskade det!, säger Sharon medans Stefan nickar instämmande.
Ni är inte oroliga för att AI skulle kunna överskugga talangfulla musiker?
– Det är en bra fråga. Jag tror man får tänka att det behövs folk bakom pedalerna också, säger Sharon.
– Jag tror alltid man kommer behöva människor. Teknologin möjliggör för coola och fantastiska skapelser, utvecklingen är redan igång och vi behöver lära oss att hantera det för det är ju också sant att allting med AI inte kommer vara bra, säger Stefan.
– Det kan bli farligt, så jag hoppas att vi får lagar på plats som reglerar sånt här. Det är lite som den industriella revolutionen, med jobb som förändras på grund av ny teknik. Skaparen av AI sa ju faktiskt att han ville sätta stopp eftersom två program började prata med varandra på ett nytt språk så man vet ju inte vad de planerar eller pratar om, säger Sharon.
Stefan och Sharon tittar på varandra och börjar skämta lite om att skriva en låt som handlar om kriget mot AI. De avslutar sedan detta samtal med en gemensam hälsning till sina svenska fans:
– Tack till alla er som lyssnar på oss och vi hoppas att vi ser så många av er som möjligt på Annexet i Stockholm den 9 oktober nästa år!
TEXT: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
FOTO: Josefin Tiderman
INTERVJU: Sharon Den Adel & Stefan Helleblad, Within Temptation