Snart är det dags för sjätte upplagan av Viva Sounds – festivalen som går av stapeln 1-2 december i Göteborg med över 50 artister/band som spelar på 11 olika ställen. Festivalområdet sträcker sig mellan Stigbergstorget och Andra Långgatan vilket gör att det inte tar mer än 10 minuter att gå mellan de olika scenerna. Rockbladet mötte upp Gustav Påhlsson från festivalledning för att få veta mer om denna indiefestival.
Jag mötte upp Gustav Påhlsson från Viva Sounds festivalledning på Westside Music Swedens kontor i Göteborg för att få ett litet snack om festivalen och årets line up. Festivalen erbjuder ett stort och varierat utbud av konserter inom olika genrer och har man köpt festivalarmband får man möjlighet att välja fritt hur många och vilka konserter man vill gå på. Dessutom erbjudes flera spelningar med fri entré!
Gustav har tidigare uttalat sig om festivalen så här:
– “Viva Sounds ska ge dig möjligheten att upptäcka din nya favoritartist oavsett om det handlar om
pop, americana, rock eller metal. Det ska vara spännande att gå på Viva Sounds, och det ska vara
roligt att träffa vänner på konserter som du inte visste att du älskade. Göteborg har en rik
musikhistoria och det har skett fler legendariska konserter här än på så extremt många andra
platser: Så att arrangera en klubbfestival för och framhäva morgondagens stjärnor känns
fullständigt givet. I år har vi vuxit lite, fler scener och fler band. Har du aldrig gått på Viva Sounds
innan? Då är det dags att göra det nu.”
Först och främst, kan du berätta kort om vilka Westside Music Sweden, som ligger bakom festivalen, är?
“Westside Music Sweden är ett oberoende företag med 2 anställda (Gustav Påhlsson och Mattias Tell) och så har vi även Simon som kör mer på konsultbasis. Man kan säga att vi är en slags plattform där vi verkar för att internationalisera och stärka indiemusik-scenen i Göteborg och Västra Götalands regionen. Vi har just nu runt 55-65 “partnerbolag” som vi nätverkar med och det kan vara allt från till exempel bokningsbolag, skivbolag, olika scener och artister.
Det vi gör är att vi arrangerar gig både här och utomlands och kortfattat så arbetar vi också med mediaproduktion och PR för artister inför releaser och liknande. Allt handlar om att hjälpa independent artister att synas och vi inriktar oss mycket på att behålla och stärka de mindre scenerna här. Sedan arbetar vi då också med att arrangera Viva Sounds festivalen en gång om året.”
Kan du beskriva festivalen Viva Sounds för den som inte känner till konceptet?
“Ja det är ju ett lite annorlunda koncept där vi sprider ut oss på flera scener/klubbar inom ett begränsat område mellan Stigbergstorget och Andra Långgatan i Göteborg. Med ett festivalarmband kommer man in på alla spelningarna men har man ett favoritband man verkligen vill se så rekommenderar vi alltid att vara där i tid då det kan bli fullt beroende på ställets kapacitet. Allt fler har förstått vad konceptet går ut på och en stor del av festivalen bygger ju på just detta, flera inomhusscener på olika spelställen där man har chans att träffa på både gamla och nya vänner som älskar musik. Dessutom är lite av grejen att man får uppleva olika scener och klubbar. Det är en 2-dagars festival inom indie-scenen med varierad musik från pop, rock till americana. Vi kör även en liten “förfest” dagen innan på Oceanen.”
Hur många klubbscener kommer festivalen involvera i år?
“Konserterna samt en konferens kommer att fördelas på Musikens hus, Hängmattan, Oceanen, Skeppet GBG, Utopia Jazz, Fyrens Ölcafé, Gatenhielmska huset, The Abyss, Holy Moly, Potatisen, Andra Långgatans Skivhandel och kvartersscenen 2Lång.
Musikens hus med kapacitet för 400 besökare är den största scenen av dessa medan till exempel Gatenhielmska Huset som ligger i ett gammalt hus bredvid Oceanen kommer att stå för de lite mindre och intimare giggen. Vi kommer även att köra konferens på 2Lång som kanske mest riktar in sig mot branschfolk och artister men alla som är intresserade och köper biljett är självklart också välkomna. “
Varför är denna typ av festival/musikscen så viktig?
“Vi är starkt övertygade om att om man tar bort dom mindre klubbarna och scenerna så tar man bort en stor del av musiken. Man måste kunna komma från en mindre scen innan man går på de större. Möjligheten till det stora försvinner ju annars och i slutänden blir det färre band. Tar man dessutom bort möjligheten till replokaler blir det ännu färre band. Möjligheten till återväxt måste finnas kvar och vi måste arbeta för det. Festivaler är en viktig del av att hålla musikscenen levande och det fina med mindre festivaler på 1000-5000 personer är att de blir mer personliga.”
Hur ser arbetet inför en sån här festival ut?
“I stort sett börjar vi ha nästa års festival i åtanke direkt efter att vi avslutat en festival. Efter nyår börjar vi sedan arbeta mer konkret, på det lilla planet, och preliminärbokar scener och kollar bokningar med band. Vi kikar också på om det är någon artist som har en release eller liknande som tajmar med festivalen.
I år blir det ca 50-60 artister, såväl lokala, nationella en del internationella akter. Från och med september blir arbetet sedan alltmer intensivt. Vi brukar försöka släppa några artister i början av sommaren, innan folk går på semester. Sen avvaktar vi lite tills folk kommit tillbaka och har landat igen innan vi kör på med mer information. För en festival i den här storleken är vi några få som får arbeta väldigt intensivt men vi har precis som många andra festivaler hjälp av samarbetspartners och volontärer som trivs med att jobba inom musikevenemang.”
Kan du nämna några personliga favoriter ur årets line-up?
“Oj, det är lite svårt att svara på eftersom det finns flera! Men det ska bli riktigt kul att kolla in Bala till exempel. Jag mötte dom 2017 nere i Australien när jag genom mitt band Bottlecap var på en gemensam turné med dom och jag har inte sett dom sedan dess. Dom är riktigt bra, ett band man inte ska missa att uppleva live!
Sen ser jag fram emot Skraeckoedlan som jag också gillar, deras nya material låter jäkligt bra. God Mother som är lite mer hardcore ska också bli kul att se, likaså Klara Goliger som jag aldrig sett. Det ska bli spännande – hon har ju verkligen tagit plats på scenen i Göteborg det senaste. Jag ser även fram emot Firebreather som vi har gjort en del grejer ihop med tidigare, hjälpt till på turnéer osv. Sedan är det ett belgiskt band, Schizophrenia, som var tvungna att ställa in förra året men som kommer i år, och där är det kul att få hjälpa till att vara en inkörsport till Sverige.
Jag gillar generellt mycket garagerock men jag ser också mycket fram emot att bara gå runt och heja på folk, nya och bekanta, att gå runt mellan ställena.”
Hur har responsen för festivalen varit tidigare och hur känns det inför Viva Sounds 2023?
“Överlag har responsen varit bra och det blir bättre och bättre för varje år! Efter förra året upplevde jag att folk fattade grejen och vad det gick ut på mycket mer. Det är ju en klubbfestival och en del av det som är kul med festivalen är att att man kan gå mellan ställen och variera upplevelsen. Att träffa andra musikälskare inom flera musikstilar. Sedan får man ju som sagt vara lite förutseende om det är någon konsert man tycker är extra viktig och se till att vara på plats i tid. Vi kan ju tyvärr inte påverka hur stor kapacitet just den klubben har, så först till kvarn så att säga.
Det ska bli jäkligt kul att köra igen nu i december och något jag verkligen ser fram emot. Jag rekommenderar alla att gå! Andra långgatans scener och Fyrens ölcafé har dessutom fri entré.”
Vi tackar Viva Sounds för en trevlig pratstund och önskar lycka till med årets festival!
Vad?
Klubbfestival
50 artister och 55+ konserter på 2 dagar
När?
1-2 december
Förfest 30 november
Var?
Göteborg / Andra Långgatan / Stigbergstorget
Köp biljetter här!
Viva Sounds 2023:
Intervju: Gustav Påhlsson, Viva Sounds/westside Music Sweden
Skribent: Cathrin Linné
- Avenged Sevenfold till Dalhalla i sommar! - 2024-12-04
- BILDGALLERI: Payale Royale @ Fållan, Stockholm - 2024-12-03
- SISTER SIGNAR MED NYTT SKIVBOLAG OCH SLÄPPER FÖRSTA FESTIVALSPELNINGEN 2025 - 2024-12-03