Göteborgsrundan Del 1: Rockbladet kikar in bland stadens scener

Foto: Cathrin Linné

Göteborgsrundan är kort och gott en liten artikelserie där Rockbladets utsände passar på att besöka och byta några ord med de drivande personerna bakom en varierad mix av stadens spelställen. Vad har de för utbud, vad är på gång, vilken kapacitet har de och hur ser de på förutsättningarna i dagens läge? Det är några av ämnena som tas upp. I första delen besöker vi Trädgårn, Surr Arena, Filmstudion och DDRK (Dirty Deeds Rock Klubb).

Annons 

 

Hur viktigt är det med musik egentligen? Och hur viktigt är det med en livescen? Ja, om man frågar en äkta musikälskare så går vi i princip under utan! Oavsett om man ser det som sanning eller ej så älskar vi “våra” scener, stora som små, och vi vill alla bevara dom så att vi har någonstans att ta vägen när behovet av livemusik måste mättas. Vilken typ av spelställe man sen föredrar varierar så klart men en sak är säker – alla storlekar och variationer behövs. För såväl arrangörer, artister och besökare.

I den här artikelserien besöker jag ett antal olika spelställen i Göteborg för ett litet snack med personerna som driver scenerna och där de också kortfattat får presentera sin verksamhet. En inblick i, och överblick av, några av Göteborgs olika scener.

(Observera: intervjuerna har skett under ett längre tidsspann och respektive svar utgår från det aktuella intervjutillfället. Aktuella evenemang har uppdaterats utifrån kalendarium på respektive hemsida.)

TRÄDGÅR’N
Nya allén 11, Göteborg

Namn:
Carlos Foresti – Verksamhetschef och tidigare driftschef

Trädgår’n är en gammal institution i Göteborg och har funnits sedan slutet av 1800-talet. På somrarna var det då en tjusig musikpaviljong utomhus i trädgården och kunde på den tiden liknas vid Socitetshuset i Marstrand. Har en gång i tiden dessutom vunnit en arkitekttävling.

Kapacitet Trädgår’n:
1300 

Event:
Generellt mycket rock- och metalkonserter men även andra musikgenrer förekommer. I snitt 1-2 konserter och 1-2 nattklubbsgig i veckan. I november-december körs en julshow. 

Kan du nämna någon minnesvärd konsert hos er? 
Det finns många men Manowar var rätt minnesvärt. De hade sålt rätt dåligt med biljetter och till rätt höga priser men trots detta så blev spelningen helt otrolig för att de hade en så dedikerad publik som verkligen brann för dom. Takida hade avslutningsturné som sista stopp . Udo och den typen av band. 

Hur ser du på vikten av att det finns en varierad scen, av flera aktörer av olika storlek, med tanke på att många ställen riskerar att läggas ner?
Det är oerhört viktigt att det finns en varierad musikscen och att man inom branschen samarbetar och stärker varandra. Göteborg har en gedigen musikbakgrund och vi vill ju alla att staden ska blossa upp igen. Det är så synd när olika aktörer, festivaler eller arrangemang måste lägga ner. För en levande musikscen behövs spelställen av olika storlek av flera skäl, både för publiken och banden såväl som för arrangörerna. Man måste stärka upp hela vägen.

Kan du ge några exempel på vad som är på gång framöver?
Några exempel är The Rock Orchestra By Candlelight, Blind Guardian, The Blues Brothers och Cannibal Corpse. Tidigare i år har vi även haft till exempel Abbath, U.D.O, Alphaville och Amaranthe + Dragonforce på vår scen.

Kalender
Facebook

Carlos Foresti – Trädgår’n

SURR ARENA (fd Brewhouse Arena)
Åvägen 24, Göteborg

Namn:
Alexander Girvan
– marknadschef. Jag har arbetat här sedan april förra året då jag började på det elektroniska projektet “Juno”. Sedan blev det att jag gick över till marknadsavdelningen. 

Surr Arena har funnits i lite över ett år och är det nya namnet för det som förut hette Brewhouse Arena. För den som inte känner till Brewhouse så är det en unik gammal byggnad som huserar flera olika verksamheter under ett paraply så att säga. Som verksamhet har Brewhouse Arena funnits sedan 2004 och under nya namnet Surr Arena i lite över 1 år. 

Kapacitet Surr Arena:
900-1100 
Arenan kan öppnas upp in till restaurangdelen, vilket kan öka kapaciteten vid behov. 

Event:
Vi är en väldigt dynamisk arena som kan användas på så många olika sätt och där är också vår ambition väldigt stor. Vi vill jobba brett med kvalitet och vill hitta en hybrid mellan t.ex Trädgår’n och Pustervik musikmässigt, så det blir ganska brett. Vi vill hålla kvar vid rock och metal som sitter i väggarna sedan tidigare och där avgör även marknaden lite vår identitet. Annars är det mycket elektroniskt som passar i arenan. Förenklat har vi kategorierna: 
Surr Arena – Surr Live – Surr Comedy – Surr Event – Surr Business. Inom detta ryms allt från konserter, event, stand up, klubbar, konferenser, mässor, företagsevent och vår restaurangdel. 

Kan du nämna någon minnesvärd konsert hos er? 
Från min tid här så kan jag nämna exempelvis The Blaze, D-block och Mwuana. 

Hur ser du på vikten av att det finns en varierad scen, av flera aktörer av olika storlek, med tanke på att många ställen riskerar att läggas ner?
Extremt viktigt. Det måste finnas bra mindre ställen också då det är dom som står som inkörsport. Nystartade band idag har svårt att sticka ut med tanke på hur musikindustrin ser ut idag. Visst finns det en mängd digitala kanaler att nå ut på men samtidigt så blir utbudet där överväldigande. Lite otacksamt idag är också att folk inte lyssnar på hela album på samma sätt längre. Du blir som artist lätt mer känd som en låt. 

Kan du ge några exempel på vad som är på gång framöver?
Närmast i tid kan nämnas till exempel Candlemass, JORN och PAIN. Nyligen spelade också exempelvis Carnifex, Polaris och The 69 eyes.

Kalender
Hemsida

Alexander Girvan – Surr Arena

FILMSTUDION (GBG)
Polstjärnegatan 10, Göteborg

Namn:
Hugo Danred och Daniel Hansson – har arbetat tillsammans med produktion och bokningar sedan 2012 och sedan 2022 tillsammans på Filmstudion, som ett team med ett riktat fokus att utveckla just konsertbiten.

Filmstudion har funnits i ca 15 år och första konserten skedde 2014. Sedan dess har det blivit fler konserter peu en peu och nu satsar man på att öka på med spelningar.

Kapacitet:
Fastigheten tar 2000 men vi brukar sälja som max 1950 biljetter. 
Entrén, studio 2, kan köras som en liten scen separat, 500 biljetter.

Event:
Vi är en annorlunda venue som växlar mellan filminspelning och konserter där vi har anpassat lokalerna så att båda verksamheterna kan fungera samtidigt. Våra lokaler har gott om utrymme och det finns många möjligheter här. Kort sagt en film- och konsertstudio.

Kan du nämna någon minnesvärd konsert hos er?
Lorna Shore är nog ett bra exempel där. Musik som gått lite under radarn personligen men som gjorde en kanonspelning. Trots att de bokades med ganska kort varsel sålde biljetterna slut och de spelade så in i helvete och de spelade riktigt bra. En väldigt kul kväll!
Vi älskar hårdrockspubliken och kommer också att ha fler av den typen av konserter framöve

Hur ser du på vikten av att det finns en varierad scen, av flera aktörer av olika storlek, med tanke på att många ställen riskerar att läggas ner?
Det behövs en varierad kapacitet för att lokala akter ska ha en plats, annars blir det ju ingen återväxt. Sen måste det finnas variation för att turnerande akter ska vilja komma hit. Finns det för få varierade scener så är det många som inte kan stoppa här när de är på turné. Göteborg är i full utveckling och då måste det finnas utrymme för flera scener, alla kan inte bara spela på samma plats. Ju fler desto bättre! ”Konkurrens” är bra för man hjälps då åt att fylla en funktion. 

Kan du ge några exempel på vad som är på gång framöver?
Vi kan ju börja med att nämna ett nytt koncept som vi snart kör igång: “En hemlig artist – 100 kronor”. Precis som det låter så vet man inte i förväg vilken artist man köper biljett till men man får en överraskning och en konsert till ett väldigt bra pris. “Familjen” och “Hästpojken” är ett par andra konserter som ligger nära i tid och längre fram kommer även till exempel “D-A-D” och “Dark Tranquillity” att spela här.

Vad anser du att ni har eller gör för att sticka ut?
Vi har väldigt bra produktionstekniska arenamöjligheter och en flexibilitet, som kanske inte finns på samma sätt hos andra. Det är till exempel lättillgängligt för bussar och lastbilar att köra fram här vilket kan vara en utmaning för klubbar som ligger inne i storstäder. Vi har gott om utrymme och kan anpassa lokalerna. Läget är också bra även om en del känner att det inte är helt centralt. Hisingen ligger egentligen inte långt bort och det finns god kommunikation hit med både buss och båt som går snabbt. Dessutom växer området och det är mest en mental grej hos en del, att man åker “åt fel håll”. 
En hemlig artist för hundra kronor är väl också en lite annorlunda grej.

Hur tycker du framtiden ser ut för er och branschen generellt
Det kan bli några tuffa år för internationella akter eftersom det är dyrt att vara här på turné. Världsläget påverkar. Viljan att uppleva kultur kommer nog däremot inte försvinna från människor.  Tvärtom finns forskning som tyder på att vi spenderar mer på kultur i kristider.  För egen del tycker vi det ser ljus ut, det är roligt titta framåt. Vi är lite i uppstarten nu och har tagit oss igenom det jobbiga och kan nu titta framåt mer.

Hemsida
Facebook

Daniel Hansson och Hugo Danred – Filmstudion

DDRK
Wieselgrensplatsen 11, Göteborg

Namn:
Mikael Jakobsson – grundare av DDRK (Dirty Deeds Rock Klubb) och har kört ljud på klubben sen starten 2010. Nuvarande aktiv i Devilicious som sångare och gitarrist och har spelat i olika band sen 1993 ungefär.

Klubben bildades i samband med att jag och min kompis Jim Olsson som jag spelade ihop med letade efter ett ställe att ha en minifestival på. Det slutade med en rockklubb i 14 år.

Kapacitet:
Max 100

Event:
Första och sista helgen varje månad. Fokus har varit på stoner/rock/doom men nu är det alla möjliga genres där även döds och metal fått mer plats. Men det blir oftast musik jag själv gillar och hittar. Quiz kör vi när vi kan. Då har vi Black Nick, Slick Nick och El´Nico som leder flocken.

Vad är på gång?
Här närmast, 5:e april, bjuds det på Death & Roll med Hisingens lokala hjältar Death Crew samt Chainsaw Holiday från Trollhättan. Dagen efter kommer Machetes som spelar härlig surfrock. Sen har vi en mycket intressant konsert den 25:e maj som även blir säsongens sista. Då vi får besök från Norge, Drittmaskin, som spelar musik jag inte ens kan beskriva. Även Nidbild tar sig hit från Berlin och 24:e maj kommer Bottenhavet och Stone of Duna.

Kan du nämna någon minnesvärd konsert hos er?
Man glömmer aldrig första konserten, då slutade det med att polisen var på besök. En avundsjuk pojkvän eller nåt drämde ett ölglas rätt i ansiktet på en annan besökare eller om det var flickvännen. Minns inte exakt, men det är då vi kände att det skulle bli en riktig rockklubb. Annars när Zombiekrig totalt dominerade scenen och det var absolut fullsatt till bristningsgränsen. Även första gången Gasen i botten var hos oss. Då fick vi ha kravallstaket framför scen och vakter.

Hur ser du på vikten av att det finns en varierad scen, av flera aktörer av olika storlek, med tanke på att många ställen riskerar att läggas ner?
Super viktigt att det finns scener och eldsjälar. När man själv var ung fanns det fritidsgårdar, musik tävlingar och små scener lite varstans. Punkscenen är i absolut framkant när det gäller att arrangera konserter och deras publik är lojala. Rockscenen är svår numera. Det är mest polare som går och kollar på sina polare. Hade det funnits fler scener såsom gårdar och kulturscener där ungdomarna kan visa upp sig så skulle det byggas upp ny publik. En ung publik som vet hur det känns att uppleva livemusik.

Facebook

Mikael Jakobsson – DDRK (privat bild)

Rockbladet tackar alla medverkande för trevligt snack och för en titt bakom kulisserna. Håll utkik efter “Göteborgsrundan Del 2” om du vill läsa mer om några av Göteborgs aktuella scener.

Driver du en scen i Göteborg som du tycker platsar i vår artikelserie – hör av dig till reaktionen!

INTERVJU: Carlos Foresti (Trädgår’n), Alexander Girvan (Surr Arena), Daniel Hansson & Hugo Danred (Filmstudion) och Mikael Jakobsson (DDRK)
TEXT & FOTO: Cathrin Linné (cathrin.linne@rockbladet.se)

Relaterade artiklar