Göteborgsrundan är kort och gott en liten artikelserie där Rockbladet passar på att besöka och byta några ord med de drivande personerna bakom en varierad mix av stadens livescener. I del 2 kikar vi in på Valand, Crippas Café och Skeppet GBG.
Läser du Rockbladets artiklar är du med all förmodan en av oss som värderar musik högt och som förstår vikten av att “våra” scener, stora som små, överlever och består. Vilken typ av livescen man sen föredrar varierar så klart men en sak är säker – alla storlekar och variationer behövs. För såväl arrangörer, artister och besökare.
I den här artikelserien besöker jag ett antal olika spelställen i Göteborg för ett litet snack med personerna som driver scenerna och där de också kortfattat får presentera sin verksamhet. En inblick i, och överblick av, några av Göteborgs olika scener.
VALAND
Vasagatan 41, Göteborg
Namn:
Christian Trollvik – arrangerar konserter på Valand, har en bakgrund som evenemangsansvarig och bokare på Sticky Fingers och arrangerar även Subkultfestivalen i Vänersborg.
Själva byggnaden Valandhuset köptes för ca 100 år sedan och har en historik av att vara en kulturskola. Livemusik i sig har alltid funnits med på olika vis längs historiens gång med en intensivare konsertperiod bland annat på 80-90-talet. Idag kan du uppleva såväl rockkonserter som andra event på Valand.
Kapacitet:
450 (upp till 550 om man öppnar upp till restaurangen bredvid). I festvåningen ovanför finns även Stora Ordensalen med plats för över 300 sittande plus Lilla Ordensalen som rymmer ytterligare 200. Valandhuset har funnits i 12-140 år och
Event:
Valandhuset i sig erbjuder en hel del olika event förutom konserter, exempelvis har man nattklubb, företagsevent och bröllop. Vi har även haft en del standup och Lilla London som också är knutet till oss en del quiz. Konsertbiten är det i huvudsak jag och Manko (Magnus Ax) som kör och inom rockscenen så blir det väl ungefär 4-5 konserter i månaden. Generellt är det alltid lugnare vid årsskiftet och sommaren men runt mars/april och oktober/november är det som mest, och då blir det även mer gig under vardagar.
Kan du nämna någon minnesvärd konsert hos er?
Det finns många men kan vara svårt att komma ihåg alla på rak arm. Jävlaranamma är ju däremot alltid svinbra och deras spelningar är både röjiga och roliga. Ett annat gig som satt sig är till exempel när Skraeckoedlan spelade här, det var en så påtaglig skön energi i lokalen och även bandet upplevde detsamma. Laser & Bas bjöd också på en röjig spelning med lokala bandet Internet Friends.
Hur ser du på vikten av att det finns en varierad scen, av flera aktörer av olika storlek, med tanke på att många ställen riskerar att läggas ner?
Det är jätteviktig med varierat utbud och framförallt att det finns ett större utbud av små scener, själva gräsrötterna. Just nu om man tar upp frågan i ett större perspektiv, så har ju kulturrådet fått ett uppdrag där de ska inventera scenerna som finns i framförallt storstäderna. Antalet scener har egentligen inte förändrats. En del scener har försvunnit och andra har uppstått. Däremot har mångfalden tagit skada då det saknas scener för vissa målgrupper. Där ingår till exempel metalscenen, den scenen är liten i sammanhanget och har det kämpigare att hänga kvar. Vi behöver ett större utbud av gräsrötterna än av stora scener, för dom är som basen i en pyramid, grunden för att bygga på. Den ideella sektorn och civilsamhället har inte många scener där den musiken får spelas och de privata aktörerna som står bakom de flesta scenerna måste också ha stöttning för att kunna fortsätta arrangera konserter med oetablerade artister.
Kan du ge några exempel på vad som är på gång framöver?
I sommar spelar till exempel Mammoth vilket ska bli väldigt kul och alldeles nyligen spelade Orbit Culture. New Model Army var inte heller så längesen. Och Skitarg, som var skitbra. Till hösten kommer det bli mycket mer spelningar än nu i vår men det mesta av det är inte släppt än.
Vad anser du att ni har eller gör för att sticka ut?
Dels har vi ju vår kapacitet och även vårt läge på avenyn, vilket är väldigt lättillgängligt. Utseendemässigt har vi dessutom lokaler med en speciell och fin karaktär. Och det bästa av allt är ju att det funkar lika bra för jazz som black metal. Läget på Avenyn kanske kan sticka i ögonen på vissa som tycker “Avenyn är Avenyn” liksom, dit drar man inte. Men folk går ju dit där banden spelar. Och om ett punkband kör på Avenyn så är det väl trots allt det punken ska vara, rebelliskt!
Hur tycker du framtiden ser ut för er och branschen generellt?
Kortsiktigt för egen del så ser det bra ut när hösten startar. Generellt sett har det blivit bättre sen pandemin, tex vad gäller biljetter. Även om det inte varit lika många gig för oss på Valand som tidigare år så har de gig som funnits ändå sålt på och nu finns det en besökstillströmning som fortsätter öka igen.
För branschen överlag är det varierat beroende vem man är och vilken verksamhet man driver. Det skulle behövas något slags stöd för gräsrötter som även kan stötta arrangörer som driver sitt arrangörsskap i företagsform istället för föreningsform. Det är något som inte funkar hela vägen idag. Allt är ju grundat i ekonomi i slutänden, alla har sina problem inom livemusiken överlag.
CRIPPAS CAFÉ
Namn:
Cristian Odin – äger och driver Crippas Café. I grund och botten musiker (mest känd från Attentat & Troublemakers).
Crippas Café har funnits i snart 9 år och är en vegansk restaurang/pub/café med rättigheter och en mindre scen, ibland med konstutställningar på väggarna. Punkstilen lyser igenom även om det inte är begränsat till rock och punk. Konceptet är att vill man spela eller hänga ut ut här hör man av sig själv – Crippas Café bokar inte själv.
Kapacitet:
75
Event:
Vi har en blandning av spelningar och andra event som händer här. När det kommer till livemusik så är det i princip bara originalmusik som gäller, inga coverband. Däremot har det hänt att vi kört några tributeband (exempelvis på Eddie Meduza, Nirvana och Cornelis Vreswijk). Utöver det har vi till exempel regelbundet standup, quiz och viskvällar. Dessutom kör vi ibland utställningar, lyssningskvällar i samband med albumreleaser, bokreleaser och annat hos oss. Det är med andra ord inte bara rock/punk som gäller här (men jag ser gärna att fler punkband hör av sig).
Kan du nämna någon minnesvärd konsert hos er?
Asta Kask var helt bananas. Dels var det en galen och jäkligt kul spelning, dels var det fullpackat och även massa folk utanför som tyvärr inte kunde komma in på grund av platsbrist. Det var tänkt som ett privat event från början men så råkade jag lägga ut något på sociala medier haha.. En annan personlig favorit är när “Små Jävla Fötter” spelade här innan de ens släppt något, dom var grymma! Även kvällen med punkbandet “Driftstopp” är en klar favorit.
Hur ser du på vikten av att det finns en varierad scen, av flera aktörer av olika storlek, med tanke på att många ställen läggs ner?
Så klart jätteviktig. I stort sett alla börjar i det lilla, så alla storlekar på scener är viktiga. Även scener med variation av utbud. Man vill inte hamna där vi var en gång i tiden, där det byggde på kändisskap och bara stora erkända band hade någonstans att spela. Ett tag fanns det ju inte annat än typ fritidsgårdar att spela på för andra band. Utvecklingen får inte gå åt fel håll. Man kan inte bara främja “elitmusik” och därmed behöver behovet av mindre scener stöttas mer.
Vad är på gång inom överskådlig framtid?
För att nämna ett par grejer så kommer City Saints att köra ett akustiskt set framöver och den 18 april kommer Attentat spela, vilket förmodligen blir en rejäl fest. Själv spelar jag inte med dom längre men det ska bli riktigt kul.
Vad anser du att ni har eller gör för att sticka ut?
Ja, vi är väl ett ställe som sticker ut för att vi inte sticker ut kanske – ett schysst ställe där alla kan känna sig välkomna. Miljön är nog rätt punkig men våra besökare är allt från punkare, hårdrockare, transpersoner och pensionärer till turister/resenärer från andra länder. Och alla trivs. Sen är det som sagt mixen av vad som händer här och den intima miljön. Många tycker också att det låter gött när dom spelar här trots att vi inte har någon jättelokal. Jag bokar inga band själv utan håller det istället öppet för förfrågningar. Det är ganska prestigelöst men uppstyrt, och vi har allt som behövs på plats för banden. Vill man spela här gör man det i princip under konceptet win-win, vi jobbar inte med entréavgifter och stora gager som kräver massa uträkningar och därmed kanske utesluter många. Möjligheten för besökare och band att komma hit och dela musikglädje ska vara enkel.
Hur tycker du framtiden ser ut för er och för branschen generellt?
För egen del känns det bra. Vi har fått ett bra rykte och jag har hört att många känner att det är lite “kult” att spela på vår scen fast jag kanske inte fattat det själv. Jag får generellt in 5-6 förfrågningar per vecka. Sedan 2 år tillbaka kör vi ju dessutom med full sättning på Crippas (vilket kanske inte alla vet), så det är inte enbart akustiskt som gäller. Vi har flera ben att stå på i och med att vi även har café-verksamhet och övriga event och det ger oss utrymme att ta in även okända grejer, vilket är kul. Dessutom finns det en ny generation av band som verkligen vill stå på en scen och spela live igen och som söker en scen att stå på. Det kan vara svårt för okända artister att hitta en scen idag och vi erbjuder den scenen.
Tyvärr känns det väl något mörkare för branschen generellt då en stor del av kulturen inte stöttas tillräckligt medan en annan del tar över. Det borde finnas bättre lösningar för mindre aktörer att få stöd och inte vara så krångligt i hur man ska gå tillväga, så att det faktiskt också blir rimligt i slutänden. Värdet i att all slags kultur måste få utrymme i samhället ses i dagens läge förbi och jag tycker det är en väldigt dålig utveckling. Där spelar eldsjälarna och undergroundrörelser en massiv roll och det positiva är att dom alltid finns. Precis som under punkrörelsen en gång i tiden.
SKEPPET GBG
Amerikagatan 2, Göteborg
Namn:
Pär Hagström – Är en av två grundare/ägare av Skeppet GBG. I grunden kompositör och musikproducent. Har arbetat med musik och teater sedan mitten av 00-talet.
Skeppet flyttade in i lokalerna i Sjömanskyrkan under våren 2021. Verksamheten på övre plan (musikstudio/livescen/bar) startade 25 aug 2021. Sedan Mars 2023 driver man även restaurangen Salongen på entréplan. Allt är en del av Skeppet GBG.
Kapacitet Skeppet GBG:
300
Event:
Vi kör inga mainstream-grejer men promotar annars konserter i de flesta genrer. Vårt fokus ligger dock på pop/rock/indie/alternative/electronica. Rockigare grejer (psych, doom, döds, black etc.) faller under vår in-house klubb Blaendwerk. Sånt kör vi ca 2 ggr/mån.
I snitt en gång i veckan kör vi också något annat än konsert, vilket kan vara exempelvis quiz, stand up eller filmvisning. Inför jul hade vi också en julmarknad (som funnits i huset även före vår tid) och i somras hade vi en designmarknad.
Kan du nämna någon minnesvärd konsert hos er?
Ja då skulle jag säga exempelvis Altin Gün, 2022.
Hur ser du på vikten av att det finns en varierad scen, av flera aktörer av olika storlek, med tanke på att många ställen riskerar att läggas ner?
Vi arbetar helt fritt eftersom vi är helt fristående – vår verksamhet stöds inte av några bidrag från stat eller kommun. Därför arbetar vi med vårt program helt och hållet utifrån vad vi gillar och dras till konstnärligt. Givetvis behöver vi arbeta utifrån att varje event i så stor utsräckning som möjligt behöver bära sig självt ekonomiskt – detta leder ibland till en balansakt mellan konstnärligt intressant å ena sidan och säljbart å andra sidan, men väldigt ofta är dessa förutsättningar möjliga att förena. Storleken på våra lokaler och de personalkostnader som är kopplade till att ha Skeppet GBG i drift gör att vi behöver fokusera på akter som attraherar minst 100 personer/event. Summa summarum: vi ser variation som någonting bra och positivt, men det finns alltid flertalet andra faktorer att förhålla sig till som promotor/arrangör.
Kan du ge några exempel på vad som är på gång framöver?
Allra närmast i kalendern har vi Drömvalv + Men In Love och releasefest med Agent blå och Boy With Apple + Support: Post sjutton! Efter det har vi bland annat en multimedia-föreställningen om en av de mest spännande perioderna i västerländsk musikhistoria: What Happened in California 1965-1975?
Vad anser du att ni har eller gör för att sticka ut?
Vi försöker erbjuda en plats där en massa olika människor i olika åldrar känner sig hemma. På den punkten tror jag att vi sticker ut såtillvida att vi ofta har väldigt blandade åldrar som besöker både våra konserter och vår restaurang. Vårt koncept med konsertlokal, restaurang och musikstudio i samma hus är rätt så unikt. Vi försöker givetvis även att sticka ut genom att erbjuda ett riktigt bra program!
Hur tycker du framtiden ser ut för er och branschen generellt?
Människor kommer alltid att vilja ha konserter, kultur, mat, dryck och gemenskap, så på så vis är framtiden ljus. Den kanske i sig största utmaningen framöver är att folk blir allt mindre benägna att betala för live-upplevelser. Det kostar mycket med kvalitets-produktioner där alla inblandade ska få rimligt betalt för sitt arbete. Förhoppningsvis vänder trenden i takt med att människor blir mer och mer lessa på digitala möten och AI-genererad dynga. I framtiden kommer ställen som erbjuder verkliga möten och riktig live-framförd musik och kultur att bli något som alla törstar efter och värderar högt. Som sagt – förhoppningsvis!
Rockbladet tackar alla medverkande för trevligt snack och för en titt bakom kulisserna!
Driver du en scen i Göteborg som du tycker platsar i vår artikelserie – hör av dig till reaktionen!
INTERVJU: Christian Trollvik (Valand), Cristian “Crippa” Odin (Crippas Café) och Pär Hagström (Skeppet GBG)
TEXT & FOTO: Cathrin Linné (cathrin.linne@rockbladet.se)