Toppfullängdardebut av Velveteen Queen

Velveteen Queen såg dagens ljus för några år sedan och har hunnit med en del giggande, turnerande, släpp av EP och de själva samt deras merch har setts både här och där, men äntligen har deras fullängdardebut landat på skivdiskarna idag och de ger oss precis det vi behöver och vill ha från dem!

Annons 

 

Annons 

 

Velveteen Queen – Bandet som går från klarhet till klarhet! Att man i samma mening som ett ungt Göteborgsband som Velveteen Queen tänker på storheter som Guns ‘n Roses, Aerosmith, Alice Cooper och t o m tidiga Skid Row talar sitt tydliga språk. Många av dessa klassiska bands stjärnor har falnat till viss del och saknar lite av glöden på äldre år, men den glöden återfinns helt klart nu hos Velveteen Queen. Den stora kostym som de valt att ta redan från start var ett vågat drag – MEN tamigfan att de verkligen fått till det från början till slut på första fullängdaren Consequence of the City. Tongångarna är rotade i hårdrockens 80-tal, med stänk av 90-tal och med en högst aktuell ljudbild och produktion som skulle få vilket band som helst att jubla. Bandet besitter ett driv, en hunger och en energi som bara inte går att värja sig emot. Att de dessutom är grymma live och man ser dem framför sig framföra hela albumet live när man lyssnar på albumet ger en ytterligare dimension som ger mersmak.

Man får sig en rejäl hårdrocksresa som startar med Barrel of a Gun med ett intro som påminner om Anarchy in the UK som sedan glider över i något som doftar GnR anno 1987 toppat med en skön refräng. I lite punkiga Trauma skitar vi ner oss lite och man nästan förnimmer en fortsättningslåt till GnR:s It’s so Easy, men ett ack så skönt trauma det är! Bad Reputation och Consequence of the City rockar vi på vidare och drar med oss lite Aerosmith i gunget – och visst är det lätt att jämföra bandets ton och musik med dessa storheter, MEN det finns ytterligare några ingredienser i mixen som tar det till nutid och som gör att det trots detta har något eget och en grym energi. Som en perfekt avbrytning kommer sedan lugna Stranger in the Mirror där Samuel Nilssons stämma får skina med en förförande hammondorgel signerad Peter Keys (Lynyrd Skynyrd) i bakgrunden. Lugna breakdown-partiet i tuffa och utomordentliga Take me Higher drar sig dessutom med lite Alice Cooper-sound in i mixen vilket sitter som en smäck. Via ett grymt groove i Last Sensation, ett skitigt skönt driv i You can’t Take This och Kenny’s Blues (hey-delen live är dessutom bara bäst) som drar in lite tidig Skid Row (tänker främst på Sweet Little Sister versen) i mixen landar vi i lidelsefulla avslutande superballaden Dreamer där hybriden Aerosmith och GnR tar form och går över i den uppdaterade hybriden Velveteen Queen och gör albumet helt komplett.

Det är alltså ett gäng topplåtar med riktigt stilfull produktion och med detaljer som gör det hela både njutbart och intressant att lyssna på från början till slut och framförallt något som ger en längtan efter nästa album redan nu. Att Lukas Axx sologitarrspel dessutom har den ton och stil för att ackompanjera låtarna utan att överta eller lägga ett solo bara för att utan dessutom adderar en härlig känsla är beundransvärt och något vi vill höra mer av. Det här bandet är bara i sin linda och man kan lätt se dem köra egen headlineturné i framtiden. Kort och gott en toppfullängdardebut där Velveteen Queen har hittat sin egen plats i banddjungeln i Göteborg!

SKRIBENT: Tony Asplund (tony.asplund@rockbladet.se)
FOTO: 

BAND: Velveteen Queen
ALBUM: Consequence of the City
RELEASEDATUM: 2024-05-03
SKIVBOLAG: VLVTN sounds
BÄSTA LÅT: Vete sjutton alltså, det är ju bra från början till slut, men vi säger Take Me Higher just idag p g a breakdownpartiet.

BANDFAKTA – VELVETEEN QUEEN

MEDLEMMAR
Samuel Nilsson – Sång, piano
Lukas Axx – Sologitarr 
Noah Mardh – Gitarr
Isac Borg – Trummor

Relaterade artiklar