Fredag den 7 juni släpper Evergrey nya albumet “Theories Of Emptiness” som redan på förhand hyllats av såväl fans som kritiker. Rockbladet.se tog ett snack med Tom S. Englund från bandet för att prata mer om detta.
Redan före albumrelease släppte Evergrey ett antal singlar med tillhörande musikvideos, bland annat “Say” där bandmedlemmarna smetat på sig grå lera. Tom berättar att denna lera var mycket svår att få bort och att påståendet “den här leran är bra för hyn” var allt annat än sann.
– Det satt SÅ IN I HELVETE hårt. Det gick verkligen inte bort, man satt och skrek när man försökte få bort det! Jag satt och körde bil hem med den där gråa skiten i ansiktet och skägget och blev tvungen att stanna vid ett rödljus, där en annan bil också körde upp bredvid. Föraren som satt där skrek rakt ut när han såg mig. Men det ser coolt ut i videon i alla fall, skrattar Tom.
“Theories Of Emptiness” är ert fjortonde album. Vad väcks det för känslor hos dig när du hör den siffran?
– Stolthet skulle jag säga. Att vi efter 30 år som band har lyckats göra det här till en business, med allt vad det innebär, det vill säga turnera, sälja skivor och tröjor. Ibland tänker jag på det faktum att nästan alla vi Göteborgsband som startade på 90-talet är fortfarande kvar, oavsett om det handlar om oss eller In Flames eller Hammerfall. Det är rätt bisarrt vilken grogrund som faktiskt uppstod där.
– På vår första demo var det faktiskt Jocke Berg från Hardcore Superstar som sjöng och samtidigt som Evergrey var i startgroparna jobbade jag på en skivaffär som hette Mugg där även Håkan Hellström och killarna från Broder Daniel pryade. Jag har sett så många unga som sedan blev något stort och att vi också idag fortfarande gör samma sak, det är sjukt ändå.
Tror du att det är något särskilt som bidragit till att just så många från Göteborg lyckats hålla igång karriären alla dessa år?
– Det finns ju liknande exempel även i Stockholm, som Katatonia, Opeth och Europe. Men i slutändan handlar allt om publiken, när du väl fått snurr på något så är hårdrocksfansen så otroligt lojala. De köper skivor och kommer på spelningar. Det är en publik som är väldigt lätt att ha att göra med och jag tar inte det här för givet en enda sekund. Det är lika roligt att göra musik idag som det var 1994, om inte roligare.
Du har inga invändningar mot den tekniska utveckling som skett?
– Man kan ju vara konservativ och kritisk men det är väldigt mycket av dagens teknik som gynnar mitt musikskapande. Förr i tiden lånade man en bandspelare som vägde 40 kilo och nöja sig med den i åtta timmar innan nästa band skulle ha den. Så att musiker idag har chansen att göra vad de vill med lättillgängliga verktyg är ju fantastiskt.
“Theories Of Emptiness”. När jag hör det så tänker jag att det här måste vara en mörk platta, det handlar om att känna tomhet?
– Ja, det är låtar på det temat, men också om bra tomhet. Idag saknar jag ingenting specifikt i livet vilket förvisso är en tomhet men det är en tomhet som ger mig tid och frid. Men sen har vi också låtar som “Ghost Of My Hero” som handlar om att förlora sin far i cancer, en annan form av tomhet. Det tar tid att inse vem man är och det finns alltid aspekter man kan förändra hos sig själv men jag tror att människan har en slags grundkodning. Försöker man fly från det istället för att stå upp för sig själv så får man ett tuffare liv. Men det där är individuellt, vissa formas under en barndom präglad av mobbning eller missbruksproblematik och då är det inte ditt val. Då har din grundkodning getts till dig av någon annan. Det är de existentiella frågorna vi skriver om i Evergrey, det är som vanligt!
– Jag själv vet idag vem jag är och jag är trygg i mig själv, vilket jag inte alltid har varit. Jag har lärt mig av livet och jag behöver inte att Tik Tok eller Tv4 Nyheterna berättar vem jag ska vara. Jag berättar mina historier i texterna, det är inga uppmaningar till andra om hur de ska vara.
Har du någon personlig favorit på skivan?
– Det jag kan säga är att det här är vår absolut bästa skiva, och så brukar jag faktiskt inte säga! Det här är den mest dynamiska plattan vi gjort och det låter fantastiskt. Det känns så som jag vill det ska kännas.
Ni har släppt många album på kort tid, fyra album på sex år. Hur hinner ni med det?
– Vi går till jobbet som alla andra. Man behöver disciplinera tiden och det är vi bra på. Jag har också kommit underfund med att desto mer jag skapar, desto lättare blir det att skriva musik. Den delen av hjärnan som producerar inspiration måste ha blivit större. Jag skulle vilja mäta den faktiskt! Men jag vet inte, i grund och botten handlar det väl om att jag älskar det jag gör. Jag är rädd för att dö innan jag skrivit färdigt musiken, vilket såklart är ett underliggande avgrundsdjupt mörker. Genom mitt skapande håller jag mig på ytan. Till alla som drabbas av skrivkramp vill jag bara säga “Gå till jobbet för fan”. Det kommer alltid finnas musik som inte hamnar på skivan, men du måste ta dig igenom den också för att komma fram till den musik som KOMMER hamna på skivan. Det är så det är att jobba med det här, jag har 250 låtar registrerade på STIM men 90% av allt jag skrivit i mitt liv ligger i papperskorgen.
Tröttnar ni i bandet någonsin på varandra när ni är ute på turné och sådär?
– Ja, uppenbarligen eftersom trummisen, Jonas Ekdahl, slutat nu (skratt). Men det är klart det finns dagar när man vill vara för sig själva men vi känner varandra väl så vi märker när man behöver backa ifrån någon som har en dålig dag.
I slutet av musikvideon till “Say” säger Jonas “Tack för allt”. Hur blev reaktionerna när den här videon och därmed också nyheten om hans avhopp kom ut?
– Massiva reaktioner, precis som vi ville. Ingen visste om det där, inte ens någon från skivbolaget. Vi jobbar ju ändå inom showbiz, haha. Men vi tyckte det var ett värdigt sätt för honom att säga hej då för 23 år i tjänst. Det är också väldigt snyggt gjort att Jonas lämnar bandet i en musikvideo för han gick också med i bandet i en video, där han skakade hand med den gamla trummisen. Det är 20 års eftertänksamhet vi har att göra med här.
När det sker förändringar inom bandet på det här sättet, hur känner du då inför framtiden?
– Vi har ju redan en ny trummis (Simen Sandnes) som är peppad på att åka på turné och Jonas är fortfarande med oss i bakgrunden och producerar. Så vi har fått det bästa av två världar så det känns bara bra för framtiden. Vi har en jäkla massa gig framöver här i Sverige och ser fram emot att spela metal och dricka bärs med vår publik!
TEXT: André Millom (andre.millom@rockbladet.se)
INTERVJU: Tom S Englund, Evergrey
AKTUELL: Med nya plattan “Theories Of Emptiness” som släpps den 7 juni.
- Tribulation: “Vi har alltid försökt vidga oss” - 2024-10-14
- Orden Ogan: “Alla våra Sverigebesök har varit otroliga” - 2024-10-07
- Dismember: “Death-metal ska vara lite farligt och otäckt” - 2024-10-07